سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

همه آنچه باید در مورد قانون هوای پاک بدانید/ چه کسی هوای کلانشهر‌ها را آلوده کرده است؟

کم کاری دستگاه‌های مسئول در عمل به قانون هوای پاک منجر به سایه دواندن آلودگی هوا بر آسمان شهر تهران شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،چندی پیش مسعود تجریشی معاون انسانی سازمان حفاظت محیط زیست از ابلاغ قانون هوای پاک به دستور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور به سازمان محیط زیست و دستگاه‌های ذی‌ربط خبر داد که در پی آن مقرر شد همه دستگاه‌ها در این باره گزارشی به وی ارسال کنند.
 
بر این اساس سازمان حفاظت محیط زیست مکلف شد تا گزارشی را به صورت مکتوب از کم کاری دستگاه‌های ذی‌ربط به معاون رئیس جمهور ارسال کند.

*مصوبات قانون هوای پاک

قانون هوای پاک در سال ۱۳۹۶ به تصویب مجلس شورای اسلامی و به تأیید شورای نگهبان رسید که این قانون در همان سال به تمام دستگاه‌های ذی‌ربط ابلاغ شد و طبق ماده ۲ قانون هوای پاک تمام اشخاص، دستگاه‌ها و موسسات از جمله دولتی و غیردولتی و دستگاه‌هایی که شمول قانون بر آن‌ها مستلزم ذکر و یا تصریح نام است و تمامی اشخاص مستقر در مناطق آزاد تجاری _صنعتی، مناطق ویژه اقتصادی، شهرک‌ها و نواحی صنعتی موظفند تا مقررات این قانون را رعایت کنند و سازمان حفاظت محیط زیست مسئول نظارت بر حسن اجرای این قانون است.

همچنین در ماده ۳ ذکر شده است که در مواقع اضطرار سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری وزارت کشور و تصویب هیأت وزیران باید ممنوعیت‌ها یا محدودیت‌های موقت زمانی-مکانی و نوعی را برای پیشگیری از اثرات زیانبار و مقابله با منابع آلوده کننده هوا برقرار کند و بلافاصله مراتب را از طریق رسانه‌های همگانی به اطلاع عموم برساند و با برطرف شدن شرایط اضطراری و کاهش آلودگی هوا سازمان نسبت به رفع ممنوعیت و محدودیت برقرار شده اقدام و مراتب را به نحو مقتضی اطلاع دهد.

بر اساس تبصره ۲ ماده ۳ قانون هوای پاک سازمان حفاظت محیط زیست موظف است آیین‌نامه اجرایی مدیریت شرایط اضطرار و به روزرسانی آن را با همکاری وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، کشور، صنعت، معدن و تجارت و نیروی انتظامی تهیه کند و حداکثر شش ماه پس از ابلاغ این قانون به تصویب هیئت وزیران برساند.

لازم به ذکر است که در ماده ۴ قانون هوای پاک تولید انواع وسایل نقلیه موتوری و واردات آن‌ها مستلزم رعایت حد و حدود مجاز انتشار آلاینده‌های موضوع این قانون اعلامی از سوی سازمان حفاظت محیط زیست است.

همچنین بر اساس این ماده استاندارد ساخت و تولید حد مجاز مصرف سوخت و واردات قطعات واجد استاندارد مرتبط با احتراق و یا موثر بر آلایندگی وسایل نقلیه از قبیل اگزوز فیلتر و کاتالیست توسط سازمان ملی استاندارد ایران تعیین، کنترل و نظارت می‌شود و با متخلفان برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

در ادامه این ماده ذکر شده است که شماره گذاری انواع وسایل نقلیه موتوری از جمله داخلی و خارجی مستلزم رعایت حدود مجازات انتشار آلاینده‌های موضوع این قانون و اخذ تأییدیه سازمان است، سازمان نیز موظف است از ادامه تولید و ورود وسایل نقلیه‌ای که حدود مجاز و انتشار آلاینده‌های تعیین شده موضوع این قانون را رعایت نمی‌کنند جلوگیری و پیش فروش و یا فروش این گونه وسایل نقلیه را ممنوع کند.

طبق بررسی تبصره ۱ ماده ۶ قانون هوای پاک، دوره معافیت انجام معاینه فنی از زمان تولید برای وسایل نقلیه شخصی و دولتی ۴ سال و برای وسایل نقلیه عمومی یک سال تعیین می‌شود. همچنین راهنمایی و رانندگی و نیروی انتظامی موظف هستند در صورتی که دارندگان وسایل نقلیه موضوع این ماده را با اتمام دوره معافیت یا انقضای اعتبار گواهی معاینه فنی از مراجعه به مراکز مجاز معاینه فنی و دریافت گواهی خودداری کنند، ضمن متوقف کردن خودرو در ازای هر روز تردد بدون گواهی مذکور نسبت به صدور قبض جریمه متن مطابق با قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی جهت دارنده خودرو اقدام کند.

بر اساس ماده ۷ قانون هوای پاک شهرداری‌ها، نیروی انتظامی، وزارتخانه‌ها و سازمان‌های ذی‌ربط موظفند نحوه تردد وسایل نقلیه موتوری و سامانه حمل و نقل شهری را به صورتی طراحی و ساماندهی کنند که ضمن کاهش آلودگی هوا جوابگوی سفر‌های روزانه شهری نیز باشند.

همچنین در ماده ۹ قانون هوای پاک ذکر شده که وزارت کشور مکلف است با همکاری وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، امور اقتصاد و دارایی زمینه نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی شهری با اولویت شهر‌های بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت را ظرف مدت ۵ سال از محل منابع درآمدی ماده ۶ این قانون از طریق کمک بلاعوض یارانه تسهیلات یا صفر کردن سود بازرگانی واردات خودرو‌های برقی، بنزینی یا هیبریدی، خودرو‌های الکترونیکی و موتورسیکلت برقی به انجام برساند.

طبق ماده ۱۲ قانون هوای پاک سازمان حفاظت محیط زیست مکلف است که تمامی مراکز و واحد‌های صنعتی تولیدی عملیات معدنی خدماتی عمومی و کارگاهی را که آلودگی آن‌ها بیش از حد مجاز مصوب است مشخص کرده و مراتب را با تعیین نوع میزان آلایندگی وسعت منطقه تحت تأثیر و حساسیت منطقه به مالکان یا مسئولان یا مدیران عامل و یا بالاترین مقام تصمیم‌گیری واحد ابلاغ کند تا در محیط معینی که توسط سازمان تعیین می‌شود نسبت به رفع آلودگی یا تغییر تولید یا تغییر فرآیند تولید یا تعطیلی کار و فعالیت خود اقدام کند، در طی مدت تعیین تکلیف این واحد‌ها طبق مفاد این قانون به واحد‌های مذکور جریمه ایجاد و انتشار آلودگی تعلق می‌گیرد.

گفتنی است که در تبصره ۲ ماده ۱۱ قانون هوای پاک در صورت عدم اجرای مفاد این ماده در پایان مهلت مقرر سازمان مکلف از ادامه فعالیت آن‌ها جلوگیری کرده و متخلف را جهت پیگرد قضایی طبق مفاد این قانون به مرجع صالح قضایی معرفی کند، واحد تولیدی علاوه بر جبران خسارات وارده به پرداخت جریمه نقدی معادل ۳ تا ۵ برابر خسارت وارده به محیط زیست محکوم می‌شود.

لازم به ذکر است که طبق ماده ۱۳ قانون حداکثر یک سال پس از لازم الاجرا شدن این قانون تمامی مراکز صنعتی، تولیدی، عملیات معدنی، خدماتی عمومی و کارگاهی اعم از دولتی و غیردولتی موظفند از سوخت استاندارد مصوب استفاده کنند، در صورت عدم وجود سوخت مناسب واحد‌های مذکور مکلف هم به هر نحو ممکن است ترتیبی اتخاذ کنند تا آلاینده‌های منتشره در حدود مجاز انتشار آلاینده‌های هوا باشد.

در ماده ۱۸ قانون هوای پاک اعلام شده که وزارت نفت مکلف است حداکثر تا ۳ سال پس از لازم الاجرا شدن این قانون سوخت تولیدی کشور از جمله بنزین، نفت، گاز، نفت کوره و نفت سفید را مطابق با استاندارد ملی مصوب عرضه کند، سازمان مکلف است از تولید سوخت غیر استاندارد جلوگیری کند، پس از مهلت موضوع این قانون سازمان ملی استاندارد موظف است از واردات این سوخت فاقد استاندارد ملی جلوگیری به عمل آورد، وزارت نفت، سازمان ملی استاندارد ایران و سازمان حفاظت محیط زیست مکلف است گزارش عملکرد موضوع این ماده را هر شش ماه یک بار منتشر کنند.

گفتنی است که تاکنون بسیاری از دستگاه‌های ذی ربط که مکلف به اجرای قانون هوای پاک بودند، از وظیفه خود کوتاهی کرده‌اند و یا اقدامات خود را به گردن بخش دیگری انداخته‌اند، به همین دلیل هوای کلانشهری مانند تهران روز به روز آلوده‌تر شده است.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۸
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۷:۳۵ ۱۲ دی ۱۳۹۸
به نظر من بايد اگزوز ديزليا رو حسابي عايقبندي كرد تا داغ بمونن و تو انباري اگزوز بهشون هوادهي كرد تا دوده ها بسوزن و از اگزوز نزنن بيرون و اينجوري ذرات معلق از بين برن
ناشناس
۰۹:۴۱ ۰۶ دی ۱۳۹۸
به نظر من اگه تو آب كولرا مايع صابون بريزن دوده رو جذب ميكنه و تو خودش حل ميكنه
البته سرعت كولرا بايد خيلي كم بشه تا خونه يخ نكنه ضمنا آب كولرا رو هر هفته بايد عوض كرد چون غليظ ميشه و پمپ آب رو ميسوزونه
ناشناس
۰۹:۳۹ ۰۶ دی ۱۳۹۸
من يه طرح دارم به اسم تبديل پنجره يا بالكن به پاسيو كه پنجره يا در بالكن رو مثلا نيم متر ميبريم جلوتر و با شيشه دو جداره از هواي بيرون مجزاش ميكنيم و تو فضاي بدست اومده كه آفتاب خور هم هست گل و گياه پرورش ميديم تا توي خونه اكسيژن توليد بشه
ناشناس
۲۱:۳۹ ۰۵ دی ۱۳۹۸
آلودگی تقصیر آمریکاست
ناشناس
۱۷:۳۱ ۰۵ دی ۱۳۹۸
بنزین ها استاندارد نیست
ناشناس
۱۷:۲۴ ۰۵ دی ۱۳۹۸
بازم نت بین المللی قطع شد که.؟!
ناشناس
۱۴:۵۲ ۰۵ دی ۱۳۹۸
این همه نخبه و کارشناس .و این همه سمینار محیط زیست .چطور دولت نتوانسته مشکل آلودگی هوا که مستقیما سلامتی ملت را با خطرات مواجه کرده .حل کنیم
ناشناس
۱۴:۵۲ ۰۵ دی ۱۳۹۸
این همه نخبه و کارشناس .و این همه سمینار محیط زیست .چطور دولت نتوانسته مشکل آلودگی هوا که مستقیما سلامتی ملت را با خطرات مواجه کرده .حل کنیم
ناشناس
۱۴:۵۰ ۰۵ دی ۱۳۹۸
باید قانون کوتاه و پر محتوا و قابل درک باشد . فکر کنم . مشکل درک قانون داریم .که هنوز نتوانسته ایم آلودگی هوا را چاره کنیم .
ناشناس
۱۴:۰۰ ۰۵ دی ۱۳۹۸
نکنه دنبال گرون کردن یهویی گازوئیل هستید؟ که این همه از بدیش میگید!
باشه؛
گازوئیل را گرون کنید شاید ایندفعه هوای تهرون پاک شد!
به بهانه آلودی هوا بنزین را گرون کردید ولی هوای آلوده تهرون پاک نشد.
فقط قیمت گاز CNG یادتون نره،که مجبور بشید یهویی گرون کنید !
همه سوخت ها توی یه سبد بزارید(سبد دولتی) یه باره با هم گرون کنید شاید هوای تهرون پاک شد!
امید
۱۳:۵۲ ۰۵ دی ۱۳۹۸
متاسفانه مبارزه با آلودگی هوا فقط در حد شعار هست .
چون نه از طرف ملت رعایت میشه ونه از طرف صنایع ودولت. نمونه اش خودرو صفر کیلومتری توسط فامیل خریداری شده که مصرف بنزینش حدود صدی 11 لیتر هست : که مدل 86 این خودرو را ایشان داشتند مصرفش کمتر از 7.5 لیتر بود.
ناشناس
۱۲:۲۹ ۰۵ دی ۱۳۹۸
خلاصه بهت بگم صنایع آلاینده هستن محیط زیست شرکت هایی خصوصی رو برا تست و بازرسی می فرسته، اینها هم باج می گیرند و آمار غلط به محیط زیست می دهند در کل همه چی درست هست ولی صنایع برا اینکه جریمه نشوند و هزینه نکنند برا بهبود صنایع بازرس رو می خره و آزمایش رو دستکاری می کند خواستی نمونه اش بگم
م ح
۱۱:۵۷ ۰۵ دی ۱۳۹۸
خودردوهای بالای 10 سال ازرده خارج بشه وکمک بشه به تعویض باخودروی نو وخودروسازها تمام زمین واملاک روصاحب شدن.
ناشناس
۱۱:۲۵ ۰۵ دی ۱۳۹۸
نیاز های اولیه رو برای زندگی نداریم...
hf
۱۱:۱۹ ۰۵ دی ۱۳۹۸
دیگه اعصاب برامون نمونده این مسخره بازیا چیه آخه هی قطع هی قطع
001
۱۱:۱۸ ۰۵ دی ۱۳۹۸
#اینترنت
#اینترنت
#اینترنت
یه افسرده
۱۱:۱۶ ۰۵ دی ۱۳۹۸
کرمانشاه نت قطعه
ناشناس
۱۰:۵۴ ۰۵ دی ۱۳۹۸
اینترنت کرمانشاه بازم قطع شد ساعت9یهو قطع کردن
ناشناس
۱۰:۵۳ ۰۵ دی ۱۳۹۸
یه چیزی بگم بخندیم:اینترنت قطع شد:)))
ناشناس
۱۰:۴۲ ۰۵ دی ۱۳۹۸
آلودگی مسئله ی جدیدی نیس ماهرسال باهاش روبروییم.این اینترنت لعنتی را پیگیری کنین که چرا اینقدر ضعیفش کردن.پول نت فورجی از مامیگیرید اینترنت ۲جی تحویل میدین؟ماراضی نیستیم
T
۱۰:۴۱ ۰۵ دی ۱۳۹۸
بازم نت رو قطع کردن
کرمانشاه
ناشناس
۱۰:۳۸ ۰۵ دی ۱۳۹۸
سلام صبحتون بخیر ! از دیروز اینترنت قطعه ، چرا؟؟؟؟
ناشناس
۱۰:۳۶ ۰۵ دی ۱۳۹۸
بازم که اینترنت رو قطع کردن!!!
ناشناس
۱۰:۳۱ ۰۵ دی ۱۳۹۸
این نشون میده که دولت برای جان مردم هیچ ارزشی قائل نیست. خودرو های نا ایمن بنزین بی کیفیت نان های بی کیفیت و ....
چ
۱۰:۴۶ ۰۵ دی ۱۳۹۸
مشکل آلودگی هم اینترنت
ناشناس
۱۰:۲۹ ۰۵ دی ۱۳۹۸
ماشین بی کیفیت با بنزین بی کیفیت اتوبوس های خط واحد دودزا
ناشناس
۱۰:۲۰ ۰۵ دی ۱۳۹۸
بنزین گرون شد ولی متاسفانه کیفیتش اومده پایین
Ashkan
۱۰:۲۰ ۰۵ دی ۱۳۹۸
باز چرا اینترنتو قطع کردن؟چرا کسی نیس پیگیری کنه
ناشناس
۱۰:۱۸ ۰۵ دی ۱۳۹۸
اظهر من الشمس !!! خودروهای بی کیفیت داخلی
مردم که مصرف سوخت بالا ندارند ماشینهاشون سه برابر میانگین جهانی مصرف و آلودگی دارند . اما مصونیت از پی گیری دارند سالانه هزاران نفر فقط در تصادفات کشته و مجروح میشن که بیشتر از جمعیت یک کشور در اروپاست .
یک صنعت وابسته به واردات که نه به هوای مردم رحم کرده نه به جان مردم سئوال ایبنه اینهمه رانت و حمایت برای چیه ؟؟ سود چه افرادی در پشت این صنعت هست که هیچ دولت و هیچ مجلسی و حتی قوه قضائیه هم توان جلوگیری نداره ؟؟؟؟
منتقد
۱۰:۰۷ ۰۵ دی ۱۳۹۸
من تعجبم از اینه ؛کشوری که می تونن جنگنده و موشک نقطه زن بسازه چطور نمی دونه موتور یه ماشین رو بسازه؟!!!!!!
ناشناس
۰۹:۵۸ ۰۵ دی ۱۳۹۸
گفتنی است که تاکنون بسیاری از دستگاه‌های ذی ربط که مکلف به اجرای قانون هوای پاک بودند، از وظیفه خود کوتاهی کرده‌اند و یا اقدامات خود را به گردن بخش دیگری انداخته‌اند، به همین دلیل هوای کلانشهری مانند تهران روز به روز آلوده‌تر شده است.

دست همگی درد نکنه!!!!!
ناشناس
۱۰:۲۳ ۰۵ دی ۱۳۹۸
اینجاست که قوه قضائیه باید جدی وارد بشه چون سلامتی میلیونها نفر به خطر افتاده و خسارت وارده باید محاسبه و به مردم داده بشه
محمد
۰۹:۵۷ ۰۵ دی ۱۳۹۸
با سلام بنده دسترسیم به سایت های خارجی مسدود شده آیا اینترنت رو دوباره داخلی کردن؟
Jj
۱۰:۰۶ ۰۵ دی ۱۳۹۸
Yes
ناشناس
۰۹:۵۳ ۰۵ دی ۱۳۹۸
ببین‌وقتی همه رفتن دنبال‌تلگرام من کنارت بودم
ناشناس
۰۹:۴۶ ۰۵ دی ۱۳۹۸
خوب چه چی؟
راست میگید به جای لب و دهن بازی جمع شید برید شکایت تو دیوان عدالت اداری تنظیم کنید و اینها را مجازات کنید.
ناشناس
۰۹:۱۹ ۰۵ دی ۱۳۹۸
مافیای خودرو سازی عامل اصلی الودگی هواست
ناشناس
۰۸:۴۷ ۰۵ دی ۱۳۹۸
یکی از دلایل عمده این گاری سازهای وطنی هستن که باعث اون وضع بنزین و آلودگی شدن