سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نظرسنجی جدید: آمریکا در دوران ترامپ به منبع اصلی بی ثباتی در دنیا تبدیل شده است

نتایج یک نظرسنجی جدید نشان می‌دهد آمریکا در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ به منبع اصلی بی ثباتی در دنیا تبدیل شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، نشریه آتلانتیک در گزارشی نوشت: نتایج یک نظرسنجی جدید نشان می‌دهد آمریکا در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ به منبع اصلی بی ثباتی در دنیا تبدیل شده و خطر بحران‌ها را از خاورمیانه گرفته تا شرق آسیا و آمریکای مرکزی افزایش داده است.

شورای روابط خارجی سال هاست که در نظرسنجی‌های سالانه خود از صد‌ها مقام دولتی آمریکا و کارشناسان سیاست خارجی در مورد بحران‌های امنیتی بالقوه‌ای سوال می‌کند که در سال‌های آتی برای آمریکا تهدید به شمار می‌روند.

معمولاً در این نظرسنجی‌ها، پاسخگویان بر نقاط پرتنش دنیا تمرکز می‌کنند. اما امسال، به نظر می‌رسد، تمرکز آنها، نیروی بی ثبات کننده داخل خود آمریکاست (دونالد ترامپ).

پل استارز که ناظر نظرسنجی سالانه شورای روابط خارجی است به نگارنده گفت: «بله، نگرانی روزافزونی در مورد وضعیت دنیا وجود دارد و این نگرانی احتمالاً به سیاست‌های دولت ترامپ و ناآرامی و بی ثباتی که این سیاست‌ها در اطراف و اکناف دنیا بوجود آورده اند، ارتباط دارد.»

عقب نشینی نظامی ترامپ از سوریه و رها کردن شرکای کُرد آمریکا در نبرد با داعش و گفت‌گو‌های بی ثبات صلح با طالبان در افغانستان، احتمالاً به نگرانی‌های پاسخگویان در مورد افزایش خشونت در میان گروه‌های رقیب در سوریه و افغانستان کمک کرده است.

یک نگرانی مهم دیگر، رویارویی احتمالی میان ایران و آمریکا یا یکی از متحدان آمریکا بود که بدون تردید دلیل آن کارزار فشار حداکثری دولت ترامپ علیه ایران است.

کسانی که در نظرسنجی شرکت کردند در مورد یک بحران قریب الوقوع در شبه جزیره کره هشدار دادند و گفتند آزمایش موشک‌های دوربرد کره شمالی که قادر به حمل کلاهک هسته‌ای هستند، نتیجه شکست مذاکرات ترامپ با کیم جونگ اون است.

آن‌ها همچنین پیش بینی کردند مهاجرت از السالوادور و هندوراس افزایش خواهد یافت و دلیل آن شرایط وخیم در این کشورهاست که به اعتقاد استارز، نتیجه سیاست دولت ترامپ است که اساساً سعی دارد بدون پرداخت به ریشه مشکلات، دور مشکلات دیوار بکشد.

دیگر مخاطرات مهمی که در نظرسنجی مشخص شد، حمله سایبری به زیرساخت‌های حیاتی آمریکاست، مثلاً حمله سایبری به سیستم‌های انتخاباتی ۲۰۲۰، حمله بزرگ تروریستی توسط گروه‌های تروریستی خارجی، مناقشه نظامی میان چین و همسایگانش بر سر حاکمیت دریای چین جنوبی، درگیری جدی میان روسیه و اوکراین. این مخاطرات به طور مستقیم به سیاست‌ها ترامپ ارتباطی ندارند.

اما با وجود این، استارز گفت میان سیاست‌های ترامپ و این تهدیدات رابطه غیرمستقیمی وجود دارد.

استارز افزود، برای مثال، رئیس جمهور تهدید مداخله خارجی در انتخابات آمریکا را کوچک نمایی کرده، با چین تنش‌های تجاری ایجاد کرده که می‌تواند به سایر حوزه‌ها کشیده شود و تعهد خود به متحدان آمریکا را با تردید روبرو کرده است.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.