سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جدا کردن کودکان و نوجوانان از خانواده‌های آن‌ها خلاف حقوق یک کودک است / کودکان مهاجر باید تحت حفاظت سازمان‌های بین المللی قرار گیرند

حسین محمد نبی، حقوقدان بین‌الملل در خصوص پایمال شدن حقوق کودکان و نوجوانان مهاجر در آمریکا بیان کرد: در مجموعه حقوق بین الملل حمایت از حقوق کودکان پذیرفته شده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، نوجوان ۱۶ ساله تبعه گواتمالا در ماه می‌توسط گشت مرزی آمریکا دستگیر شد و به دلیل ابتلا به بیماری آنفولانزا در لیست انتظار قرار داشت تا به مرکز مراقبت‌های درمانی و خدمات انسانی انتقال داده شود.

این مهاجر در ماه می‌در بازداشتگاه فدرال و چند روز پس از عبور از مرز آمریکا جان خود را از دست داد.

گزارش‎ها حکایت از این دارند که وضعیت جسمی نوجوان بیمار، وخیم بوده و توان ایستادن بر روی پاهایش را نداشته و در نهایت بر روی زمین افتاده است.

دکتر حسین محمد نبی، وکیل پایه یک دادگستری و حقوقدان عرصه بین الملل در خصوص پایمال شدن حقوق کودکان و نوجوانان مهاجر در آمریکا بیان کرد: در مجموعه حقوق بین الملل حمایت از حقوق کودکان پذیرفته شده است و در قوانین مختلف کشور‌های جهان نیز اشاره به این موضوع شده است.

حقوقدان عرصه بین الملل اذعان کرد: در منشور سازمان ملل متحد نیز به این موضوع اشاره شده و اکثر کشور‌ها نیز به کنوانسیون حقوق کودک پیوسته اند.

وی تصریح کرد: جدا کردن کودکان و نوجوانان از خانواده‌های آن‌ها و دستگیر کردن آن‌ها که از سال گذشته در آمریکا آغاز شده و نگهداری آن‌ها در یک اردوگاه و یا زندان اساسا خلاف حقوق کودک است؛ به این معنا که اگر حقوق مساوی و لاینفک را به استناد منشور سازمان ملل برای همه خانواده‌های بشری بدانیم، این عمل خلاف است و در اعلامیه جهانی حقوق بشر نیز عملا خلاف دانسته اند.

محمدنبی در ادامه با تاکید بر اینکه موضوع جدا کردن کودکان و نوجوانان از خانواده‌های خود قابلیت پیگیری حقوقی دارد، گفت: افرادی که در خود آمریکا هستند و گروه‌های فعال در زمینه حقوق بشر و همچنین سازمان‌های جهانی می‌توانند در این خصوص ایراد بگیرند و اعتراض خود را ارائه دهند.

حقوقدان عرصه بین الملل ادامه داد: سازمان ملل نیز در زمینه حقوق بشری و شورای حقوق بشر می‌تواند پیگیر این مساله باشد و خیلی از مجامع گوناگون به این اقدام دولت آمریکا اعتراض کرده اند.

وی عنوان کرد: اگرچه این افراد به صورت غیرمجاز وارد آمریکا شده اند، اما به استناد کنوانسیون حقوق کودک، برای کودک حقوقی مترتب است و سازمان‌های حقوقی در کشور مورد نظر و سازمان‌های حقوق بشری این حق را دارند که در این زمینه اقدام حقوقی کنند.

محمدنبی با اشاره به رویکرد دو گانه سازمان ملل در خصوص حقوق کودکان اظهار کرد: اجرای کنوانسیون کودک وظیفه کشور‌ها در جهت حفظ حقوق کودکان است و این کودکان مهاجر باید تحت حفاظت سازمان‌های بین المللی و تحت حمایت حقوق بین الملل قرار گیرند و محبوس کردن آن‌ها قابلیت پیگیری دارد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.