سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یلدا پاسداشت زایش و روشنایی

یلدا به معنای زایش است و ایرانیان قدیم شب یلدا را به پاسداشت زایش خورشید گرامی می‌داشتند.

دکتر سید جعفرحمیدی استاد بوشهری ادبیات فارسی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، می‌گوید: ایرانیان قدیم جشن‌های زیادی در سال داشتند از جمله جشن حاصلخیزی و برداشت محصولات مختلف، جشن نوروز و نوشدن سال و یلدا.

او ادامه می‌دهد: ایرانیان شب یلدا را شب زایش خورشید می‌دانستند و این شب را به عنوان طولانی‌ترین شب سال که یک دقیقه از شب‌های دیگر طولانی‌تر است، جشن می‌گرفتند.

این استاد ادبیات اضافه می‌کند: ایرانیان در شب یلدا گرد هم می‌آمدند و به انتظار طلوع خورشید پس از گذراندن طولانی‌ترین شب سال می‌ماندند.

حمیدی بیان می‌کند: در این شب رسم بوده که میوه‌هایی خورده شود که رنگی از خورشید دارند مانند انار و سیب و پرتقال و بعد‌ها هندوانه.

او عنوان می‌کند: این که از چه زمانی هندوانه وارد مراسم شب یلدا شده مشخص نیست، اما این میوه هم به همان دلیل که درونش قرمز رنگ است و رنگی از خورشید دارد به میوه‌های یلدایی اضافه شده است.

این نویسنده و شاعر بوشهری که اکنون ۸۳ سال دارد، می‌گوید: در بوشهر قدیم چندان اهمیتی به شب یلدا داده نمی‌شد و مراسم خاصی برگزار نمی‌کردند، اما اکنون ۵۰ سالی است که مانند دیگر نقاط کشور، یلدا در بوشهر هم گرامی داشته می‌شود و بوشهری‌ها سعی می‌کنند این شب را در کنار افراد خانواده و خویشاوندان سپری کنند.

حمیدی بیان می‌کند: جشن‌هایی مانند نوروز و یلدا به شیوه‌ای یکسان در نقاط مختلف کشور برگزار می‌شود و ایرانیان این جشن‌ها را متبرک می‌دانستند.

این نویسنده پیشکسوت بوشهری از مردم می‌خواهد از فرصتی مانند شب یلدا برای گرد هم آمدن استفاده کنند و این شب را مانند نیاکان خود به شادی بگذرانند.

انتهای پیام/ک

برچسب ها: شب یلدا ، دکتر حمیدی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.