سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از دستاورد‌های بومی پهپادی/ ۲۴

پهپاد دلتا، پرنده‌ای که هنوز هم پنهان است + تصاویر

فناوری پهپاد‌ها به قدری گسترش یافته که به طور گسترده در زمینه‌های گوناگون به کار گرفته می‌شوند.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، پرنده هدایت‌پذیر از دور (پَهپاد) که به آن هواپیمای بدون سرنشین نیز می‌گویند؛ امروزه به قدری گسترش یافته‌اند که به طور گسترده در زمینه‌های مخابرات، ناوبری جهانی، تحقیقات هواشناسی، جغرافیایی و جاسوسی به کار گرفته می‌شوند.

در حال حاضر ۳۲ کشور در حال ساخت و گسترش ۲۵۰ مدل پهپاد‌های اکتشافی هستند.

پهپاد‌ها انواع مختلفی دارند که عبارتند از پهپاد‌های بسیار کوچک که حتی در حد چند گرم وزن دارند MAV، پهپاد‌های مینیاتوری که کمتر از ۲۵ کیلوگرم وزن دارند و پهپاد‌های سنگین، البته این سه نوع در دو دسته کلی بال متحرک و بال ثابت تقسیم‌بندی می‌شوند.

باشگاه خبرنگاران جوان هم قصد دارد تا مجموعه گزارش‌هایی دستاورد‌های حوزه پهپادی کشور را که به صورت بومی طراحی و ساخته شده‌اند را بررسی و تحلیل کند.

ما در گزارش‌های قبلی از این مجموعه، پهپاد‌های شاهد ۱۲۹،  مهاجر ۱، سیمرغ،  مهاجر ۲، صاعقه، مهاجر ۳ و ۴ ، صادق، مهاجر ۶ و کرار، یسیر، حماسه، ابابیل، سریر ، ابابیل ۲، کمان ۱۲ ، کیان ، حازم، مهاجم ۹۲، فرپاد، سفره‌ماهی و سینه سرخ را بررسی کردیم. در گزارش بیست و چهارم پهپاد دلتا را بررسی می‌کنیم که متن آن را در ادامه مطالعه می‌کنید.

تلفیق بدنه و بال راه‌کار ویژه ایران برای تولید نسل جدید پهپاد‌ها

در زمانی که هیچ کشوری تصور نمی‌کرد جمهوری اسلامی ایران چنان قدرتی باور نکردنی در زمینه پهپادی پیدا کند؛ متخصصان جوان ایران اسلامی توانستند با ترکیب دانش بال و بدنه پرنده‌های بدون سرنشینی را بسازند که مانند پرنده‌هایی، چون اف ۲۲ و اف ۳۵ سطح مقطع راداری را کاهش و رادارگریز باشند.

دانش ساخت تجهیزات رادارگریز بسیار پیچیده است و فقط در اختیار چند کشور قرار دارد و با چنین اقدامی جمهوری اسلامی ایران هم در رده این کشور‌ها قرار گرفت، هر چند با طراحی پهپادهایی، چون دلتا ما در ابتدای این راه قرار داریم، اما با پیشرفتی که کشورمان در سایر زمینه‌ها داشته می‌توان حدس زد که به زودی پهپاد‌های رادارگریز پیشرفته به صورت فراوان و در چندین نمونه ساخته خواهد شد.

نمونه اولیه این پهپاد ایران دارای یک پیکربندی دلتا شکل با یک سکان عمودی و بدنه کامپوزیتی است که موجب شده تا جرم معمول برخاست پهپاد دلتا به حدود ۵ کیلوگرم و در صورت حمل محموله به ۷ کیلوگرم برسد که در این صورت می‌توان متوجه شد که این پهپاد قادر است محموله‌هایی با جرم تا ۲ کیلوگرم را حمل کند، به همین خاطر در رده پهپاد‌های سبک قرار می‌گیرد.

پهپاد دلتا از یک موتور احتراقی و ملخ که در جلوی بدنه تعبیه شده استفاده می‌کند، وزن سبک و نوع موتور این قابلیت را به دلتا می‌دهد که با سرعتی بالغ بر ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت پرواز کند؛ از طرف دیگر طول بدنه آن ۱.۲ متر و دهانه بال ۲.۲۲ متر است و همین موضوع باعث شده تا مانورپذیری دلتا بالا برود.

نیرو‌های عمل کننده می‌توانند این پهپاد بومی را به صورت دست‌پرتاب یا با پرتابگر از روی خودروی در حال حرکت پرتاب کنند و پس از پرواز قادر است با سرعتی بین ۷۰ تا ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت پیش برود، این پرنده بدون سرنشین با مداومت پروازی ۶۰ دقیقه‌ای تا ارتفاع ۲ هزار متری و برد ۱۵ کیلومتری پرواز می‌کند.

دلتا یک پهپاد بدون ارابه فرود است و روش بازیابی آن فرود عادی روی سطح زمین است؛ هر چند پهپاد دلتا از یک سکان عمودی بهره می‌برد عملاً شباهت بالایی با یک بال پرنده داشته، زیرا فاقد یک بدنه مشخص است. به نظر می‌رسد نمونه ایی از همین پهپاد در رزمایش سال گذشته نیروی پدافند هوایی ارتش مورد استفاده قرار گرفته است که شباهت‌های کلی به دلتا داشته با این تفاوت که به جای یک سکان عمودی در وسط بال‌ها، از دو سکان عمودی کوچکتر در نوک بال‌ها بهره می‌برد.

چنین پیشرفت بزرگی آن درست در زمانی که دشمنان می‌خواهند که انقلاب اسلامی نتواند مانند گذشته در میان سایر ملت‌ها گسترش پیدا کند گواه این موضوع است که ما می‌توانیم؛ شعاری که بار‌ها دل کشور‌های دوست ایران را قرص و پشت دشمنان را لرزانده است.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۲۳:۳۶ ۱۶ آذر ۱۳۹۸
ایولا دارن برو بچه های سپاه
دست همتون رو میبوسم
a.n
۰۲:۱۴ ۱۵ آذر ۱۳۹۸
الحمدلله...
حسین از مسهد
۰۰:۳۱ ۱۵ آذر ۱۳۹۸
خدا قوت پهلوان . باید در همه زمینه ها همیطور جهادی وارد شد . خدانگهدار
علی22222
۲۳:۳۶ ۱۴ آذر ۱۳۹۸
اقا دم بچه های صنایع دفاع گرم ولی چرا این تجهیزاتی که ایران میسازه اینقد زشتن و قر و قیافه ندارن مثل پراید میمونن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
۱۹:۰۵ ۱۴ آذر ۱۳۹۸
پهپادی با مداومت پروازی ۲۴و ۴۸ و یا ۷۲ ساعت بسازید.
امیر حسین
۱۵:۰۲ ۱۴ آذر ۱۳۹۸
سلام خیلی عالیه واقعا
ما توی فناوری و ساخت پهپاد های مختلف سبک و سنگین به دستاورد های بزرگی رسیدیم
و ای کاش که خود سپاه هم خودرو بزنه چون قابلیت و توان ساختشم داره و میتونه کمک زیادی هم به اقتصاد کشور بکنه و مطمئن باشید با این وضعی که خودرو سازهای داخلی ساختن مردم از سپاه حمایت میکنه تا مثل صنعت نظامیمون صنعت خودرو هم پیشرفت چشمگیری داشته باشه انشاالله ممنون از شما که برای کشور با دلو جون زحمت میکشین
مهدی
۱۳:۴۹ ۱۴ آذر ۱۳۹۸
ماشاالله
ناشناس
۱۳:۴۲ ۱۴ آذر ۱۳۹۸
وای چقدر خوشگله. قیمتش چقدره که یه دونه برا پسرم بخرم. از اینها کجا می فروشن
ناشناس
۰۰:۰۴ ۱۵ آذر ۱۳۹۸
فروشی نیست
سلام، علیک السلام
۱۳:۳۶ ۱۴ آذر ۱۳۹۸
بهباد افتخار مملکت دست دلاور مردان بی بلا
ناشناس
۱۳:۲۲ ۱۴ آذر ۱۳۹۸
مرحبا
ناشناس
۱۳:۱۴ ۱۴ آذر ۱۳۹۸
سلام و درود خدا بر رزمندگان جان بر کف ایران اسلامی
امید
۱۲:۳۷ ۱۴ آذر ۱۳۹۸
ای کاش دلاوران بی ادعا در عرصه دفاعی . وارد صنعت خوروسازی میشدند تا اینقدر به سر مردم در خرید خودرو کلاه نمیرفت...
علی
۱۱:۴۸ ۱۴ آذر ۱۳۹۸
کمی هم به فکر گرانی باشید لطفا
رحمانی
۱۳:۰۳ ۱۴ آذر ۱۳۹۸
کسانی که قراره به فکر گرانی باشن نیستند
اینها وظیفشون دفاع از کشوره
فکر کن....
۱۶:۰۷ ۱۴ آذر ۱۳۹۸
اخه همه چیز ارزون بشه هیچ چیزی نداشته باشیم دفاع کنیم چیکار میخوای بکنی میخوای با گوجه ارزون از کشورت دفاع کنی
تقاضای کمی فکر دارم.
ناشناس
۱۶:۵۴ ۱۴ آذر ۱۳۹۸
جناب مهار گرانی مسئول دارد و کس دیگری است با رای ۲۴ میلیونی .
قاطی نکنید.
میلاد
۱۱:۰۹ ۱۴ آذر ۱۳۹۸
واقعا چ پیشرفت بزرگی
با این پهباد هیچ قدرتی توان مقابله با ما رو نداره
احسنت بر شما...
ناشناس
۱۴:۰۴ ۱۴ آذر ۱۳۹۸
هر پیشرفتی در جای خودش مهم و اثر گذار هستش
ناشناس
۰۸:۴۶ ۱۴ آذر ۱۳۹۸
یه چندتا ماشین خوب بسازید مردیم با این خودروهای بی کیفیت
ناشناس
۱۶:۵۵ ۱۴ آذر ۱۳۹۸
ساخت ماشین دست همان کسی است که ۲۴میلیون نفر به او رای دادند.