سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جنون سرعت یا نبود ایمنی/ سریال ادامه دار مرگ موتورسواران بدون کلاه در استان سمنان

موتور سیکلت بهترین راهکار برای مقابله با ترافیک است، اما گاهی حوادثی دلخراشی باعث بدنامی این وسیله شده که مهم‌ترین دلیل آن رعایت نکردن مسائل ایمنی از سوی راکبان است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ، سریع، راحت، کم مصرف، قدرت مانور بالا و بی دغدغه برای جای پارک ، اینها تنها گوشه‌ای از ویژگی‌های موتورسیکلت است که افراد به ویژه جوانان را وسوسه می‌کند تا با این وسیله بگازند و بتازند.

علی رغم تمام نقاط قوت این وسیله نقاط ضعفی نیز دارد که مهمترین آن کشنده بودنش در تصادفات رانندگی است البته باید این را هم یادآوری کرد که با کمی تامل، اندیشه و رعایت مسائل ایمنی می‌توان از بروز حوادث ناگوار جلوگیری کرد.

این نقطه ضعف اگر با سهل انگاری راکب همراه شود، اثری صد چندان بر شدت حادثه و تبعات جبران ناپذیر آن می‌گذارد؛ سهل انگاری در رفع نواقص فنی مانند چراغ جلو و خطر عقب، گارد محافظ، ترمز‌های مناسب و البته عدم استفاده از کلاه ایمنی!

علی رغم سال‌ها توصیه و هشدار و تاکید از سوی همه نهاد‌ها به ویژه پلیس، همچنان شاهد بی میلی موتورسواران در استفاده از کلاه ایمنی هستیم، کلاهی که اگر سرمان نگذاریم بدکلاهی سرمان رفته است. براساس قانون استفاده از کلاه ایمنی هنگام راندن موتورسیکلت اجباری است، اما با توجه به گرم شدن هوا و البته بی توجهی برخی به قوانین رانندگی با این وسیله تعداد زیادی از راکبان موتورسیکلت را می‌بینیم که بدون استفاده از کلاه ایمنی رانندگی می‌کنند، در حالی که این کلاه ضامن جان آنها است.

موتورسیکلت ایمنی لازم را ندارد و استفاده کنندگان از آن عمدتا نوجوانان و جوانان کم سن و سال هستند که جمعیت قابل توجهی از آنها نیز گواهینامه ندارند، خانواده‌ها در این خصوص نقش مهم و کلیدی بر عهده دارند که در برخی از موارد با خرید موتورسیکلت به تشویق فرزندان خود می‌پردازند که ضمن آسیب رساندن به خودشان به دیگران نیز صدماتی وارد می‌کنند و با راهکاری ساده از جمله نظارت بیشتر بر فرزندان بخصوص نوجوانان می‌توانند از بروز حوادث ناگوار رانندگی جلوگیری کنند.

رانندگی همراه با رعایت قوانین و مقررات باید به صورت یک عادت در بیاید و به صورت یک فرهنگ در جامعه نهادینه شود و والدین نیز باید ضمن توجه ویژه به فرزندان خود، قبل از گرفتن گواهینامه موتورسیکلت را در اختیار آنها قرار ندهند تا از بروز آسیب‌های بعدی آن جلوگیری شود.

کم نیستند حوادثی که روزانه در گوشه و کنارمان رخ می‌دهد و اغلب نیز جوانان و نوجوانان و آینده سازان این مملکت را به خاک و خون می‌کشد و داغشان را تا سال‌ها بر دل پدران و مادرانشان می‌گذارد، اما علت و ریشه این حوادث کجاست و تا کی باید شاهد این حوادث ناگوار باشیم.

کشته شدن ۳ جوان ۱۶، ۱۷ و ۲۶ ساله دامغانی در تصادفی شبانه در جاده دامغان - معلمان که قربانی برخورد با کامیون شدند، یکی از همین سوانح است، رخدادی که هنوز اخبارش در تیتر رسانه‌های محلی بود و موتورسیکلت دیگری در همین جاده با یک تریلی برخورد کرد و راکب آن در دم جان باخت و فردای آن روز نیز موتورسوار دیگری در برخورد با گاردریل عمرش پایان یافت. دقیقاً در کمتر از یک هفته ۵ جوان جانشان را در همین جاده دوطرفه کویری از دست دادند.

سرهنگ تقی کبیری رئیس پلیس راه استان سمنان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، گفت : در ۶ ماهه امسال در جاده‌های استان سمنان ۱۶ تن در تصادفات موتورسیکلت جان باخته و ۸ تن نیز به شدت مجروح شده اند.

او افزود: استفاده از انیمیشن‌های جذاب و داستانی، بهره برداری از ظرفیت مدارس و ارتباط گیری با دانش آموزان دبیرستانی و آموزش آنها، تهیه و نمایش فیلم‌های کوتاه، داستانی و تلویزیونی با موضوع حوادث رانندگی، بررسی وضعیت کلاه‌های ایمنی موجود در بازار از نظر کیفیت، راحتی، استحکام و قیمت و رفع نواقص آن، تعیین معابر ویژه تردد موتورسواران و نظارت برآن و غیره می‌تواند گام‌های مثبتی در کاهش قربانیان حوادث رانندگی موتورسیکلت‌ها باشد.

مدت‌ها است که از اعلام استفاده اجباری از کلاه کاسکت توسط موتورسواران از سوی معاونت راهنمایی و رانندگی می‌گذرد، اما هنوز مشاهده می‌شود برخی از آنها این مقررات را نادیده گرفته و نسبت به هشدار‌ها بی توجه هستند.

اما در این میان افرادی هم هستند که ضمن رعایت قوانین و مقررات، دیگر راکبان موتور را نیز به رعایت این قوانین فرا می‌خوانند که این عده ضمن اینکه رعایت قانون را احترام به جامعه می‌دانند، معتقدند اکنون که راهنمایی و رانندگی ناجا با هشدا‌های قانونی و معقولانه خود درصدد برقراری یک نوع نظم و انضباط اجتماعی است که در نهایت به کاهش تصادفات و مرگ و میر‌های ناشی از بی دقتی موتورسواران می‌انجامد.

هرگز بدون کلاه ایمنی نباید سوار موتورسیکلت شد، داشتن کلاه ایمنی علاوه بر ایجاد امنیت برای افراد، نوعی آموزش به سایر افرادی است که موتورسواران را نگاه می‌کنند؛ پس با این کار در ظاهر ساده، اما در باطن مهم و حیاتی می‌توان در گسترش فرهنگ ترافیکی نیز سهیم شد.

سرهنگ موسی بزرگی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان سمنان در مصاحبه با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، با بیان اینکه ۴۷ درصد از تصادفات امسال در استان سمنان به موتورسیکلت سواران اختصاص داشته است، گفت: ۱۹ نفر در این تصادفات جان خود را از دست دادند.

او با بیان اینکه در سال ۹۸، ۵ هزارو ۴۴۸ موتورسوار در استان سمنان اعمال قانون شدند افزود: در همین راستا ۳ هزارو ۱۲۲ دستگاه موتورسیکلت نیز متوقف و راهی پارکینگ شد.

سرهنگ بزرگی با بیان اینکه امسال یک هزارو ۴۷۰ مورد تصادف جرحی در استان سمنان به وقوع پیوست تصریح کرد: از این تعداد، ۳۷۰ مورد که شامل ۲۶ درصد است مربوط به موتورسیکلت سواران است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان سمنان همچنین از برخورد جدی با افرادی که در حین رانندگی به خصوص با موتورسیکلت به اجرای حرکات نمایشی می‌پردازند و بااستفاده نادرست از این وسیله نقلیه نظم شهر رابه هم می‌زنند و موجب هنجارشکنی می‌شوند خبر داد.

راه‌های زیادی برای کاهش آمار مرگ و میر توسط موتور سیکلت وجود دارد، موتورسیکلت با آنکه راحت و سریع است، اما در صورت استفاده نادرست، وسیله‌ای غیرایمن و حادثه ساز محسوب می‌شود، که مهم‌ترین راه کاهش آمار تصادفات همین به خود آمدن و رعایت قوانین و مقررات و ترویج این قوانین در بین مردم است و یکی دیگر از این راه‌ها در کنار اعمال قانون باید به آموزش و آگاه سازی نیز توجه جدی کرد تا سوانح مربوط به استفاده از موتورسیکلت‌ها کاهش یابد.

سرهنگ بزرگی با بیان اینکه خوشبختانه در استان سمنان رانندگان نکات ایمنی را رعایت می‌کنند افزود: اثرات رعایت نکات ایمنی و استفاده از کلاه ایمنی برای موتورسواران به خود آنها بر می‌گردد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان سمنان با بیان اینکه استفاده از کلاه ایمنی و پل عابر پیاده به عنوان عامل بازدارنده و کاهش آسیب در وقوع تصادفات باید بیش از بیش در سمنان فرهنگ سازی شود از اهداء ۸۰۰ کلاه ایمنی رایگان به موتورسواران از اوایل سال ۹۸ در استان سمنان خبر داد.

او در ادامه آموزش فرهنگ ترافیک دانش آموزان در هفته ناجا، همایش طلایه داران فرهنگ ترافیک و انتخاب همیار پلیس در مدارس استان، همایش سلامت و زندگی، اهداء کلاه ایمنی به افراد در رزمایش موتورسیکلت سواران، مسابقات موتورسواری با هدف تخلیه هیجان جوانان و آموزش به مربیان و اساتید دانشگاه‌های استان سمنان در جهت کاهش تصادفات و آسیب‌های ناشی از آن را از جمله اقدامات معاونت راهنمایی و رانندگی استان برای فرهنگ سازی و آموزش با هدف کاهش تصادفات برشمرد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان سمنان با اشاره به ترویج فرهنگ استفاده از دوچرخه در استان سمنان در جهت کاهش تصادفات رانندگی اشاره کرد و تصریح کرد: طرح سه شنبه‌های بدون خودرو در استان سمنان کلید خورده است که امیدواریم بیش از پیش شاهد استقبال مردم استان از این طرح باشیم.

همانطور که در بالا گفته شد در استان سمنان رانندگان نکات ایمنی را رعایت می‌کنند و این استان یکی از استان‌هایی است که از ظرفیت بالقوه بالایی در موتورسواری و اتومبیل‌رانی برخوردار است که این زمینه می‌تواند جوانان را به سمت مسابقات موتورسواری در پیست‌های مخصوص خود برای تخلیه هیجان آن‌ها بکشاند.

جواد عسگری رئیس هیئت موتورسواری و اتومبیل‌رانی استان سمنان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، با اشاره به برنامه‌های هیئت موتورسواری و اتومبیل‌رانی استان سمنان برای کاهش تصادفات موتور سیکلت در استان سمنان و سوق دادن جوانان به این سمت گفت: استان سمنان هم از حیث برخورداری از جوانان علاقمند و هم از حیث ورزشکاران توانمند از غنای بسیار خوبی برخوردار است و لذا باید از ظرفیت این جوانان علاقه‌مند و ورزشکاران که مهمترین سرمایه هیئت موتورسواری و اتومبیل‌رانی بهره گرفت.

او با بیان اینکه هیات موتورسواری استان سمنان به دنبال ساماندهی موتورسواران استان سمنان است، افزود: با طرح در دست انجام فدراسیون و مجلس تمامی موتورسواران در کل استان صاحب گواهینامه حرفه‌ای می‌شوند.

عسگری با بیان اینکه علاقه فراوان جوانان استان سمنان به رشته موتورسواری و همچنین تاثیر زیاد این رشته به کاهش ترافیک و سرعت در تردد و کاهش آلودگی هوا و هزینه‌های کمتر نسبت به خودرو باعث شد که تمایل به استفاده از موتور در سطح استان افزایش قابل توجهی داشته باشد تصریح کرد: این موضوع اگر بدون آموزش‌های حرفه‌ای و تخصصی همراه باشد و اصول تخصصی و ایمنی مورد توجه راکبان قرار نگیرد حوادث مالی و جانی زیادی را به دنبال خواهد داشت.

رئیس هیات موتورسواری و اتومبیل‌رانی استان سمنان با بیان اینکه بنابر آمار‌های موجود بیش از ۵۰ درصد حوادث رانندگی در شهر‌های بزرگ مربوط به موتورسواران و حدود ۳۵ درصد از تلفات مربوط به راکبان همراهان موتورسواران است گفت: این هیات برنامه ریزی خوبی برای همگانی موتورسواران و تحت پوشش قراردادن موتورسواران استان و آموزش و تامین ایمنی آنان دارد که از توانایی موتورسواران جهت ورود آنان به بخش تخصصی موتورسواران کشور کند و برای حفظ ایمنی وکاهش حوادث و توسعه صحیح فرهنگ رانندگی و آموزش مهارت تخصصی آنان اقدام خواهد کرد.

او با بیان اینکه در حال حاضر بسیاری از شهرستان‌های استان و از جمله سمنان، شاهرود، دامغان و گرمسار دارای پیست هستند، افزود: پیست یکی از مهمترین زیرساخت‌های این ورزش است و توسعه موتورسواری و اتومبیل‌رانی بدون پیست عملا امکان‌پذیر نیست، ضمن اینکه تلاش می‌کنیم که استان سمنان به عنوان استان پایلوت اجرای برخی طرح‌های ملی مطرح شود و همزمان می‌کوشیم که میزبان برخی مسابقات در این رشته باشیم تا موتورسواری و اتومبیل‌رانی استان بیش از پیش معرفی شود.

عسگری بر ضرورت توجه به شهرستان‌های استان تاکید و تصریح کرد: خوشبختانه در همه شهرستان‌ها از استعداد‌های خوبی برخورداریم و سعی می‌کنیم با یک برنامه‌ریزی جامع به همه این شهرستان‌ها توجه کنیم.

از آنجایی که شدت تصادفات در موتور سیکلت بیشتر از سایر وسایل بوده و احتمال فوت یا جرح راکبین در آن بیشتر است توجه به نکات ایمنی به طور قطع می‌تواند در کاهش جرائم مرتبط با موتورسواری و همچنین کاهش آمار تصادفات و مرگ و میر اثرگذار باشد.

عامل انسانی به عنوان مهمترین عامل دخیل در تصادفات موتورسیکلت نسبت به سه عامل وسیله، جاده و شرایط جغرافیایی و اقلیمی است که میتوان به راحتی و با رعایت نکات ایمنی خطرات ناشی از تصادفات موتور سواری را در حد قابل توجهی کاهش داد.

گزارش از محمدرضا هوشمند

انتهای پیام / ر

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
مرتضی
۰۷:۲۶ ۲۶ دی ۱۳۹۸
سلام .چطور است که در کشورهای پیشرفته این قانون شکنی ها توسط رانندگان خودرو و موتور سواران کم است و میزان مرگ و میر پایین است ؟ آیا دلیلش این نیست که در کشورهای پیشرفته جریمه های بازدارنده وجود دارد ؟ در کشور ما فرهنگ سازی خوب بوده است ولی جریمه ها بازدارنده نیست..دوربین های ترافیکی موجود در کشور کد جریمه ندارند .