سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در هفته پژوهش انجام شد؛

رونمایی از ۲ رقم جدید گندم و کنجد در دزفول

رییس بخش تحقیقات زراعی و باغی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی صفی‌آباد دزفول از رونمایی 2 نوع گندم و کنجد در این شهرستان خبر داد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، احمدعلی شوشی دزفولی رییس بخش تحقیقات زراعی و باغی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی صفی‌آباد دزفول گفت: این مرکز از یک رقم جدید گندم با نام ستاره و یک رقم جدید کنجد با نام شوین در نمایشگاه دستاورد‌های پژوهشی شهرستان‌های شمال خوزستان رونمایی کرد.

او بیان داشت: این ارقام حاصل سال‌ها تحقیقات اصلاح ژنتیک متخصصان مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی صفی‌آباد دزفول هستند که برای نخستین بار در نمایشگاه دستاورد‌های پژوهشی در دانشگاه صنعتی جندی شاپور رونمایی شده است.

شوشی دزفولی درخصوص ویژگی‌های رقم جدید گندم با نام ستاره اظهار کرد: این رقم مخصوص مناطق جنوبی کشور بوده و مهمترین ویژگی آن زودرسی است.

رییس بخش تحقیقات زراعی و باغی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی صفی‌آباد دزفول ادامه داد: بعد از کشت‌های تابستانه از جمله کنجد و ذرت معمولا کشت دیر انجام می‌شود که در این موارد به ارقام زودرس گندم نیاز است.

این مقام مسئول درشت بودن دانه و کیفیت خوب نانوایی را از دیگر ویژگی‌های رقم ستاره عنوان کرد و افزود: این رقم نسبت به ارقام زودرس ویریناک، چمران و مهرگان که در گذشته کشت شده‌اند به ترتیب ۱۴، ۲۳ و ۲۰ درصد افزایش عملکرد دارد.

احمدعلی شوشی دزفولی اظهار داشت: این بذر حاصل ۲ رگ‌گیری از ارقام گندم شامل؛ یک والد از ایران با نام دز و یک والد از چین با نام سیچوان است که با استفاده از تکنیک دابل هاپلوییدی (تکنیک جدید مورد استفاده در اصلاح ژنتیکی ارقام زراعی) تولید شده است.

او همچنین درخصوص ویژگی‌های رقم جدید کنجد با نام شوین اظهار داشت: عملکرد این رقم در هر هکتار یک‌هزار و ۴۰۰ کیلوگرم است که نسبت به رقم محلی که در منطقه کشت می‌شود، افزایش ۲۵۰ کیلوگرمی دارد.

شوشی گفت: این رقم جدید حالت تک شاخه دارد، دانه آن درشت‌تر و تعداد کپسول‌های آن در بوته نسبت به رقم محلی بیشتر است.

او ادامه داد: مرکز تحقیقات کشاورزی صفی‌آباد آماده ارائه تجربیات و یافته‌های تحقیقاتی خود به کشاورزان، دانشگاه‌ها، موسسات و مراکز آموزش عالی، علاقمندان و فعالان بخش کشاورزی بصورت ملی است.

رییس بخش تحقیقات زراعی و باغی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی صفی‌آباد دزفول اظهار کرد: ارقام مهم و تجاری مرکبات و پکان با گردوی گرمسیری و همچنین بذر‌های اصلاح شده گندم، سویا، کنجد و ذرت و گونه‌های مهم گیاهان دارویی و آپارتمانی در معرض بازدید عموم بویژه دانشجویان، دانش‌آموزان و دانش پژوهان قرار گرفته است.

نمایشگاه دستاورد‌های پژوهشی شهرستان‌های دزفول، شوش و اندیمشک شنبه گذشته در دانشگاه صنعتی جندی‌شاپور دزفول گشایش یافت.

علاقمندان تا روز چهارشنبه ۲۷ آذرماه از ساعت ۹ صبح تا ۱۶ عصر می‌توانند از این نمایشگاه دیدن کنند.

انتهای پیام/گ

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.