به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، فریدون فعالی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان در خصوص واگذاری بناهای تاریخی به بخش خصوصی، گفت: برخی از بناهای که ارزش معماری دارند و ثبت ملی شده اند را در قالب کمیسیون ماده ۲۷ قانون به بخش خصوصی واگذار خواهیم کرد تا بخشی از مرمتها در حوزه تاریخی از این طریق انجام شود.
او افزود: یخدان انار، خانه ایرانمنش بافت، بخشهایی از ارگ تاریخی راین، کاروانسرای خانه سرخ سیرجان، خانه بهادر ملک بردسیر، سه عمارت در کنار شترگلوی ماهان و خانه نیکاندیش کرمان از جمله این بناهای تاریخی است.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان اظهار داشت: در قالب پروژههای تبصره ۱۹ مرمت خانههای دانایی، بانک توکلی، فخری راور، هروز راور، سهرج راور و قلعه انار در سال ۹۹ برای مرمت و بهره برداری به بخش خصوص واگذار میشوند.
او گفت: «تاکنون ۱۷۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان طرح گردشگری به کمیته تسهیلات میراث فرهنگی در تهران معرفی شده است که ۱۴۷ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان مصوبه گرفته و به بانکهای عامل معرفی شده اند.
فعالی با اشاره به ساماندهی باغ موزه هرندی کرمان بیان کرد: قسمتی از فضای این مجموعه با مشارکت بخش خصوصی به اقامتگاه گردشگری، رستوران و شربتخانه و نمایشگاه صنایع دستی تبدیل میشود.
او با بیان اینکه طرح ساماندهی موزههای کرمان تهیه شده است افزود: حمام زنانه گنجعلیخان کرمان به موزه آداب و سنتهای مردم کرمان تبدیل خواهد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان تصریح کرد: خانه حاج آقا علی رفسنجان نیز با مذاکره با یکی از معینهای اقتصادی منطقه به شهرداری رفسنجان برای بهره برداری واگذار میشود.
او با بیان اینکه کویر لوت یکی از ظرفیتهای گردشگری استان کرمان است، افزود: ۵۰ درصد از گردشگرانی که به استان سفر کرده اند از جاذبههای این منطقه بازدید کردند.
فعالی تصریح کرد: باید از این ظرفیت ثبت جهانی متناسب با شرایط استفاده کنیم که در همین راستا نیز در برنامههای میراث بحث مطالعات حوزه کویر لوت و تعیین زونهای تفرجی در قالب مناطق خدماتی را در آینده نزدیک ارایه خواهیم داد.
او با اشاره به تخریب قسمتی از جاده نهبندان به شهداد در کویر لوت، اظهارکرد: باید برای دسترسی آسان گردشگران به این منطقه بکر طبیعی، جاده کشی به کویر لوت را داشته باشیم، اما جاده کشی در داخل خود کویر لوت نخواهیم داشت بلکه راه دسترسی و انحرافی شنی خواهد بود.
انتهای پیام/ی