سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

عوامل کلیدی در پرورش طلای سرخ / آبیاری به موقع مهمترین عامل در رشد زعفران

به منظور بهبود وضعیت تغذیه مزارع زعفران و دریافت عناصر مورد نیاز جهت رشد و افزایش عملکرد آن به محلول پاشی مزارع با انواع کودهای کامل ریزمغذی توزیع توصیه می گردد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محلول پاشی پس از پایان یخبندان زمستان و استفاده از کود‌ها به جهت تقویت پیاز دختری و افزایش گلدهی و تامین عناصر مورد، نیاز گیاه انجام می‌گیرد، زعفران کاران با انجام آنالیز برگ و خاک در خصوص تغذیه مزارع زعفران به صورت محلول پاشی و کود آبیاری جهت توسعه سطوح برگ و تقویت بنه‌های دختری تشکیل شده اقدام نمایند.

 

 

کودهای مناسب در محلول پاشی زمستانی

 
رامین اسمی کارشناس مسئول جهادکشاورزی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، با اشاره به اینکه کودهای مناسب در محلول پاشی زمستانی در مزارع زعفران به کشاورزان توصیه می شود، می گوید: در زاچ آب از اوره، اوره فسفات و به خصوص از سولوپتاس غافل نشوید.
 
او ادامه می دهد:کودهای مناسب جهت استفاده در هر یک هکتار به شرح زیر است:
 
کود اوره (کود سفید) اولین کودی که کشاورزان باید استفاده کنند.
شرایط  استفاده ۱۰۰ کیلو همراه با آبیاری
 
کود سولوپتاس از مقاومت گیاه را در برابر یخ زدگی افزایش می‌دهد و در مزارع که سن آن‌ها بیشتراز ۲ یا ۳ سال باشد باشد تاثیر آن بیشتر خواهد بود.
شرایط استفاده   ۲۵ تا ۳۰ کیلوگرم همراه با آبیاری 
 
 کود اسید هیومیک در تغذیه مناسب و رشد سطح پیاز زعفران، افزایش برداشت در سال آینده ، همچنین سبب کاهش pH خاک می‌شود و با کاهش pH خاک سبب جذب بهتر فسفر و دیگر عناصر غذایی می‌شود که در نتیجه پیاز دختری درشت‌تر خواهد شد.
 
کارشناس مسئول جهادکشاورزی می گوید: توصیه می شود کشاورزان  از گوگرد مایع به مقدار  ۸ تا ۱۰ لیتر در محلول پاشی مزارع زعفران استفاده کنند.
 
 

استفاده از روش های مکانیکی و دستی جایگزین تغذیه لوکس

 
اسمی با اشاره به اینکه استفاده از بعضی کود‌ها زمینه ساز برخی آفات و بیماری‌ها می‌شوند، می افزاید: کاربرد سموم در قالب علف کش‌ها خسارات زیادی را به محیط زیست وارد می‌کنند و خطراتی را برای سلامت محصول و انسان به همراه دارد.
 
او تصریح می کند: توصیه می‌شود کشاورزان از تغذیه لوکس و بیش از نیاز زعفران استفاده نکنند و همچنین استفاده از روش‌های مکانیکی برای از بین بردن علف‌های هرز جایگزین مناسبی برای مقابله شیمیایی است.
 
 

زمان مناسب محلول پاشی زمین های زعفران

 
کارشناس مسئول جهادکشاورزی می گوید: مهمترین مرحله کوددهی و بهترین زمان محلول پاشی زعفران، اوایل بهمن تا نیمه اسفند به صورت محلول پاشی و کود آب است ،  نقش محلول پاشی در باردهی افزایش عملکرد زعفران انکار ناپذیر است و نتایج بسیار خوبی  به همراه داشته است.
 

۱-محلول پاشي مزارع زعفران در اواخر بهمن ماه و اوايل اسفند ماه كه ريشه هاي زعفران شروع به تحليل و از بين رفتن مي كند بسيار مي تواند براي درشت شدن پياز ها و افزايش محصول سال بعد مناسب باشد و بر اساس تحقيقات انجام شده باعث افزايش ٣٠ درصدي محصول مي شود.


٢- استفاده از كودهايي كه نسبت NPK آن ٤-٨-١٢ به همراه ميزان كمي از عناصر ريز مغذي مي باشد به نسبت ٥ تا ٧ در هزار بر روي برگ هاي زعفران مناسب مي باشد.


٣-محلول پاشي بايد در زماني صورت گيرد كه دماي هوا مناسب و مطمئن باشيم كه بعد از انجام محلول پاشي تا ٤٨ ساعت بارندگی نباشد.

 
 
 

بر اساس آب و هوای مناطق مختلف اولین مرحله محلول پاشی زعفران در اواخر بهمن و دومین مرحله در نیمه اسفند ماه صورت می­ گیرد، تامین عناصر ضروری زعفران در بهمن و اسفند باعث افزایش قدرت پیاز دختری و درشت شدن آن و تبعا افزایش گل می ­شود. محلول پاشی مزرعه در این دوره کوتاه با کودهای کامل با فرمول مناسب و تحقیق شده موجب درشت شدن پیازها و گل ­آوری آنان در سال بعد و نهایتا افزایش تولید زعفران می ­شود. در این زمان ریزمغذی ­ها را از طریق اسپری کردن کود مایع به برگ­ ها، به گیاه می­رسانیم. اینکار در زمانی انجام می­شود که مادر مرده است. برگ از طریق روزنه­ ها کود را جذب می­ کند و تغذیه صورت می ­گیرد. مرحله بعدی محلول پاشی اوایل فروردین است این کار به ذخیره نیروی پیاز و در نتیجه گلدهی و بازدهی بالاتر پیاز زعفران کمک می­کند.

انتهای پیام//
 
گزارشگر: زهراقره ای
 
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.