سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

عابدینی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

تظاهرات مردم عراق در حمایت از مرجعیت بیانگر شناخت آنها از چالش‌های پیشِ روست

کارشناس مسائل سیاسی گفت:آیت‌الله سیستانی از معترضان خواست تا صف خود را از آشوبگران جدا کنند.

حسن عابدینی، کارشناس مسائل سیاسی، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،خاطرنشان کرد: مرجعیت طی دو دهه گذشته سه بار زمینه‌ساز آزادی مردم عراق شد.

او ادامه داد:نخست آزادی از یوغ دیکتاتوری صدام، دوم آزادی از اشغالگران آمریکایی و سوم هم رهایی از شرارت گروه تکفیری تروریستی داعش.

عابدینی با اشاره به ارائه به موقع بیانیه از سوی آیت الله سیستانی افزود: مرجعیت این بار هم با دمیدن نوای وحدت، زمینه‌ساز شکست فتنه قرارگاه غربی، عبری و عربی خواهد شد.

او ادامه داد:مرجعیت، مردم و بسیج مردمی سه رکن اساسی هستند که تظاهرات روز پنجشنبه و جمعه در میدان تحریر بغداد را به اکسیر وحدت‌بخش عراق تبدیل کردند.

کارشناس مسائل سیاست خارجی خاطرنشان کرد:شعار مردم در حمایت از مرجعیت و ضدیت با آمریکا، اسرائیل و آل سعود و امارات که در میدان تحریر طنین‌انداز شد بیانگر شناخت مردم عراق از فرصت‌ها و چالش‌های پیش روست.

او گفت:شبکه‌سازی گسترده آمریکا طی دو دهه گذشته با تزریق دلار‌های نفتی سعودی و امارات و با هدف تغییر سلوک مردم، چهره‌سازی نخبگان بدلی و دولت‌سازی وابسته صورت گرفته است.

عابدینی با بیان اینکه به نظر می‌رسد دسیسه‌ها در عراق با حضور مردم گرد محور مرجعیت به شکست کشانده خواهد شد، عنوان کرد:چندی پیش مردم عراق برای اعلام حمایت خود از مرجعیت این کشور و اعلام انزجار از آنچه اخیرا در نجف رخ داد، تظاهرات کردند.

پس از بیانیه روز جمعه آیت‌الله سیستانی، مرجعیت دینی عراق که از سوی نماینده ایشان، سید احمد الصافی در خطبه‌های دوم نماز جمعه نجف اشرف قرائت شد بر ناتوانی دولت کنونی در سر و سامان دادن به اوضاع دشوار کشور و لزوم تشکیل دولت جدید تاکید شد.

عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق  با پذیرش توصیه مرجعیت، رسما استعفای خود را تقدیم پارلمان این کشور کرد.

نماینده آیت‌الله سیستانی همچنین از معترضان خواسته بود تا صف خود را از آشوبگران جدا کنند.

تظاهرات در عراق از ماه اکتبر در اعتراض به وضعیت معیشتی و فساد آغاز شده است و همچنان ادامه دارد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.