سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بررسی جلوه‌های ویژه برتر سال ۲۰۱۹/ راز جوانی رابرت دنیرو در «مرد ایرلندی» چه بود؟

جلوه‌های ویژه به بخش مهمی از سینما تبدیل شده اند و امسال هم در سینمای جهان شاهد مواردی متفاوت و قابل توجه از آن بودیم.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از هالیوود ریپورتر، جلوه‌های ویژه آثار برجسته سینما را قابل توجه‌تر می‌کند. همانطور که در گذشته شاهد بودیم، جلوه‌های ویژه فیلم‌هایی مثل «پارک ژوراسیک»، «آواتار» و سن معکوس برد پیت در فیلم «مورد عجیب بنجامین باتن» موفق به دریافت جایزه شدند.

امسال تقاطع هنر و علم توجه زیادی را به ساخته‌های مجازی مثل «شیرشاه» و همچنین کاهش دیجیتالی سن انسان‌ها که در فیلم سینمایی «مرد ماه جوزا» و «مرد ایرلندی» شاهد بودیم، جلب کرده است.

در «شیر شاه» شاهد یک رویکرد جدید بودیم که برای تمامی صحنه‌ها از جلوه‌های ساخته شده توسط کامپیوتر برای ساختن انیمیشن کلاسیک دیزنی استفاده شده بود. کارگردان این انیمشن جان فاورو بود که در سال ۲۰۱۷ نیز برای فیلم کتاب جنگل موفق به دریافت جایزه بهترین جلوه‌های ویژه از اسکار شده بود؛ البته این فیلم در یک استودیو فیلمبرداری شده بود. رابرت لگاتو برای سه بار در این زمینه جایزه اسکار دریافت کرده و امیدوار است با شیر شاه به چهارمین جایزه اش دست پیدا کند.

زمانی که صحبت از تغییر دادن سن و سال می‌شود، با رویکرد‌های متفاوتی روبرو هستیم. پابلو هلمن، سرپرست جلوه‌های ویژه بصری فیلم سینمایی «مرد ایرلندی» که با استفاده از تکنولوژی آل پاچینو، دنیرو و جو پشی را جوان‌تر کرده بود، فکر می‌کند این جلوه‌های ویژه در «مرد ایرلندی» کاملا بی نقص است.

برای ساخت سکانس‌های این فیلم از کلاه‌های حسگر دار استفاده نشده و همه سکانس‌ها در لوکیشن فیلمبرداری شده است. او می گوید برای این کار یک دوربین سه سر طراحی شده بود تا به طور کامل تمام اشکال و برجستگی‌های صورت را ضبط کند. او می گوید در این کار لازم نیست بازیگر با چیزی روی صورت خود را بپوشاند و ساعت‌ها گریم شود.

در فیلم سنمایی «مرد ماه جوزا» به کارگردانی آنگ لی هم شاهد مبارزه ویل اسمیت ۵۱ ساله با کلون ۲۳ ساله هستیم و تیم بازیگری معتقد است مهمترین دستاورد فیلم ساخت انسانی تماماً دیجیتال از سر تا انگشتان پا بود. بیل وستنهوفر که برای فیلم سینمایی «زندگی پی» جایزه اسکار برده است، می‌گوید کارگردان می‌خواست کاری که با ببر در فیلم زندگی پی کردیم را در این جا پیاده کند؛ چرا که شخصیت جوان و پیر ویل اسمیت باید در بعضی سکانس‌ها کنار هم می‌بودند. در سکانس‌هایی که هر دو حضور نداشتند ویل اسمیت باید یک کلاه مخصوص به سر خود می‌گذاشت.

در فیلم سینمایی «انتقام جویان: پایان بازی» (محصول مارول و دیزنی) از ۲۵۰۰ شات با استفاده از جلوه‌های ویژه به خصوص برای ساخت شخصیت هالک استفاده شده است. سرپرست جلو‌های بصری این فیلم هم می‌گوید در حالی که وزن شخصیت هالک جدید نسبت به هالک اصلی افزایش یافته است، انیماتور‌ها تلاش می‌کردند، این افزایش وزن را در کاهش سرعت حرکات بازیگر این نقش اعمال کنند و معمولاً حرکات سریع مارک رافلو (بازیگر هالک) را آهسته‌تر می‌کردند.

در «مرد عنکبوتی: دور از خانه» هم تقریباً از ۲۹۰۰ شات جلوه‌های ویژه برای خلق شخصیت‌های مرد صخره‌ای (زمین)، مرد هیدرو (آب)، مرد گداخته (آتش)، و گردباد (هوا) که چهار عنصر خلقت هستند، استفاده شده است؛ به گفته سرپرست جلوه‌های بصری این فیلم ساخت شخصیت مرد هیدرو زحمت زیادی داشته است.

«آلیتا فرشته جنگ» با بازی روزا سالازار که شخصیت آلیتا را روایت می‌کند، در ۲۴۰۰ شات حضور دارد. اریک سیندان سرپرست جلوه‌های ویژه می‌گوید: اضافه کردن یک دوربین دیگر روی کلاه روزا به ما اجازه داد که داده‌های عمیق تری را در مورد صورت او داشته باشیم و با اطلاعات و داده‌های بیشتر به خروجی بهتری دست پیدا کردیم.

انتهای پیام/

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.