سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نرم افزار مکانیابی سازه‌های آبخیزداری در کردستان طراحی شد

نرم افزار مکانیابی سازه‌های آبخیزداری با همکاری مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی کردستان، دانشگاه‌های استکهلم سوئد و استاوانگر نروژ طراحی و ساخته شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ،امید رحمتی عضو هیات علمی حفاظت آب و خاک مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی کردستان گفت: این نرم افزار بر اساس نیاز اجرای طرح‌های منابع طبیعی و آبخیزداری در ساخت سازه‌های آبخیز و ضرورت بهینه سازی این منابع طراحی و ساخته شده است.

او افزود: با توجه به اینکه احداث سد‌های اصلاحی در طرح‌های آبخیزداری اعتبارات زیادی را در بر می‌گیرد لذا مطالعات مکانیابی و اولویت‌بندی مناطق بحرانی قبل از اجرای سد‌ها باید به طور دقیق و جامع انجام شود.

رحمتی بیان کرد: شناسایی دقیق مناطق فرسایش پذیر در زیر حوضه‌ها امری ضروری است و می‌توان با اقدامات مناسب آبخیزداری اعم از سازه‌ای و تلفیقی از آن‌ها شدت خسارت‌های ناشی از فرسایش و رسوب زیر حوضه‌ها را کاهدش داد.

عضو عیات علمی حفاظت آب و خاک مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی کردستان یادآور شد: نرم افزار مکانیابی سازه‌های آبخیزداری این امکان را به کاربر می‌دهد با استفاده از داده‌های هیدرولیکی و هیدرولوژیکی حوزه آبخیز خصوصیات رودخانه و مسیل را به دقت بررسی کند.

رحمتی تاکید کرد: همچنین کاربر در این نرم افزار می‌تواند نظریات کارشناسی خود را در بررسی نتایج داده‌های هیدرولیکی و هیدرولوژیکی دخیل کرده تا نتایج نهایی مکان اجرای طرح آبخیزداری انتخاب و علاوه بر کاهش پرت هزینه‌ها و بیشترین بازده را از اجرای طرح‌ها کسب کرد.

وی گفت: طراحی و تدوین این نرم افزار از یک سال پیش با همکاری مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی کردستان، دانشگاه استکهلم سوئد و استاوانگر نروژ آغاز شده بود و نتایج آن نیز در مجله پایداری نروژ به چاپ رسیده است.

رحمتی با بیان اینکه هم اکنون گسترده فعالیت این نرم افزار اراضی استان کردستان است، افزود: در صورت حمایت مالی از طراحان و سازندگان مشکلی در گسترش سطح اراضی آبخیز کشور و حتی جهان نیز در آن وجود ندارد.

انتهای پیام/م

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.