او ادامه داد: دلیل این افزایش قیمت واضح است، کشاورزان برای حمل و نقل بیشتر از ماشینهای بنزینی استفاده میکنند، همچنین برخی از وسایل و ماشین آلاتی که کشاورزان در مزارع به کار میگیرند، مصرف بنزینی دارد و همین عوامل موجب گرانی اقلام میشود.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس ادامه داد: قیمت برخی اقلام مثل سموم و ماشین آلات کشاورزی از جمله تراکتور طی یک سال و نیم گذشته چندین برابر شده است و این عوامل هم در افزایش قیمت اقلام کشاورزی موثر است.
محمود زاده اظهار کرد: روسای قوه مجریه و مقننه تاکید کردند که با افزایش قیمت بنزین، قیمت کالاها را کنترل میکنند؛ سوال من این است که چطور و با چه ابزاری این کنترل قیمتها صورت میگیرد؟ معتقدم بیشتر این صحبتها در حد شعار است و قابلیت عملیاتی شدن را ندارد. البته اگر مجلس باید در زمینه وظیفه نظارتی خود، بیشتر تلاش کند.
او اضافه کرد: قیمتها را زمانی میتوان کنترل کرد که درآمد حاصل از فروش بنزین، مستقیم به مردم و تولید کنندگان برگردد، بر اساس قوانین یارانه ها، باید از محل صرفه جویی در مصرف انرژی حداقل ۳۰ درصد از درآمدها به بخش کشاورزی هدایت شود، در صورتی که هرگز چنین اتفاقی نیفتاده است.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تاکید کرد: معتقدم تنها راه متعادل کردن قیمت کالاهای اساسی به طوری که به صورت سرسام آور بالا نرود، این است که وزارت خانه های صمت و جهاد کشاورزی به عنوان وزارتخانه تولیدی، با یکدیگر هماهنگ باشند و اگر محصولی دچار کمبود در بازار شد، از طریق واردات یا تعرفههای محصولات صادراتی و وارداتی این مشکل را برطرف کنند.
انتهای پیام/
تولید کننده بخاطر افزایش قیمت بنزین اونا هم افزایش قیمت دادن الان هم میگن درامد حاصل از افزایش هم باید ب تولید کننده هم برسه
قرار بود همش برگرده ب مردم
تولیدکنندها هم امدن