یک هفته تا الزام استفاده از رمز دوم پویا در خریدهای اینترنتی باقی مانده و باشگاه خبرنگاران جوان در این گزارش به بررسی چند ابهام و سوال مخاطبان پرداخته است.
راهی که تا حدودی برای عموم مردم قابل درک شده است و از طرفی هنوز ایرادات اساسی در زمینه نصب نرم افزارها و ارسال پیامک برای مشتریان را به دنبال دارد. گفتوگوهای متعددی با مسئولان بانکی از جمله معاونت فناوری های نوین بانک مرکزی در این باره صورت گرفته است که دلیل اصلی الزام استفاده از این روند را افزایش امنیت بیش از پیش حساب های بانکی عنوان کرده است.
هرچند ابتدای هر طرح بزرگی مقاومت عمومی و نوعی اضطراب جمعی کار را دشوار جلوه می دهد اما قطعا به مرور با درک صحیح جایگاه این تکنولوژی عموم مردم همگام با اصلاح رویه توسط مسئولان مرتبط و بروزرسانی سیستم ها و اپ های مورد نیاز قدم بر خواهند داشت.
تجمیع حساب افراد در یک بانک عملیاتی می شود / ۷۰ درصد کلاهبرداریهای سایبری، مربوط به فیشینگ
محمدرضا غفوری مدیر امور مشتریان و بانکداری عمومی بانک کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار
بورس،بانک و بیمه گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در
تشریح جدیدترین اقدامات لازم سیستم بانکداری برای اتصال مشتریان به سامانه صدور رمز دوم پویا، اظهار کرد: ۶۰ تا ۷۰ درصد کلاهبرداریهای سایبری و درگیریهای پلیس فتا مربوط به ماجرای فیشینگ و سو استفاده از رمز دوم ایستا بود که از یک تا ۲ سال گذشته، روند طراحی و راه اندازی رمز دوم پویا، توسط بانکها نیز آغاز شد.
وی افزود: بانک مرکزی و نطام بانکی با مشاهده اینگونه اتفافات چند سالی است در تلاش برای اجرای طرح رمزهای یکبار مصرف بود که با اوج گرفتن این موضوع ابتدای دی را برای الزام این طرح در نظر گرفت. بانک کشاورزی نیز از آذر امسال تمام اقدامات لازم را برای روشن سازی و جهت گیری مخاطبان برای استفاده از رمز پویا انجام داد.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه بانک کشاورزی به تعداد ۲۰ میلیون نفر مشتری را تحت پوشش خود دارد، بیان کرد: تعداد قابل توجهی از مشتریان ما رمز دوم خود را بروزرسانی و از ایستا به پویا تغییر داده اند، البته معتقدم جا افتادن این طرح نیز زمان بر است.
غفوری روشهای دریافت رمز دوم یکبار مصرف این بانک را به سه روش تقسیم و معرفی کرده و گفت: مشتریان از طریق مراجعه به سایت و نصب نرم افزار مذکور، مراجعه به خودپرداز و دریافت رمز از طریق پیامک (هریم) و USSD میتوانند رمز دوم خود را دریافت کنند.
این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که راهکار کاهش نگرانی مردم جهت استفاده از این رمز چیست؟ بیان کرد: مخاطبان بانکها نیاز به اطلاع رسانی مستمر و آموزش صحیح این روند هستند و مطمئن هستیم که به محص یادگیری آن، نگرانی عموم مردم از بین خواهد رفت.
مدیر امور مشتریان و بانکداری عمومی بانک کشاورزی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر فردی چندین حساب همراه با کارت، در یک بانک داشته و برای هر کدام رمز جداگانه طلب کند، به هنگام دریافت پیامک هر کدام از کارتها آن هم در یک خط تلفن همراه، با مشکل مواجه نخواهد شد؟ گفت: بانکداری الکترونیک تمام حسابهای یک فرد را به یک کارت تجمیع کرده است و در نهایت افراد با تعدد حساب در بانک ها، تنها یک کارت عابر بانک در هر بانک خواهند داشت.
وی گفت: تجمیع حساب و یکسان سازی اطلاعات حساب افراد در یک کارت بانکی مدت هاست توسط بانک مرکزی به بانکها ابلاغ شده است که به طبع بانک کشاورزی نیز در این امر تمام تلاش خود را دارد.
غفوری بیان کرد: مشتریان ما قشر عظیمی از کشاورزان هستند، اما سایر مردم نیز در این بانک حساب بانکی دارند. بخش عمده ارائه تسهیلات به بخش کشاورزی از سپرده گذاران عادی صورت گرفته است.
او تاکید کرد: آینده بانکداری الکترونیک با راه اندازی رمز دوم پویا، مانع ادامه روند کلاهبرداری و فیشینگها که حجم خطرناکی است خواهد بود، معتقدم بخش قابل توجهی از این روندها کاهش و امنیت خاطری برای مشتریان ایجاد میکند و پلیس فتا با کاهش حجم پرونده فیشینگ رو به رو خواهد شد.
وی بیان کرد: تمام رمزها با مدل ریاضی بسیار خاصی به صورت آفلاین یعنی بدون اتصال به اینترنت تولید میشوند و در نهایت مشتریان نگران اختلالات اینترنتی نباشند. خواهش ما این است که مردم از این روند استقبال کنند تا مشکل برطرف شود.
همچنین در ادامه بررسی پرسش های متعدد مخاطبان از
باشگاه خبرنگاران جوان مخاطبی مطلب ذیل را عنوان می کند که برای بررسی آن به سراغ عضو هیئت مدیره بانک ملی رفتیم.
امکان دریافت رمز دوم پویا توسط مشتریان خارج از کشور بانک ها مهیا شد
مسعود خاتونی، عضو هیئت مدیره بانک ملی در گفت و گو با در گفت و گو با خبرنگار
بورس،بانک و بیمه گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، به این پرسش پاسخ داد و گفت: مشتریان خارج از ایران هیچ مشکلی برای نصب نرم افزار نخواهند داشت، این افراد می توانند از طریق سایت بانک ها، اپلیکیشن موبایلی را نصب کرده و رمز خود را به صورت رایگان و آفلاین دریافت کنند. همچنین می توانند این رمز را به صورت USSD و ابلاغ شماره موبایل به شبکه بانکی دریافت کنند.
او ادامه داد: مخاطبان زیادی این نرم افزار را در خارج ایران نصب و تراکنشهای خود را انجام داده اند در نتیجه مشکلی این مشتریان را تهدید نمی کند و نیازی به مراجعه حضوری آن ها به بانک ها نیست.
باشگاه خبرنگاران جوان با نزدیک شدن به روند الزام بانک های برای استفاده از رمز دوم پویا و همچنین پس از اجرایی شدن این موضوع، به دنبال رفع ابهامات موجود در اذهان عمومی بوده و از سوالات مخاطبان خود در ذیل لینک معرفی شده استقبال می کند.
انتهای پیام/
اگه بلدین به مام بگین
راه حل درست را بفرمایید. چرا هیچکس پلسخگو نیس. هنثز سیستم عصر هجری دارید. اگر رمز پویا گذاشتید چرا اینقدر میلنگه؟؟؟ راه حلی برای خارج نشینان گفتید هست پس چرا پاسخگوی دوستان نیستد تا از تجربیات استفاده کنیم؟
من مقيم چين هستم و براي استفاده از رمز پويا جهت انتقال كارت به كارت مشكل دارم
ممكن هست لطف كنيد و من رو راهنمايي كنين.
با تشكر
عليرضا عشقي
بنده مدتی است در فرصت مطالعاتی خارج از کشور هستم. از زمانی که شبکه بانکی کشور از رمز پویا استفاده می کند قادر به انجام مراودات بانکی خود به صورت اینترنتی نیستم. از آنجایی که شبکه تلفن همراه در خارج از کشور غیرفعال می باشد، لطفا من را راهنمایی کنید که چطور می توانم رمز پویا تهیه کنم.
با تشکر
لطفا پیگیری نمایید که حداقل گزینه ایمیل برای فرستادن کد فعالسازی اضافه گردد.
من در خارج کشور ساکنم، در تمام روشهای فوق و از طرفی با مراجعه وکیل قانونیم به بانک ملی ، نیاز به یک سیم کارت ایران برای دریافت پیامک را ضروری بوده است.
امروز رفتم بانک ملی گفتم شمارم ثبت کنن تا از طریق خودپرداز فعالسازی انجام بدم گفتن ساعت 3 بعد از ظهر بیا 1 ساعت کار داره تا فعال سازی بشه
آخه ثبت یه شماره تلفن 1 ساعت وقت میبره
چرا کسی به فکر مردم نیست جز دردسر ساختن برای مردم چیزی هم هست