سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیرکل ثبت احوال استان خبر داد؛

قزوین در جمع استان‌های پیر قرار گرفت

مدیرکل ثبت احوال استان می‌گوید: سن جمعیت در استان قزوین رو به پیری است و در حال حاضر هم از جمله استان‌های پیر محسوب می‌شود.

وفایی مدیرکل ثبت احوال در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین گفت: در حال حاضر ۲۳/۳ درصد جمعیت استان را کودکان، ۱۶ درصد جوانان / ۴۶ درصد میانسالان و ۳۳/۲ درصد را کهنسالان تشکیل می‌دهند که نشاندهنده کاهش جمعیت جوان و افزایش جمعیت کهنسال و پیر است.

وفایی افزود: پیش بینی می‌شود تا سال ۱۴۳۰ جمعیت میانسال استان به ۳۷ درصد کاهش و جمعیت کهنسال به ۴۰ درصد افزایش یابد.

به گفته مدیرکل ثبت اجوال استان، گیلان و سیستان و بلوچستان به ترتیب استان‌های پیر و جوان کشورند.

وفایی با اشاره به افزایش جمعیت استان قزوین هم گفت: تا سال ۹۵، استان قزوین یک میلیون و ۲۷۳ هزار نفر جمعیت داشت که این میزان در شهریور ۹۸ به یک میلیون ۳۱۰ هزار و ۸۰۰ نفر رسیده است.

او اضافه کرد: پیش بینی می‌شود جمعیت قزوین تا سال ۱۴۳۰ به حدود ۲ میلیون نفر افزایش یابد.

مدیرکل ثبت احوال، نرخ ولادت در کشور را ۱۷/۱ درصد و در استان قزوین ۱۴/۱بیان کرد و گفت: میزان ازدواج در استان نسبت به کشور ۴ درصد کاهش دارد و میزان طلاق ۳/۶ درصد نسبت کشور افزایش نشان می‌دهد.

مدیر کل ثبت احوال در استان گفت: واژه‌ای به نام کودک همسری نداریم چراکه قانون می‌گوید ازدواج قبل از بلوغ ممنوع است اگر نگران واقعیت جامعه هستیم باید زیر ساخت‌های جامعه از جمله قانون را اصلاح کنیم.

وفایی افزود: کودک همسری در قوانین بین المللی به کمتر از ۱۸ سال و در قوانین داخلی کمتر از  ۱۴ سال است.

او گفت: در گروه سنی زوجهای ۱۰ تا ۱۴ سال طلاق نداشته ایم اما ۴۳۸ مورد ازدواج کمتر از ۱۴ سال داشتیم که امسال ۴۱۳ مورد آن ثبت شده
است.

وفایی گفت: بیشترین تعداد ازدواج در ۸ ماه اول امسال  بین گروه سنی ۲۵ تا ۲۹ سال است .

به گفته او، ازدواج بین سنین  ۱۵ تا ۱۹ سال با هزار و ۴۲۲ واقعه هفت دهم درصد رشد داشته است.

مدیر کل ثبت احوال در استان گفت: بیشترین طلاق ثبت شده در ۸ ماه امسال برای زوجهای گروه سنی ۳۰ تا ۳۴ سال است که ۴ درصد افزایش داشته است.

به گفته وفایی، همچنین دوام زندگی در استان از ۷ به ۱۰ سال افزایش یافته است.

او با بیان اینکه بزرگسالان نسبت به گذشته بیشتر طلاق می‌گیرند، گفت: ۴ مورد طلاق بین سنین ۹۰ تا ۹۴ سال داشتیم.

وفایی عمده علل مرگ و میر در استان را همانند کشور به ترتیب بیماری قلبی و عروقی با ۳۹/۳ درصد، سرطان‌ها با ۱۳/۲ درصد، بیماری‌های دستگاه تنفسی ۱۰/۵ درصد و حوادث غیر عمدی ۸/۲ درصد بیان کرد.

به گفته او ، ۵ اول اسامی مردان امیر علی، امیر عباس ، ابوالفضل و حسین و  در خانم‌ها فاطمه ،  زهرا ، حلما ،مرسانا و آوا  است .

مدیرکل ثبت احوال استان گفت :۴ هزار و ۴۰۰ کارت هوشمند ملی در دفاتر پیشخوان است که مردم برای دریافت آن‌ها مراجعه نکرده اند.

به گفته او ، حدود ۱۴۰ هزار نفر در استان کارت هوشمند ملی ندارند یعنی از یک میلیون و صد وده هزار واجد شرایط دریافت کارت ملی در استان ۸۹۰ هزار نفر برای درفات آن اقدام کرده اند.

وفایی افزود : کسانی که درخواست داده و کارت نگرفته اند بر اساس کد رهگیری هویت شان مشخص شده و خدمات دریافت می‌کنند.

انتهای پیام/ک

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.