سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دورهمی خانواده‌ های یزدی در شب یلدا

مردم سرزمینی که تاریخ را در آغوش گرفته، همچون سایر مناطق کشور طولانی‌ ترین شب سال را برای صبح کردن شب نشینی می‌کنند.

به گزارش  خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ، یزدی‌ ها شب یلدا در کنار بزرگتر‌ها دور هم جمع می‌شوند و میوه‌های پاییزی، خوراکی‌های محلی، فال حافظ و شعر خوانی را فراموش نمی‌ کنند.

اما سوال اینجاست که چرا از گذشته تا کنون در شب یلدا خانواده و فامیل دور هم جمع می‌شوند؟!

یلدا در جدال اهریمن و اهورا مزدا

صدیقه رمضانخانی، پژوهشگر فرهنگ تاریخی یزد در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ، گفت: زمانی که در بین ایرانیان باستان اندیشه‌های مزدا پرستی پدید آمد، هر آنچه را که مفید بود مزدایی و هرآنچه که به آنان آسیب و ضرر می‌رساند اهریمنی می‌نامیدند.

او افزود: به همین دلیل از دید ایرانیان باستان روز که سرشار است از کار و فعالیت و روشنایی، مزدایی و شب که تاریک و اکثرا همراه دزدی و شبیخون بود اهریمنی می‌دانستند.

رمضانخانی ادامه داد: آنان برای کاستن آزار اهریمن شب‌ها آتشی روشن کرده و نگهبانی می‌دادند که آتش تا صبح روشن بماند و مغلوب نیروی اهریمن نشوند.

او  بیان کرد: در طولانی‌ترین شب سال نیز به دور آتش حلقه می‌زدند و تا طلوع آفتاب در روشنایی و گرمای آتش جشن می‌گرفتند، زیرا معتقد بودند پس از درازترین شب سال که به تسخیر اهریمن درآمده روز‌های بلند می آید و علاوه بر رفع نحوست آن شب، اهورا مزدا غالب می‌شود.

پژوهشگر فرهنگ تاریخی یزد عنوان کرد: خوردن آجیل و میوه‌های پاییزی بخصوص خوردن هندوانه برای در امان ماندن از گزند زمستان و بیماری‌های آن، اهمیت ویژه‌ای داشت.

اما در حال حاضر اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان برای آشنایی گردشگران خارجی با این آیین چه اقداماتی را انجام داده است؟

بافق و مهریز آماده پذیرایی از یلدا نشینان

هما خورشیدی، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد، در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ، گفت: آیین شب یلدا به عنوان یکی از اصیل‌ترین جاذبه‌های فرهنگی و گردشگری، علاقمندان به آشنایی با آداب و رسوم فرهنگی هر منطقه را جذب می‌نماید.

او افزود: در استان یزد برنامه ریزی‌هایی به منظور گرامیداشت شب یلدا و ایجاد خاطره‌ای خوش برای گردشگران صورت گرفته است.

خورشیدی ادامه داد: هتل ها، سفره خانه‌های سنتی، اقامتگاه‌های بومگردی، پارک‌های طبیعت گردی و در بسیاری از مناطق روستایی خصوصا در شهرستان‌های بافق و مهریز، آمادگی لازم برای استقبال از گردشگران، مسافران و همچنین همشهریان وجود دارد.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان، گفت: به منظور ایجاد فضایی شاد و آشنایی بیشتر مردم با شب یلدا از ۲۷ آذر برنامه‌ها و بازی‌های محلی، اجرای موسیقی و برنامه‌های هنری، پذیرایی با خوراکی‌های سنتی و محلی، حافظ خوانی و شاهنامه خوانی آغاز شده و تا شب یلدا ادامه دارد.

خورشیدی بیان کرد: باتوجه به اعلام وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در رابطه با ضرورت انسجام و هماهنگی ویژه برای برگزاری تور‌های گردشگری در این حوزه فرهنگی، دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری سطح استان ضمن ایجاد بستری مناسب و توجه به ضوابط جمهوری اسلامی ایران، برنامه‌هایی را برای حضور گردشگران در قالب تور در مراسم پاسداشت شب یلدا تدارک دیده و همچنین برنامه ریزی لازم را برای اعزام تور‌های گردشگری به سایر شهر‌های کشور انجام داده اند.

او گفت: با توجه به اینکه برنامه ریزی لازم برای تور اپراتور‌های کشور چین به وسیله بخش خصوصی گردشگری در پایان آذر ماه در دست انجام است لذا ویژه برنامه‌ای نیز برای آشنایی این گروه با شب یلدا و فرهنگ ایرانی در نظر گرفته شده و گردشگران خارجی حاضر در یزد با این آیین آشنا خواهند شد.

خودنمایی میوه های یلدایی در بازار

حسین مشرف رئیس اتحادیه میوه و‌ تره بار شهرستان یزد در گفت و گو با  خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ، گفت: به منظور تامین نیاز بازار میوه شب یلدا تمهیدات لازم صورت گرفته و تاکنون در خصوص تامین میوه مشکلی پیش نیامده است.

او افزود: بازرسان اتحادیه به صورت مداوم به مغازه‌های عرضه میوه مراجعه و قیمت فروش و فاکتور فروشنده‌ها را کنترل می‌نمایند که گاهی این بازرسی‌ها با بازرسی سازمان صمت و اتاق اصناف به صورت مشترک صورت می‌گیرد.

مشرف با اشاره به قیمت میوه‌های شب یلدا در میادین میوه و تره بار بیان کرد: هندوانه در میادین به صورت عمده از ۳۵۰۰۰ریال تا ۱۰۰۰۰ ریال و انار نیز از ۹۰۰۰۰ ریال الی ۲۰۰۰۰ ریال به فروش می‌رسد که مغازه‌های میوه فروشی ۳۰ درصد بالاتر به صورت خرده به مردم عرضه می‌کنند.

آجیل‌ها پای ثابت دورهمی های شب یلدا

محسن جلیلی پور رئیس اتحادیه صنف آجیل و خشکبار یزد در گفت و گو با  خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ،  گفت: قیمت هر کیلو پسته فندقی ۱۰۰ تا۱۲۰، پسته احمد آقائی ۱۲۰ تا ۱۳۵، پسته کله قوچی ۱۳۰ تا ۱۳۵، اکبری معمولی ۱۲۰ تا ۱۴۵ و اکبری دستچین ۱۴۰ تا ۱۶۰ هزار تومان است.

او افزود: همچنین هر کیلو آجیل چهار مغز با پسته و فندق ۱۰۰ تا ۱۲۰ و هر کیلو آجیل چهار مغز با مغز پسته و فندق ۱۵۰ تا ۱۷۰ هزار تومان در بازار عرضه می‌شود.

جلیلی پور ادامه داد: در بازار نوزده نوع میوه خشک عرضه می‌شود که نرخ هر کیلو میوه خشک ۷۰ تا ۱۷۰ هزار تومان است.

رئیس اتحادیه صنف آجیل و خشکبار یزد بیان کرد: با ثبات نرخ ارز قیمت آجیل در استان نسبت به سال گذشته ده تا سی و پنج درصد کاهش یافته است.

جلیلی پور ادامه داد: بازرسان اتاق اصناف به صورت شبانه روزی بر قیمت و بازار نظارت دارند و همشهریان می‌توانند هر گونه تخلف را به سازمان تعزیزات و یا به شماره ۳۶۲۲۹۸۸۴ بازرسی اتحادیه آجیل و خشکبار استان ارائه دهند.

عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد! این جمله شاید مناسب حال شب یلدا باشد چرا که باتوجه به آنچه خواندیم در گذشته اعتقاد داشتند برای رهایی از شر اهریمن و سیاهی باید دور هم گرد آیند و تا صبح شادمانی کرده و حال خوش داشته باشند.

درست است که در روزگار ما دیگر چنین عقایدی وجود ندارد، اما آن دورهمی‌ها و حال خوش از باستانیان نسل به نسل منتقل شده تا بتوانیم اهریمن جدیدی از جنس اینترنت، موبایل و غیره را شکست دهیم تا خورشید دوستی و صمیمیت دوباره در میان خانواده‌ها طلوع کند.

انتهای پیام/ی

گزارش از الهام  وادی

برچسب ها: شب یلدا ، شب چله
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.