او ادامه داد: در برنامهریزی آموزشی سختترین موضوع کیفیت است چرا که تعاریف و اشکال متعددی به خود میگیرد، علاوه بر آن شاخصهایی که آن را میسنجند چندان مورد توافق همگان قرار نمیگیرد در نتیجه، چون در پارادایم کلی به یک نتیجه واحد نرسیدیم، برخی طرحها انجام میشود، اما خروجی آن به طور کامل مشخص نیست.
معاون برنامهریزی و توسعه وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: برای حل این مشکل نباید برنامههایی را که در حال انجام است تعطیل کنیم بلکه باید مبتنی بر سند تحول رویکردها و چارچوبهای کیفی را تعریف کنیم.
بیشتر بخوانید: کاهش آمار اضافهوزن در دانشآموزان ایرانی
الهیار ترکمن با اشاره به اینکه برای ارتقای کیفیت در آموزش و پرورش باید جامعه دانشگاهی ورود پیدا کند، اظهار کرد: آنها باید کمک کنند تا مفاهیم نظری و چارچوبهای مفهومی کار شکل گیرد تا به الگوهای اجرایی دست یابیم که آموزش و پرورش بتواند بر این مبنا حرکت کند.
او با اشاره به اینکه فاز مطالعاتی برنامه هفتم توسعه در حال اجراست، گفت: رویکرد این برنامه ارتقای کیفیت در آموزش و پرورش است و در برنامه هفتم نباید به دنبال این باشیم که برخی از اختیارات دولت که مجاز به انجام آن هستیم، مجدد در قالب سیاستهای برنامهای ابلاغ شود بلکه باید زمینهسازیهایی داشته باشد تا بتوانیم کیفیت در آموزش و پرورش را ارتقا دهیم.
معاون برنامهریزی و توسعه وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه اجرای برخی کارهای جزیرهای و موازی که چند بخش در آموزش و پرورش متولی آن هستند، اما در نهایت خروجی چندانی را از آن نمیبینیم چه تأثیری بر بودجه این وزارتخانه دارد، اظهار کرد: میتوانیم موضوع را از طریق توزیع بین نهادهای قانونی انجام دهیم و با یک همافزایی به بهبود شرایط پرورشی کمک کنیم.
الهیار ترکمن ادامه داد: در حالت کلی این موضوع مشکل آفرین نخواهد بود، اما در صورتی که فعالیت چندین سازمان با یکدیگر تلاقی پیدا کند و مانع از کار دیگری شود، باعث اختلال میشود، اما چون قانون شرح وظایفی مشخص کرده است، نهادهای مختلف در امتداد یکدیگر فعالیت میکنند.
انتهای پیام/