سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قطعات هواپیما ایرانی می‌شود

شانزده شرکت ایرانی برای تولید قطعات هواپیما و هلی‌کوپتر در ایران مجوز گرفته‌اند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، علی ‏عابدزاده، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری دیروز در مراسم گشایش نمایشگاه حمل‌ونقل گفت: «صنعت هوانوردی ایران به اروپا و کشور‌های غربی وابسته است و حالا تحریم‌های سنگین موجب شده ‏است که ایران به فکر توسعه صنعت هوایی خود بیفتد.» ‏

این خبر ممکن است خاطره پروژه ناموفق تولید هواپیما را برای خیلی‌ها زنده کند. هواپیمای ایران ١٤٠، پرواز ‏‏٥٩١٦ تهران- طبس را از همان دقایق نخست خروج از مهرآباد ناکام گذاشت و در نوزدهم‌مرداد‌سال ٩٣ در اتوبان ‏فتح سقوط کرد. بنا به گفته مهرداد لاهوتی، نماینده مجلس، پنج‌فروند هواپیمای ایران ١٤٠ با کمک اوکراینی‌‏ها تولید شده بود که چهارفروند آن سقوط کرد. البته برخی منابع از تولید ١٣هواپیمای ایران ١٤٠ می‌گویند ‏که بیشترشان زمینگیر هستند. در هر صورت سقوط هواپیمای تهران -طبس، پرونده ایران ١٤٠ را در ایران ‏بست و حسن روحانی، رئیس جمهوری دستور تعلیق پرواز‌های این هواپیما را صادر کرد. حالا برخی فعالان ‏صنعت هوایی معتقدند که ایران توانایی ساخت قطعات با تکنولوژی بالای هواپیما را ندارد. این درحالی است ‏که برخی دیگر می‌گویند سابقه تولید پهپاد‌ها و هواپیما‌های نظامی نشان می‌دهد که ایران می‌تواند ‏قطعات مهم هواپیما‌های مسافربری را تولید کند. ‏

پرواز در تحریم
گرفتاری‌های صنعت هوایی ایران، اما به همین جا ختم نمی‌شود و چیزی حدود چهاردهه است که این صنعت ‏در سخت‌ترین تحریم‌ها به سر می‌برد. ایران درحال حاضر نزدیک به ٢٥٠هواپیما در ناوگان هوایی خود ‏دارد که نزدیک به نیمی از آن‌ها زمینگیر هستند. میانگین عمر هواپیما‌های ایران بین ٢٠ تا ٢٥‌سال است و ‏گاهی هواپیمای چهل‌ساله هم در ناوگان هوایی ایران پرواز می‌کند. این درحالی است که میانگین عمر ‏هواپیما‌ها در جهان و حتی برخی همسایگان ایران به پنج تا هفت‌سال می‌رسد.

در این میان، فرصت کوتاه برجام شرایطی مهیا کرد تا ناوگان هوایی ایران به فکر نوسازی بیفتد و ١٦فروند هواپیمای نو ‏به ایران وارد شد و درحالی‌که ایرلاین‌های ایرانی گرفتار تأمین پول برای خرید هواپیمای بیشتر و استفاده از ‏این فرصت کوتاه بودند، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا از برجام خارج شد و صنعت هوایی را دوباره ‏گرفتار تحریم‌های سنگین کرد. ‏

این اتفاق موجب شد که قرارداد‌های امضا شده با ایرباس، ‏ATR‏ و حتی بویینگ تعلیق شود و آن‌ها از تحویل ‏هواپیما به ایران خودداری کنند. از آن سمت روسیه و هیچ‌کدام از معدود کمپانی‌های هواپیماساز جهان هم ‏نتوانستند هواپیما‌های خود را به ایران بفروشند. علت هم یک موضوع ساده بود. انحصار تولید موتور هواپیما در ‏دست آمریکاست و دیگر کمپانی‌های هواپیماساز جهان هم با درصد‌های متفاوت وابسته به آمریکا هستند. ‏

در این شرایط تعمیر هواپیما و تأمین قطعات یکی از دغدغه‌های حیاتی صنعت هوایی است که البته آن هم ‏به دلیل تحریم گرفتار چالش‌های متعدد است و حالا خبرگزاری مهر از قول رئیس سازمان هواپیمایی نوشته ‏است که ایران تصمیم به تولید قطعات حساس هواپیما گرفته است. این خبرگزاری نوشته است مجوز تولید ‏قطعات و تجهیزات هواپیما و نیز ساخت هواپیما و هلی‌کوپتر به چند شرکت دانش بنیان واگذار شده است و ‏در این زمینه توانسته‌ایم به خودکفایی برسیم.

این خبرگزاری از قول علی عابدزاده نوشته است: «همچنین چند شرکت دانش بنیان برای تولید قطعات ‏حساس موتور هواپیما تأسیس شده و به‌زودی به چند شرکت دیگر نیز مجوز خواهیم داد‎.»

او درباره تحریم چند ایرلاین ایرانی از سوی برخی کشور‌های اروپایی گفت: «برخی کشور‌های اروپایی ‏که شرکت‌های هواپیمایی ما را تحریم کرده‌اند، کتبا به ما نامه نوشته و اقرار کرده‌اند محدودیتی که برای ‏ایرلاین‌های ایران قرار داده‌ایم، فنی نیست و کاملا سیاسی است‎.»

منظور احتمالا صندلی هواپیما بوده است
علیرضا منظری، معاون سابق هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری می‌گوید: «قطعات هواپیما دو ‏دسته هستند. قطعات ایمنی که تکنولوژی ساخت بالایی دارند و نیاز به تأیید و مجوز کمپانی‌های هواپیماساز ‏جهان دارند و قطعات معمولی که حساسیت بالایی ندارند و سایر کشور‌های جهان هم می‌توانند آن را بسازند.» ‏به گفته منظری، ایران پیش از این تولید صندلی و روکش صندلی هواپیما را انجام داده و به نظر می‌رسد منظور ‏رئیس سازمان هواپیمایی همین دسته قطعات باشد، اما قطعات حساس هواپیما را تصور نمی‌کنم که بتوانیم با ‏تکنولوژی و قیمت مناسب بسازیم. گذشته از این، تولید قطعات حساس نیاز به گواهی‌نامه کمپانی‌های ‏هواپیماساز جهان دارد و خارج از اثبات مهارت فنی، ایران به دلیل تحریم‌ها نمی‌تواند این مجوز‌ها را به ‏راحتی بگیرد. ‏

قطعات موتور هواپیما هم ساخته‌ایم
محمدرضا نوروزی، مدیرکل تعمیرات هواپیمای ایران‌ایر دیدگاهی خلاف منظری دارد و به «شهروند» می‌‏گوید که ایران توان تولید قطعات حساس هواپیما را دارد. همان‌گونه که پهپادها، موشک‌ها و هواپیما‌های نظامی ‏را می‌سازد، قادر است که قطعات هواپیما‌های مسافربری را هم تولید کند. او درباره سابقه تولید قطعات ‏حساس هواپیما در ایران هم به «شهروند» می‌گوید: «ایران قطعات مربوط به بدنه هواپیما، قطعات بالابرنده و ‏هیدرولیک، قطعات الکترونیک و حتی قطعات مربوط به موتور را قبلا ساخته است و ما پیش از این سیستم ‏الکترونیک هواپیما‌هایی مانند ‏F‏١٤، ‏F‏٤ و ‏F‏٥ را تعویض کرده‌ایم.» نوروزی که شکست پروژه هواپیمایی ایران ‏‏١٤٠ را قبول ندارد، تأکید می‌کند همان‌طور که ایران توانسته است موشک‌های نقطه‌زن و پهپاد‌ها را بسازد، ‏حتما می‌تواند قطعات هواپیما را هم بسازد. او درباره گرفتن مجوز‌های جهانی هم توضیح می‌دهد: «سازمان ‏هواپیمایی کشوری ایران نماینده ایکائو در ایران است و خود این سازمان می‌تواند مجوز‌های لازم را برای ‏ساخت این قطعات صادر کند. ‏»

عابدزاده: من نگفتم قطعه حساس می‌سازیم
علی عابدزاده، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری به «شهروند» می‌گوید: «هرگز به مهر نگفته که قرار ‏است قطعات حساس هواپیما تولید شود.» او در واکنش به اینکه چه قطعاتی قرار است در ایران تولید شود، ‏می‌گوید که ایران همان‌گونه که توانایی ساخت هواپیمای نظامی را دارد، توانایی ساخت قطعات هواپیمای ‏مسافربری را هم دارد، اما فعلا در این مرحله قرار نیست قطعات حساس هواپیما را در ایران بسازیم. عابدزاده ‏در زمان برجام گفته بود که تفاهم‌نامه‌ای با ایرباس برای ساخت قطعات هواپیما در ایران تنظیم کرده‌اند که ‏البته این موضوع در حد حرف و خبر ماند.

افتخاری، رئیس انجمن هوا و فضا می‌گوید که یک ‏هواپیما بالغ بر ٣‌هزار قطعه دارد و هر کشوری با گرفتن مجوز از کمپانی‌های مادر و تأیید توانایی و صلاحیت ‏آن‌ها می‌تواند بخشی از قطعات هواپیما را بسازد، اما در ایران به نظر نمی‌رسد که چنین توانایی وجود داشته ‏باشد. منظری، معاون سابق هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری هم می‌گوید: «درحال حاضر بخشی از قطعات ‏هواپیما‌های ایرباس و حتی مونتاژ آن در چین انجام می‌شود، اما کمپانی ایرباس اجازه فروش مستقل قطعات ‏هواپیما را به چین نمی‌دهد و این کشور باید تولیدات خود را به کمپانی ایرباس ارسال کند تا تست‌های ‏کنترل کیفی و فنی روی آن انجام شود.» با وجود این، عابدزاده می‌گوید که ایران توانایی تولید ‏این قطعات را دارد و تفاهم‌نامه‌اش با ایرباس به دلیل تحریم‌های دوباره به نتیجه نرسیده است. حالا باید ‏منتظر ماند و دید که نتیجه تولید قطعات هواپیما‌های مسافربری در ایران چه می‌شود؟

منبع:شهروند

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.