سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قربان اوغلی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

نقش مهم دهلی نو در پیشبرد سیاست‌های تهران

دیپلمات پیشین وزارت خارجه گفت: هند به دلیل رشد قابل توجهی که داشته است لذا نقش به سزایی در پیشبرد سیاست‌های تهران دارد.

جاوید قربان اوغلی دیپلمات پیشین وزارت خارجه در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره سفر وزیر امور خارجه هند به ایران، گفت: این سفر در قالب کمیسیون‌های مشترک بین ایران و هند انجام شد، در نتیجه این دیدارها چندان رنگ و بوی سیاسی نخواهد داشت.

او افزود: در شرایط کنونی تعمیق و گسترش روابط پیرامونی ما با سایر کشورها به ویژه دولت‌های قدرتمندبرای تهران اهمیت زیادی داشته  و در همین راستا هم  باید از حضور وزیرخارجه هند در ایران و سفرهای مشابه استقبال کرد.

قربان اوغلی با بیان اینکه  سفر وزیر خارجه هند به تهران را باید فارغ از  نگاه‌های سیاسی بررسی کرد، گفت: امیدواریم که این ملاقات‌ها موجب تعمیق روابط ایران و هند شود. علاوه بر این  تهران و دهلی نو سابقه روابطی طولانی و حوزه تمدنی مشترکی دارند، بنابراین هرگونه رفت و آمد‌ در این چارچوب، حتی اگر نتایج ملموس سیاسی و اقتصادی به همراه نداشته باشد بازهم خود به خود موجب تحکیم روابط دو کشور می‌شود.

او افزود: در شرایط فعلی به نظر نمی رسد که هند هم موفق به گشودن گره بزرگی از مشکلات ما شود، در واقع طبق سیاست و روابط بین الملل هند یک واحد سیاسی، در کنار سایر واحد‌های سیاسی  موجود در دنیاست که  از قوانین و مقررات بین المللی تبعیت کرده و نگاهی کاملا واقع گرایانه و منفعت طلبانه به روابط خود با کشور‌های جهان دارد.

قربان اوغلی خاطر نشان کرد: هندی‌ها با وجود اینکه پیش تر از مهمترین خریداران نفت ایران بودند، اما پس از تحریم های یک جانبه آمریکا علیه تهران، دیگر حاضر به خرید نفت ما نشدند، در حقیقت همانطور که مسئولان کشور پیش از این گفته‌اند، مبالغ عظیمی از پول‌های ما اکنون در دست هندی هاست و به دلیل مشکلات موجود در سیستم مالی  ما،  قادر به پرداخت آن نیستند،  آن‌ها در حال چانه زنی هستند که از طریق روپیه، کالا  یا انجام خدماتی به ایران پول های نفت ما را دهند.

برنامه ریزی های دهلی نو برای همکاری با تهران

دیپلمات پیشین وزارت خارجه افزود: هند بر اساس چارچوب روابط بین الملل به وضعیت ایران در دنیا می‌نگرد و در همان راستا تصمیم می‌گیرند. در نتیجه باید گفت که هندی‌ها مشتاق کار با ما هستند، چراکه با آمریکا و چین رقابت دارند. به عنوان مثال هند مشتاقانه در صدد است تا  پروژه‌ای که در بندر چابهار ایران کلید خورد و  متاسفانه هنوز پیشرفت چندانی نداشته است را توسعه دهند. این موضوع دسترسی آن‌ها به آسیای میانه را راحت می‌کند و بازار‌های جدیدی رو به روی شان باز می‌کنند.

او افزود: کار در بندر چابهار ایران آنقدر برای هندی‌ها ارزشمند است که از آمریکا معافیت تحریمی گرفتند، ولی واقعیت این است که در کار‌های دیگر آنچنان که باید و شاید قادر به همکاری با ایران نیستند و آن به علت تحریم‌های فلج کننده‌ای است که آمریکایی‌ها علیه ما اعمال می‌کنند.

قربان اوغلی ادامه داد: به نظر من برای اینکه روابط با هند به ثمر برسد و اقتصاد ما از این شرایط در بیاید باید تغییراتی در سیاست خارجی خود بدهیم. هندی ها، چینی‌ها و روس‌ها هم که در رقابت جدی با غرب هستند مایل نیستند شرایط ما اینگونه قفل شود و آن‌ها هم در روابط خود با ما دچار مشکل شوند.

دیپلمات پیشین وزارت خارجه تصریح کرد: هند در حال حاضر قدرت سوم یا چهارم اقتصاد دنیاست و اقتصاد رو به رشد بسیار نیرومندی دارد. ایران اگر چنانچه نگاه به شرق هم انتخاب کرده باشد باید  در سیاست خارجی خودمان بدانیم که هندی‌ها هم یکی از کشور‌های مطرح برای پیشبرد سیاست‌های تهران در این راستا و چارچوب هستند.

فعال شدن رابط ایران با کشورهای آسیاسی

او افزود: به نظر من اگر روابط خود با هند، چین، ژاپن و کره را فعال کنیم بسیار مثمر ثمر خواهد بود. اما نباید توقع زیادی از این کشور‌ها داشته باشیم بلکه باید نگاهی واقع بینانه داشت.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران پس از سه دور دیدار و مذاکره با «جایشانکار» همتای هندی در تهران در صفحه توئیترش نوشت که «از ریاست مشترک نشست نوزدهمین کمیسیون مشترک در تهران با  جایشانکار وزیر امور خارجه هند خوشوقتم. درباره روابط بهتر دوجانبه و مسائل منطقه‌ای و جهانی موثر بر دو کشور گفت‌وگوهای عالی داشتیم. روابط ما باستانی، تاریخی و گسست‌ناپذیر است.»

وزیر خارجه هند  که برای شرکت در نوزدهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و هند روزه گذشته(یکشنبه) به تهران آمد و سه دور رایزنی با ظریف داشت ، قرار است امروز (دوشنبه) با علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز دیدار کند. این نخستین سفر وزیر خارجه هند به ایران پس از تصدی به این سمت است.


بیشتر بخوانید: دو دور رایزنی وزیر خارجه هند با ظریف 


انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.