سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد:

کارشناسان سنجش مروج گفتمان سنجش برای یادگیری موثر باشند

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: روسا و کارشناسان سنجش و ارزشیابی ادارات کل استان‌ها و شهرستان‌ها و مناطق باید مروج گفتمان سنجش برای یادگیری باشند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان خسرو ساکی امروز در گردهمایی مسئولان و کارشناسان سنجش و ارزشیابی تحصیلی شهرستان‌ها و مناطق استان کرمان با بیان اینکه آموزش و پرورش مهمترین رکن توسعه همه جانبه و پایدار است، گفت: کشور‌هایی که به آموزش و پرورش خود غفلت کرده‌اند از کاروان پیشرفت و علم و دانش عقب مانده اند.

او با بیان اینکه رشد و تعالی ملت‌ها در گرو توجه ویژه به آموزش و پرورش آن است، افزود: مهمترین عنصر آموزش و پرورش معلم است؛ که به همه داشته‌ها روح و تاثیر می‌بخشد و اگر انگیزه و آموزش کافی نداشته باشد تمامی امکانات هدر خواهد رفت.

ساکی با بیان اینکه معلم است که به همه طرح‌ها و برنامه‌ها در دستگاه تعلیم و تربیت تحرک و پویایی می‌دهد، اظهارداشت: اگر معلمانی خلاق و با انگیزه داشته باشیم، نظام آموزشی را با طرح‌ها و خلاقیت‌های خود پویا می‌کند.

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه معلم به تعبیری یک کارگزار فکور است و یک کارمند سال نیست، عنوان کرد: معلم به معنای واقعی یک فرد فکور است که هر لحظه در برابر مشکلات تفکر، مطالعه و به تحقیق می‌پردازد تا راه حل آن را پیدا کند.

او با بیان اینکه یکی از اصول اولیه سنجش توجه به تفاوت‌های فردی دانش آموزان است، گفت: در آموزش و پرورش بعد از اعتقاد به تربیت پذیری انسان توجه به تفاوت‌های فردی لازم و ضروری است.

ساکی با بیان اینکه معلمان اثربخش باید اعتقاد داشته باشند که انسان تربیت پذیر است، بیان داشت: معلم اثربخش مدرس و محقق است.

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه معلمان باید در کنار تدریس برای یافتن راه حل‌های آموزش و پرورش به تحقیق هم بپردازند، ادامه داد: در اسناد بالادستی در تعلیم و تربیت پژوهش در عمل یکی از راهبرد‌های اصلی است که در دستور کار جدی وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته است.

او بسترسازی برای تربیت معلم پژوهشگر و فکور را در دستگاه عظیم تعلیم و تربیت لازم و ضروری برشمرد و تصریح کرد: سنجش، ارزشیابی و پیشرفت تحصیلی جزء لاینفک فرآیند یاددهی و یادگیری است.

ساکی با بیان اینکه در تمامی فرآیند یاددهی و یادگیری فرآیند سنجش و ارزشیابی وجود دارد، افزود: شروع و پایان فرایند یاددهی و یادگیری با سنجش و ارزشیابی است.

او با بیان اینکه در حین آموزش معلمان نباید از سنجش و ارزشیابی غفلت کنند، گفت: در وزارت آموزش و پرورش به دنبال توانمندسازی معلمان در زمینه سنجش و پایش ارزشیابی تحصیلی هستیم و یکی از این کار‌ها برگزاری جشنواره الگو‌های برتر در زمینه سنجش و ارزشیابی است.

ساکی بسترسازی برای تقویت و انگیزه معلمان برای پرداختن به موضوع سنجش و ارزشیابی در حین تدریس را جزء اولویت‌های وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد و افزود: ارزشیابی مفید است که صحیح انجام شود و باعث ایجاد انگیزه در دانش آموزان و شناسایی نقاط کور معلم در محتوای آموزشی شود.

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه یکی از بستر‌هایی که باعث توجه معلمان به ارزشیابی صحیح می‌باشد، جشنواره تجربیات برتر است، عنوان کرد: یکی از اهداف اصلی این جشنواره هم اندیشی در زمینه ارزشیابی پیشرفت تحصیلی به عنوان جزئی از لاینفک فرایند یاددهی و یادگیری است.

او تقویت انگیزه معلمان برای ارتقای اهداف آموزشی و گردآوری تجربیات بومی معلمان در این زمینه را از دیگر اهداف این جشنواره عنوان کرد و بیان داشت: بر این باوریم که به اشتراک گذاشتن تجربیات معلمان در حوزه سنجش و ارزشیابی در آموزش و پرورش باعث رشد حرفه‌ای آنان می‌شود.

ساکی با اشاره به اینکه یکی از راه‌های ارتقاء کیفیت آموزشی توجه به نقش سنجش و ارزشیابی در آموزش است، افزود: سنجش باید برای یادگیری باشد و خود سنجش فرصتی برای یادگیری خلاق است.

اوبا اشاره به اینکه اگر معلم بتواند دانش‌آموز را در فرصت خود مورد ارزشیابی قرار دهد و چنین فرصتی طراحی کند باعث یادگیری پایدار می‌شود، گفت: کارشناسان سنجش و ارزشیابی در استان ها، شهرستان‌ها و مناطق باید پرچمدار سنجش برای یادگیری و مروج سنجش برای یادگیری اثربخش باشند.

ساکی با بیان اینکه ارزشیابی مستمر و تکوینی باید جزو فعالیت‌های روزانه معلم باشد، افزود: امروزه در آموزش و پرورش به دنبال معلم پژوهنده و فکور هستیم، معلمی که بتواند علم خودش راتوسعه دهد، پویا، خلاق و پرسشگر باشد، در برابر نقاط ضعف دانش آموزان منفعل نباشد، احساس مسئولیت کند و معلم شاخص معلم پژوهنده است.
انتهای پیام/ح

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.