به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم، حجتالاسلام والمسلمین علی ذوعلم معاون وزیر آموزش و پرورش پیش از ظهر امروز در آئین اختتامیه پنجمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری دفتر تبلیغات اسلامی که در مرکز همایشهای غدیر دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد گفت: آنچه در امر پژوهش وجود داشته تحقیق است که معنای کارآمدتری نسبت به پژوهش دارد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی وزارت آموزش و پرورش افزود: اگر زمینهها و نتایج تحقیق را مدنظر قرار دهیم فرهنگ پژوهش را تحت تأثیر قرار میدهد، در درون واژه تحقیق امر حقی وجود دارد و آنچه امروز مبانی معرفتشناسی ما را از مبانی غربی مجزا میکند وجود همین امر حق در زمینه پژوهش است.
ذوعلم با بیان اینکه امروز باید نوع نگاه جامعه بهویژه جوانان به علم، دین، اخلاق، معرفت، جامعه و ارزشها و اسلام دغدغه حوزویان و دانشگاهیان باشد، تأکید کرد: مراد حقیقی امام راحل از وحدت حوزه و دانشگاه ذوب شدن این دو نهاد علمی و آموزشی در یکدیگر بوده است.
او با تأکید بر اینکه تحقیق باید به تحقق بیانجامد گفت: امروز پیوند اساسی بین تحقیقاتی که انجام میگیرد و مسائل اساسی جامعه برقرار نیست.
معاون وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: شاید یکی از زمینههای تحقق بیانیه گام دوم مقام معظم این بوده که پیشرفت به سمت تمدن نوین اسلامی داشته باشیم که این امر نیازمند یک تفکر محوری است که باید از یک وحدت و ریشهداری برخوردار باشد.
او با بیان اینکه امروز یک شکاف اساسی بین حوزه و دانشگاه وجود دارد، یادآورشد: امروز استاد دانشگاه ما که در یک مرکز پژوهشی در حال قلمزدن است معتقد به یادگیری علم غربی بوده و تولید علم دینی را نمیپذیرد.
ذوعلم با بیان اینکه اندیشه موجود در نظام فکری جامعه یک اندیشه نبوده بلکه دو اندیشه است، ادامه داد: نقطه کانونی و معرفت حوزوی این است که آنچه از طریق وحی به پیامبر اکرم (ص) رسیده و از ایشان به ائمه معصومین انتقال یافته را باید بفهمیم.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: حوزههای علمیه باید بپذیرند عقل تجربی دارای جایگاه خاصی بوده و میتوان از آن بهره گرفت، همچنین دانشگاهیان هم باید وحی و قرآن را بهعنوان منبع علمی بپذیرند و از آن استفاده کنند.
ذوعلم عقل و نقل را بهعنوان دو منبع معتبر معرفی و تأکید کرد: در حوزههای علمیه به نقل تکیه کردهایم و در دانشگاهها به عقل تأکید داریم، در حالیکه باید به هر دو منبع باید تمسک جست و از هر دو بهعنوان یکراه حل عملی بهره گرفت.
او وحدت حوزه و دانشگاه را در چارچوب و معیارهای معرفتشناسی دانست و گفت: این نوع علم مورد اعتماد حوزه و دانشگاه بوده و اگر در این بستر علم تولید شود همسویی بین حوزه و دانشگاه وجود خواهد داشت.
معاون وزیر آموزش و پرورش با انتقاد از وجود تعارض درونی نا آشکار، ولی اثرگذار در نظام تعلیم و تربیت کشور گفت: زمانی که وحدت حوزه و دانشگاه به یک نظاممندی فکری برسد میتوان امیدوار بود که تعارض بین این دو نهاد برطرف شود.
ذوعلم اضافه کرد: کسانی که دستاندرکار مدیریت آموزشی و سیاستگذاری، برنامهریزی و اجرا هستند به یک مبانی فکری منسجم نرسیدهاند و تناقض و تعارض اساسی و ریشهای در نظام تعلیم و تربیتی و آموزشی کشور وجود دارد.
معاون وزیر آموزش و پرورش یادآورشد: حل مسائل مزمنی که ریشه بسیاری از مشکلات و شکافها است شاید دهها سال طول بکشد، اما وجدان پژوهشی ایجاب میکند که این مشکلات را ریشهیابی کرده و برای برطرف کردن آنها تلاش کنیم.
انتهای پیام/ح