سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سند دست نویس بنیانگذار کمیته بین المللی المپیک رکوردشکنی کرد

سند دست نویس (پیر دو کوبرتین) که بازی‌های المپیک را راه اندازی کرد، با رکورد ۸/۸ میلیون دلار در یک حراجی به فروش رفت.

به گزارش خبرنگار دنیای ورزش گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، سند ۱۴ صفحه‌ای  دست نویس (پیر دو کوبرتین)، بنیانگذار کمیته بین المللی المپیک (IOC)، که منجر به احیای بازی‌های المپیک شد، با  رکورد ۸/۸ میلیون دلار در حراجی «ساتبیز» نیویورک فروخته شد.

این مانیفست که بیش از ۱۲۰ سال پیش باعث احیای بازی‌های المپیک شد، در یک حراجی در نیویورک سیتی با قیمت ۸ میلیون ۸۰۶ هزار و ۵۰۰ دلار به فروش رسیده است.

پیش بینی می‌شد این اثر تاریخی با مبلغی بین ۷۰۰ هزار تا ۱ میلیون دلار به فروش برسد، اما در پایان حراجی بیش از هشت برابر برآورد، در دست یک پیشنهاد دهنده قرار گرفت.

بنا بر اعلام ساتبیز که میزبان حراج بود، این بالاترین قیمتی است که تاکنون برای یک قطعه از یادگاری‌های ورزشی پرداخت شده است. به این ترتیب رکورد قبلی که متعلق به لباس «بیبی روت» بازیکن بیس بال نیویورک یانکیز بود و با ۵/۴ میلیون اوایل سال جاری دلار به فروش رفت، شکسته شد.

از طرف دیگر، رکورد قبلی حراج یک قطعه یادگاری المپیک بود که یک خریدار برای یکی از چهار مدال طلای جسی اوونز دونده آمریکایی از المپیک ۱۹۳۶ برلین، پرداخت کرد.

قدمت این سند ۱۴ صفحه‌ای به سال ۱۸۹۲ باز می‌گردد و توسط پیر دو کوبرتین، بنیانگذار کمیته بین المللی المپیک (IOC) نوشته شده است.

ساتبیز اعلام نکرده که پیشنهاد دهندگان چه کسانی بودند و یا این که چه کسی در نبرد تصاحب سند برنده شد. این سند ۵۰۰۰ کلمه‌ای دست نویس نشان می‌دهد که چرا کوبرتین طی سخنرانی‌ای که ۲ سال قبل از تشکیل IOC در سال ۱۸۹۴ در دانشگاه سوربن در پاریس انجام داد، می‌خواست سنت رقابت‌های المپیک یونان باستان را بازگرداند و احیا کند. او تشریح کرد که معتقد است بازی‌ها می‌تواند راهی برای فراهم کردن رقابت صلح آمیز بین کشور‌ها باشد.

کوبرتین در این مانیفست نوشت: روشن است که تلگراف، راه آهن، تلفن، تحقیقات پرشور در علم، کنگره‌ها و نمایشگاه‌ها بیشتر از هر معاهده یا کنوانسیون سیاسی برای صلح کار انجام داده اند. خوب، امیدوارم که ورزش کار‌های بیشتری انجام دهد.کسانی که ۳۰ هزار نفر را دیده اند که زیر باران برای شرکت در یک مسابقه فوتبال می‌دوند، فکر نمی‌کنند که من اغراق می‌کنم.

کوبرتین در ادامه سند نوشت: بگذارید قایقرانان، دوندگان و شمشیرباز‌ها را صادر کنیم؛ این تجارت آزاد آینده است، علت صلح حمایت‌های جدید و قدرتمندی دریافت خواهد کرد. این کافی است تا من را تشویق کنید که اکنون درباره قسمت دوم برنامه خود فکر کنم. امیدوارم که شما به من کمک کنید همانطور که تاکنون به من کمک کرده اید، و با شما قادر خواهم بود بر اساس شرایط زندگی مدرن، این کار عالی و سودمند را ادامه داده و تحقق بخشم: راه اندازی دوباره بازی‌های المپیک. این سخنرانی منجر به احیای بازی‌های المپیک شد و دور افتتاحیه درشکل و قالب فعلی آن سال ۱۸۹۶ در آتن برگزار گردید. این بخش منحصر به فرد تاریخ برای مدتی بین ۲ جنگ جهانی ناپدید شد.

مارکیس دیمات فرانسوی در دهه ۱۹۹۰ به جستجوی آن پرداخت و سرانجام آن را نزد یک مجموعه دار در سوییس پیدا کرد. فروش این سند همچنین یک رکورد شخصی برای حراج کننده محسوب می‌شود، این حراجی در طول ۳۰ سال فروش کتاب و نسخه‌های دستنوشته هرگز چنین رقمی به خود ندیده بود.


بیشتر بخوانید:

دفاع رئیس فدراسیون وزنه برداری اروپا از اعطای میزبانی به روسیه

قهرمان المپیکی ایران در فیجی به مشکل خورد


انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.