او گفت: با این حال چسبندگی بین تجار با بنادری که سالها از آنها کالای خود را عبور میدادند وجود دارد که منجر میشود جذب تجار به بنادر جدید مشمول زمان شود.
مدیرکل بنادر سیستان و بلوچستان در خصوص تاثیر عدم الحاق بندرشهید بهشتی و شهید کلانتری چابهار به منطقه آزاد و تاثیر آن در گران تمام شدن عبور کالا، گفت: برای استفاده از ظرفیت بندرچابهار و کاهش هزینههای ترانزیت نیاز داریم تا تجار افغانی را مطمئن کنیم که انتقال کالا از بندرچابهار هزینه زیادی ندارد؛ برای همین منظور باید بندر چابهار هر چه زودتر منطقه ویژه اقتصادی اعلام شود.
او رقابت پذیر کردن بندر چابهار را راه حل جذب سرمایه گذار از بخش خصوصی و تجار خارجی دانست و گفت: پیش از این تلاش داشتیم بندر به منطقه آزاد تبدیل شود که الحاق بندر به منطقه آزاد دچار بروکراسی اداری شد و نهایتا اجرا نشد؛ انتظار سازمان بنادر اکنون این است که بندر چابهار به منطقه ویژه اقتصادی تبدیل شود تا علاوه بر منافع دولت در جذب مالیات، شرایط برای حضور بخش خصوصی فراهم شود.
پیش از این در گزارشی با عنوان مانع گمرکی توسعه بندر چابهار خبر داده بود که عدم هماهنگی سازمانی بین منطقه آزاد و سازمان بنادر باعث شده است که از ظرفیت بندرچابهار استفاده نشود و صاحبان کالا این بندر را برای عبور کالای خود انتخاب نکنند.
آقایی با اعلام اینکه مانع توسعه بندرچابهار تحریمها نیست و اکنون هیچ بندری در کشور تحریم نیست، گفت: به دلیل مزیت جغرافیایی بنادر کشورمان تحریمها تاثیری در وضعیت بنادر نگذاشته است و کشتیهای خارجی در بندرچابهار تردد دارند.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با تاکید بر اینکه توسعه زیرساختها در بندر چابهار برای منافع بخش خصوصی است، گفت: ر همین راستا٣٧ دستگاه جدید انواع تحهیزات بندری خریداری شده است و به روزی وارد بندر شهید بهشتی چابهار میشود.
آقایی با بیان اینکه تاکنون هفت هزارتن کالای صادراتی از این بندر در سال جاری صادر شده است، گفت: برای اولین بار امسال صادرات میوههای تازه و محصولات کشاورزی به کشور افغانستان را تجربه کردیم.
او اظهارداشت: در حال حاضر ٤٠٠ کانتینر مواد معدنی درحال صادرات از چابهار است و از وزارت صنعت، معدن و تجارت تقاضا داریم تعرفه ٢٥ درصدی اضافه شده به صادرات موادخام معدنی از این بندر را کاهش یا حدف کند تا روند صادرات از این بندر سرعت بگیرد.
به گفته آقایی در ١٠ ماه گذشته بیش از ١٠ کشور مراودات کالایی با بندرچابهار داشتند و گفت: تبدیل بندر به منطقه ویژه اقتصادی و حذف حق پرچم از کشتیهای خارجی میتواند در توسعه این روند تاثیرگذار باشد.
او خبر داد که سازمان بنادر برای برقراری سرویسهای لاینر؛ نرخ حمل کانتیر توسط خطوط کشتیرانی از دو بندر هند به بندرچابهار را کاهش دادیم و همینطور توانستیم از تخفیفات دولت هند برای عبور کشتیهای ایرانی به بنادر یاد شده استفاده کنیم.
آقایی خبر داد که برای رقابت پذیر کردن کالاهای عبوری از بندر چابهار و رقابت با بنارد مسقط؛ فجیره، صحار و صلاله ٤٠ درصد تخفیف در عوارض عبوری کالا اعمال کردهایم و تخفیفات و مشوقهای بندری بیشتری به زودی اعمال خواهد شد.
او خواستار تسریع در ساخت پروژه راه آهن چابهار- زاهدان شد و گفت: اکنون به دلیل اینکه ریل به بندر نرسیده است در جابجایی بار مشکل وجود دارد ضمن اینکه جادههای مواصلاتی به بندر نیز در وضعیت خوبی از لحاظ زیرساختی قرار ندارد.
انتهای پیام /ع