سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ژاپن: بدون ایجاد ثبات در دریای چین، خبری از بهبود روابط توکیو و پکن نیست

نخست‌وزیر ژاپن به چین هشدار داد چنانچه در دریای چین شرقی ثبات ایجاد نشود هیچ پیشرفتی در روابط توکیو و پکن ایجاد نخواهد شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن، امروز به لی که‌چیانگ، همتای چینی خود، گفت چنانچه در دریای چین شرقی ثبات ایجاد نشود هیچ گونه پیشرفت واقعی در روابط دوجانبه توکیو و پکن ایجاد نخواهد شد.

در خلاصه مطالبی که از دیدار این دو نخست وزیر منتشر شده آمده است آبه از لی خواست تا سریعا محدودیت‌های وارداتی بر محصولات غذایی ژاپنی نیز برطرف شود.

دیدار این دو نخست وزیر در حاشیه اجلاس سه جانبه که با حضور این دو کشور و کره جنوبی در شهر چنگدو برگزار شد صورت گرفت. در این دیدار سه جانبه که برای اولین بار بعد از گذشت بیش از یک سال صورت گرفت، هر سه طرف به دنبال رسیدن به وحدت رویه برای مقابله با کره شمالی هستند.

دو روز پیش نیز در دیدار آبه با شی جین‌ پینگ، رئیس‌جمهور چین، در پکن، نخست وزیر ژاپن ضمن ذکر برخی از مسائل مربوط به روابط دوجانبه از پکن خواست تا با خویشتنداری بیشتری در موضوع ناآرامی‌های هنگ‌کنگ برخورد کند چراکه هزاران ژاپنی در این نقطه زندگی می‌کنند. در طول این دیدار ۴۵ دقیقه‌ای، آبه همچنین از پکن خواست تا نسبت به موضوع سین‌کیانگ شفاف باشد.

رئیس جمهور چین نیز خطاب به نخست وزیر ژاپن، گفت که دو طرف اکنون این فرصت را دارند که روابط را توسعه دهند و ارتباطات نزدیک را حفظ نمایند. شی جین‌ پینگ همچنین اضافه کرد: «دو کشور باید همکاری را تقویت کنند و اعتماد متقابل را برای ایجاد یک رابطه امنیتی مبتنی بر اصل احترام متقابل حفظ کنند. دو کشور باید به درستی مسائل حساس را اداره کنند.»

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.