سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پایانِ دوره «مستندسازی یک نفره»/دیرمان:مستند‌های ایرانی، از نظر کیفی در دنیا کم نظیر هستند

دوره «مستندسازی یک نفره» در سوریه با حضور هنرجویان در جشنواره سینما حقیقت پایان یافت.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،دوره «مستند سازی یک نفره» که با همت باشگاه رشد جوانِ سازمان هنری رسانه‌ای اوج و موسسه هنری «مهاد» از سال گذشته در سوریه آغاز شده بود، با حضور مستندسازان سوری در جشنواره سینما حقیقت، به پایان رسید.

این دوره از اسفندماه سال ۹۷ در کشور سوریه آغاز شده بود و ۱۵ هنرجو در این دوره به صورت حرفه‌ای مستند سازی یک نفره را به صورت عملی آموختند.

میثم صبوحی مسئول برگزاری دوره «مستندسازی یک نفره» در کشور سوریه درباره این دوره گفت: پس از بررسی‌های بسیار، باشگاه رشد جوان با همکاری موسسه فرهنگی «مهاد» تصمیم گرفتند که چند دوره برای توانمندسازی افرادی که علاقه‌مند به مستندسازی هستند، برگزار کند. اولین سری از این دوره آموزشی در کشور سوریه با عنوان «مستندسازی یک نفره» برگزار شد که در آن ۱۵ هنرجو مراحل مقدماتی و حرفه‌ای ساخت مستند به صورت یک نفره را آموختند.

وی ادامه داد: کلاس‌های این دوره حدود یک ماه به طول انجامید که در آن همه هنرجو‌ها روزانه ۸ ساعت تمرین‌های تئوری و عملی مستند سازی یک نفره را انجام دادند.

صبوحی درباره حضور این مستندسازان در جشنواره سینما حقیقت بیان کرد: جشنواره سینمای مستند «سینما حقیقت» از جمله فضا‌هایی بود که برای ما آورده آموزشی بسیاری داشت. ما با دو هدف آشنایی این هنرجو‌ها با مستندسازان و مستندسازی ایران و شناخت جمهوری اسلامی ایران، هنرجو‌های سوری را به ایران دعوت کردیم و آن‌ها به مدت یک هفته با مستندسازی در ایران آشنا شدند و همچنین به تماشای آثار شاخص سینمای مستند ایران نشستند.

بشار الدوله که در دوره آموزشی «مستندسازی یک نفره» حضور داشته است، درباره این دوره آموزشی گفت: من ابتدا از طریق فضای مجازی در جریان برگزاری دوره مستندسازی یک نفره قرار گرفتم و بعد از حضور در این دوره متوجه شدم که تاکنون دوره‌ای به این کیفیت در کشور سوریه برگزاری نشده است. دوره‌هایی که پیش از این در کشور سوریه برگزار می‌شد صرفاً تئوری بود؛ اما این دوره تماماً عملی است و ما را کامل برای ساخت یک اثر مستند آماده کرده است.

وی درباره حضور در جشنواره سینما حقیقت اظهار کرد: حضور در جشنواره سینمای مستند ایران برای ما آورده‌های بسیاری داشت و به نحوی برایمان یک کلاس درس بود. مستندسازان ایران بسیار با هوش هستند و در مستند‌های خود به نکاتی توجه دارند که شاید بسیاری از مستندسازان دنیا توجهی به آن نکرده اند. ایران از نظر من کشوری زیبا و هیجان انگیز با سینمای مستندی قوی و غنی است.

غفران دیرمان دیگر هنرجوی حضور یافته در دوره «مستندسازی یک نفره» درباره این دوره گفت: من از طریق روابط عمومی موسسه «مهاد» با دوره «مستندسازی یک نفره» آشنا شدم و هیچ آموزشگاهی در سوریه ندیدم که به این شیوه به تدریس مستندسازی بپردازد. من سال‌ها قبل فیلم کوتاه تولید می‌کردم، این دوره علاوه بر توانمندسازی، امید و انگیزه‌ای در ما ایجاد کرد که ارزشمند بود. آموزش‌های ما تماماً عملی بود و همین نکته باعث شد به خوبی مستندسازی یک نفره را آموزش ببینیم.

وی درباره حضور در ایران خاطر نشان کرد: پیش از این فیلم‌های سینمای ایران را تماشا کرده بودم و به نحوی با سینمای ایران آشنا بودم. ما حدود یک هفته در ایران بودیم و در جشنواره سینما حقیقت شرکت کردیم، به نظرم مستند‌های ایرانی، از نظر کیفی و روایت داستانی در دنیا کم نظیر هستند. امیدوارم بتوانم سال آینده با یک اثر شایسته در جشنواره سینمای مستند ایران حضور پیدا کنم.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.