سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مرمت سقف چوبی سرای تاریخی فاتح نی ریز

مسئول میراث فرهنگی نی ریز گفت: سقف سرای تاریخی فاتح نی ریز مورد بازسازی و مرمت قرار می‌گیرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، حمیدرضا هادی مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نی ریز گفت: سقف چوبی سرای فاتح که به دلیل فرسودگی بنا و رطوبت دچار از هم گسیختگی شده بود، در دست مرمت گرفت.

او ادامه داد: تعویض تیر‌های چوبی آسیب دیده، احیاء و تعمیر اتصالات تیر‌ها و سقف اصلی اتاق و ایوان از جمله اقداماتی بوده که در مراحل قبل توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس انجام شد و هم اکنون سقف چوبی و مشبک آن در حال مرمت است.

هادی با اشاره به تخصیص اعتبار به منظور انجام این پروژه اظهار کرد: با توجه به ضرورت مرمت سقف این بنا تاریخی، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس اعتبار ٢٠٠ میلیون ریالی این طرح را تأمین کرده است.

سرای فاتح مربوط به اواخر دوران قاجار و یکی از زیباترین بنا‌های تاریخی شهرستان نی ریز محسوب می‌شود و از خصوصیات آن می‌توان به سقف مشبک چوبی و کاشی کاری‌های بسیار زیبا آن اشاره کرد که به شماره ۳۱۹۰۴ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. این سرا هم اکنون با کاربری بازارچه، نمایشگاه و آموزش صنایع دستی و هنر‌های سنتی در اختیار اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان قرار دارد.

انتهای پیام/

برچسب ها: میراث فرهنگی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.