سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

واکنش رییس صمت به اظهار نظر‌های اخیر درباره سرمایه‌گذاری چینی‌ها

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه با اشاره به اظهار نظر‌های اخیر درباره سرمایه‌گذاری چینی‌ها در زمینه تولید کاشی و سرامیک در کرمانشاه، گفت: ۸۰ درصد تولیدات این واحد صادراتی خواهد بود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه،   محسن دارابی در نشست خبری امروز (۳ دی) به موضع‌گیری دبیر خانه صنعت و معدن استان نسبت به سرمایه‌گذاری چینی‌ها در زمینه تولید کاشی و سرامیک در استان واکنش نشان داد و گفت: از این اظهار نظر که مجموعه مدیریتی استان را به حاشیه کشانده، متاسفم.

او بیان کرد: بر اساس قانون چنین چیزی وجود ندارد که به دلیل اشباع شدن یک محصول تولیدی، مجوز برای ایجاد واحد تولیدی دیگری صادر نشود و متاسفم که مسئول یک تشکل مرتبط با حوزه تولید به این قانون توجه نکرده است. توقع داریم افراد حرفه‌ای اظهارات حرفه‌ای هم داشته باشند.

رئیس سازمان صمت استان کرمانشاه گفت: باید به این موضوع هم توجه داشت که بیش از ۸۰ درصد تولید این واحد کاشی و سرامیک، صادراتی خواهد بود.

دارابی در ادامه از دلایل کاهش صادرات استان در ۹ ماهه امسال یاد کرد و افزود: یکی از مهمترین دلایل کاهش صادرات این بود که مرز مهم و صادراتی سومار را برای حدود شش ماه از دست دادیم.

او با اشاره به رسمی شدن مرز سومار، شوشمی و شیخ صله در تیرماه امسال، اظهار کرد: از نیمه دوم تیر طرف عراقی بازارچه سومار را مسدود کرد و این در حالی است که سومار نقش بسزایی در صادرات به بخش عربی عراق دارد.

دارابی ابراز امیدواری کرد با پیگیری‌های انجام شده به زودی شاهد بازگشایی مرز سومار باشیم و بخشی از این کاهش صادرات جبران شود.

رئیس سازمان صمت استان کرمانشاه تصحیح نرخ پایه صادراتی را نیز از دیگر دلایل موثر بر کاهش صادرات استان دانست.

او از اهمیت برپایی نمایشگاه‌های خارجی هم یاد کرد و افزود: بر اساس مصوبه هیات وزیران، برپایی نمایشگاه‌های بین‌المللی به کارگروه‌های توسعه صادرات تفویض شده است و هر زمان که این کارگروه‌ها تصمیم بگیرند امکان برپایی نمایشگاه‌های خارجی برای استان‌ها وجود دارد.

دارابی اضافه کرد: از آنجایی که برای استفاده از یارانه نمایشگاه نیازمند مصوبه سازمان توسعه تجارت هستیم، تصمیم گرفتیم برای حمایت از واحد‌ها برای حضور در نمایشگاه از این مسیر وارد شویم.

او ادامه داد:، چون سازمان توسعه تجارت چندی قبل مجوز برپایی نمایشگاه در عراق را به یک استان دیگر هم داده بود، برگزاری نمایشگاه به فاصله یک ماه چندان توجیه نداشت.

رئیس سازمان صمت استان کرمانشاه با بیان اینکه قرار است نمایشگاه توانمندی‌های تولیدی ایران با محوریت کرمانشاه در سال ۱۳۹۹ در عراق برگزار شود، تاکید کرد: این نمایشگاه در یکی از استان‌های کردستان عراق برگزار خواهد شد.

او در ادامه اشاره‌ای هم به قانون ساماندهی مبادلات مرزی داشت و با بیان اینکه پیش از این قانون نیز در کرمانشاه مانند آنچه که در کردستان و آذربایجان داریم کولبری وجود نداشت، افزود: اگرچه قانون ساماندهی مبادلات مرزی چند بار اصلاح شد، اما دو مشکل اساسی دارد که وارد کننده هم باید ثبت سفارش انجام دهد و هم یک نمایندگی داشته باشد.

دارابی گفت: در رایزنی‌هایی که در سفر وزیر صمت به استان انجام دادیم قرار شده این محدودیت‌ها مرتفع شود و موضوع در کمیسیون‌های تخصصی دولت در دست بررسی است.

او  در ادامه اشاره‌ای هم به لزوم توجه به زیرساخت‌های مرزی استان داشت و عنوان کرد: ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترکی که با عراق داریم کارکرد ملی دارد و از همین رو دستگاه‌های ملی نیز باید به موضوع بهبود زیرساخت‌های مرزی استان توجه داشته باشند.
 انتهای  پیام/ز

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.