سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ماجرای فرار ده‌ها گونه پرنده از تهران به علت آلودگی هوا/ چرا گنجشک‌ها از پایتخت آلوده نمی‌روند؟

پرندگان از جمله گونه‌هایی هستند که آلودگی هوا می‌تواند آن‌ها را از محل زندگی خود دور کند، چراکه بسیاری از آن‌ها در شهر‌های صنعتی و کلانشهر‌ها زیست می‌کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از موضوعاتی که بر زیست محیط و تنوع زیستی تأثیر می‌گذارد آلودگی هواست.
 
گونه‌های حیات وحش نیز متأثر از همین آلودگی‌ها هستند، چراکه آلودگی هوا موجب ضعیف و دور شدن آن‌ها از زیستگاه و یا محل زندگی‌شان می‌شود که همین امر تعادل طبیعت را برهم می‌زند.
 
پرندگان نیز از جمله گونه‌هایی هستند که آلودگی هوا می‌تواند آن‌ها را از محل زندگی خود دور کند، چراکه بسیاری از گونه‌های پرندگان در شهر‌های صنعتی و کلانشهر‌ها زیست می‌کنند.
 
گنجشک‌ها از جمله گونه‌هایی هستند که در شهرها زندگی می‌کنند و متأسفانه در سال‌های اخیر آلودگی هوای شهر تهران به حدی بود که موجب شد این گونه ریز جسته و کوچک در نگاه شهروندان کمتر دیده شود.
 
یکی از پژوهشگران و پرنده شناسان در رابطه با تأثیر آلودگی هوا بر حیات وحش بخصوص پرندگان شهری میگوید: آلودگی هوا بر پرندگانی که در شهر‌های آلوده زنده می‌کنند نسبت به انسان تاثیر بیشتری دارد، به صورتی که در آزمایش‌های مختلف هنگام کالبدشکافی بدن آن‌ها میزان زیادی دوده و ذرات معلق هوا در شش و دستگاه گوارش پرندگان مشاهده شده است.
 
پرستو‌ها نیز مانند گنجشک‌ها در شهر تهران بسیار کم شده اند، چرا که طبیعت شهری مانند تهران دستخوش تغییر شده و این نوع پرنده علاقه زیادی به طبیعت و درخت فراوانی دارد، اما در مقابل براساس مشاهده میدانی تعداد کلاغ‌ها در تهران افزایش یافته است و این هم به دلیل نوع سیستم بدنی این گونه حیات وحش است که در هوای آلوده مقاومت بیشتری نسبت به سایر گونه‌ها دارد.
 
مسعود حسینی رئیس گروه پرندگان دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص تأثیر آلودگی هوا بر زیست پرندگان شهری اظهار کرد: تاکنون پژوهشی در خصوص تأثیر آلودگی هوا بر پرندگان شهری صورت نگرفته است و نمی‌دانیم که آیا این معضل منجر به کاهش جمعیت گونه‌های پرندگان در شهر‌ها شده است یا خیر؟
 
وی افزود: دلیل کاهش تعداد گنجشک‌های قابل مشاهده در شهر آلوده‌ای مانند تهران سردی هواست.
 
حسینی گفت: تغییرات اقلیمی نمی‌تواند بر کاهش جمعیت و یا جثه این گونه‌ها تأثیرگذار باشد.
 
رئیس گروه پرندگان دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد:پرنده‌ای مانند گنجشک که از زمان بیرون آمدن از تخم تا زمان بزرگ شدن در شهر زیست می‌کند به آلودگی هوا و صدا عادت دارد و نمی‌توانیم بگوییم که این عوامل بر کاهش جمعیت و یا فرار این گونه‌ها از شهرها نقش دارند.
 
پرندگان نیز مانند تمام موجودات روی زمین حق زندگی دارند، اما این گونه‌های ریز جثه با تمام توان و عادت خود به محیط یکی از موثرترین گونه‌های شهری هستند، زیرا این گونه از پرندگان دشمنان طبیعی حشرات هستند و همین موضوع می‌تواند روی افزایش جمعیت حشرات شهر تهران نیز اثرگذار باشد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۲۱:۳۰ ۰۶ دی ۱۳۹۸
تشریف بیارین باغ گیاه شناسی ملی ایران واقع در منطقه ۲۲ همه نوع پرنده چه بومی چه مهاجر ببینید و لذت ببرید ساعت بازدید ۹ صبح تا ساعت ۱۷
آرش
۱۷:۳۴ ۰۶ دی ۱۳۹۸
ای کاش مسئولین بی تدبیر از پست ها فرار می کردند
ناشناس
۱۶:۴۶ ۰۶ دی ۱۳۹۸
والا ما هم دوست داریم فرار کنیم از اینجا بریم ولی حیف که بال نداریم البته پولم نداریم پس مجبوریم به موندن
ناشناس
۱۵:۰۹ ۰۶ دی ۱۳۹۸
به نظر من اگه تو آب کولرا مایع دستشویی بریزن ذرات معلق رو چذب میکنه و هوای تمیز میده ولی هر هفته باید آب کولر رو باید عوض کرد که پمپ نسوزه
ناشناس
۱۶:۰۱ ۰۶ دی ۱۳۹۸
باید شهرداری مردم را تشویق کند تا با نگهداری گلدان های بزرگ در پشت بام ها فضای سبز را افزایش دهد و برای خانه هایی که پشت بامشان را برای نصب و نگهداری گلدان های بزرگ کنند تسحیلاتی قائل شود
ناشناس
۱۹:۱۳ ۰۶ دی ۱۳۹۸
خدا کمکت کنه
محمد امین
۱۳:۵۱ ۰۶ دی ۱۳۹۸
ما مردم هم دیگه باید فرار کنیم از تهران خفه شدیم از الودگی دیگه
ناشناس
۱۹:۱۴ ۰۶ دی ۱۳۹۸
ما منتظریم از تهران برین
ناشناس
۱۲:۰۳ ۰۶ دی ۱۳۹۸
طبیعت یعنی زندگی و حیات ، طبیعت نباشه هیچ جانداری نمیتونه دوام بیاره حالا نوبت انسانها هم میرسه صبر کنید شهر آلوده ای مثل تهران بیماریهای مختلفی از جمله سرطان را به ساکنانش تحمیل خواهد کرد
دکترمحسن نصیروندگرمی
۱۱:۲۴ ۰۶ دی ۱۳۹۸
سلام.تاثیر مخرب الودگی هوا بر پرندگان و انسان را نمی توان نادیده انگاشت،بهتر بود به جای این مطلب می گفتند که دولت در هشت سال گذشته برای مقابله با الودگی هوای تهران و کلان شهرها چه کرده و چرا دولت اجازه واردات خودروهای کم مصرف،ارزان،پرقدرت و هیبریدی را باز نمی کند تا هم شاهد الودگی کم تر باشیم و هم قیمتها افت شدید به یک چهارم پیدا کند،و انحصار شکسته شود،کافیست فقط سه یا چهار میلیون از این خودروها وارد شود تا بازار اشباع شود و البته باید در داخل نیز برنامه برای تولید چنین خودروهایی داشته باشیم.باتشکر
ناشناس
۱۰:۳۴ ۰۶ دی ۱۳۹۸
دیگه نوبت مردمه که باید ازاین شهرفرارکنند!؟! البته این تنهاراه حل دولت هست برای کمکردن تراکم جمعیت درتهران!؟! ؟ یعنی تمام راه حل های دولت همینه!!!
ناشناس
۱۰:۳۴ ۰۶ دی ۱۳۹۸
عجبا
ناشناس
۰۹:۰۷ ۰۶ دی ۱۳۹۸
چرا سال های پیش این وضعین نبود
محمد شرافت
۰۸:۲۱ ۰۶ دی ۱۳۹۸
در زمان جنگ عراق ایران شاهده فراوانی گنجشگ ها با بالای سیاه دودگرفته بودیم
ناشناس
۰۸:۰۳ ۰۶ دی ۱۳۹۸
پرنده ها تشریف بیارید شمال تهران جای مناسبی نیست