به گزارش حوزه فناوری گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،با نیم نگاهی به آینده، میتوان به این نتیجه رسید که دنیا با سرعتی زیاد به سمت دیجیتالی شدن حرکت کرده است. پدیدهای که همه بخشها را تحت تاثیر قرار داده و به یک فرآیند جهانی بدل شده است.
در واقع تحول دیجیتال برای همه تغییر و تحولات ناشی از توسعه تکنولوژی دیجیتال در همه جنبههای اجتماعی، اقتصادی و تجاری بهکار میرود. تحولی که شیوه زندگی عادی مردم را تغییر داده و نیازهای جدیدی را برای جامعه ایجاد کرده است.
در واقع میتوان گفت که الکترونیکی یا دیجیتالی شدن فرایندی است که انسان از طریق ابزارها، فنون و رسانههای دیجیتالی مانند شبکه اینترنت و رایانه به تولید، تکثیر، اشاعه و انتشار نمادها و معانی میپردازد و از طریق آنها زندگی خود را سامان و معنا میدهد.
یکی از صنایعی که بسیار تحت تاثیر این دیجیتالیزه شدن قرار گرفته "صنعت کشاورزی" است. صنعتی گسترده و کاربردی که سلامت و تغذیه مردم به آن وابسته است. کشاورزی که تاکنون به شیوه سنتی مدیریت میشد؛ چند سالی است که در مسیر پیشرفت علم قرار گرفته و روشهای نوینی برای مدیریت آن تعریف شده است.
بنا به گفته متخصصان، چشم انداز دراز مدت کشاورزی دیجیتال بسیار امیدوار کننده است و این دانش جدید ظرفیت آن را دارد که در زمان مناسب راهحلهای موثری برای رفع مشکلات خود پیدا کند. در واقع در این روش، کشاورزان نیرو و توان علمی مییابند و بسیار توانمند تربیت میشوند.
در این روش نوین، کشاورزان مشاورانی مختص خود دارند و با کمک آنها میتوانند تولید محصولات خود را افزایش دهند و کمترین آسیب زیست محیطی را نیز داشته باشند. موج جدید نوآوریها در کشاورزی اتفاق افتاده است و این موج بزرگ به کشاورزان روشهای بهتر در تولید و فروش را با نگاه کردن و بهکارگیری روشهای علمی نوین ارائه میکند.
گذر از مرزهای سنتی کشاورزی
ستاد توسعه فناوریهای اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در این راستا "توسعه کشاورزی دیجیتال" را در اولویتهای نیازمحور و مساله محور خود قرار داده است. اولویتی که میتواند نسل کشاورزی را متحول کرده و درهای نوینی را به روی این صنعت قدیمی و ریشهدار بگشاید.
با توجه به اینکه میزان نفوذ اینترنت در کشور به سرعت در حال رشد است، زیرساخت اجرایی کردن طرح کشاورزی دیجیتال فراهم است. به گفته کارشناسان تعداد خطوط تلفن ثابت در کشور بیش از ۲۴ میلیون نفر است. همچنین ۴۳ میلیون کاربر اینترنت در ایران وجود دارد. توجه به این ظرفیت با فراهم کردن بسترهای لازم میتواند رونق زیادی در بخش کشاورزی ایجاد کند.
در واقع کشاورزی دیجیتال باید از مزرعه تا سفره پیگیری شود. برنامهای جامع و کامل که بتواند همه نیازهای این صنعت را به صورت کامل پوشش دهد.
ستاد توسعه فناوریهای اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درصدد است که این طرح را با کمک همه بازیگران این عرصه اجرایی کند و از همه توانمندیها و ظرفیتهای موجود در کشور بهره بگیرد.
انتهای پیام/