سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تولید سالانه حدود ۱۵ هزار تن محصول گردو در کردستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: این استان با دارا بودن هفت هزار و ۳۳۴ هکتار باغ گردو و تولید ۱۵ هزار تنی در رتبه ششم کشور است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، خالد جعفری گفت: ۱۱ هزار بهره بردار گردوی این استان با این میزان باغ سالانه حدود ۱۵ هزار تن محصول تولید می کنند.

وی با بیان اینکه شهرستان کامیاران نیز با سهم ۱۰ تولید این محصول رتبه چهارم را در تولید گردو به خود اختصاص داده است افزود: رتبه اول تولید این محصول با چهار هزار و ۶۵۰ تن در یک هزار و ۸۳۰ هکتار مربوط به سنندج و رتبه دوم نیز با سه هزار و ۶۰۴ تن در ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار مربوط به شهرستان سروآباد است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان افزود: میزان صادرات این محصول در نیمه نخست امسال یک هزار و ۱۷۲ کیلوگرم به ارزش حدود ۳۶۰ میلیون ریال و در سال گذشته نیز به میزان یک هزار و ۳۸۷ کیلوگرم به ارزش ۵۸۰ میلیون ریال بوده است.

جعفری یادآور شد: متوسط عملکرد باغات گردوی استان ۲.۵ تن در هکتار بوده که با اجرای طرح سرشاخه کاری باغات گردو علاوه بر افزایش کیفی محصول عملکرد محصول ۲ برابر شده و به پنج تن افزایش می‌رسد.

وی اضافه کرد: هر ساله در استان به دلیل حادث شدن سرماهای دیر رس بهاره و نوسانات دمایی در اوایل فصل رشدی باغات، شاهد خسارت ناشی از سرمازدگی به انواع گونه‌های باغی به ویژه گردو هستیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با بیان اینکه می توان با ترویج و توسعه ارقام دیر برگ‌ده چندلر، فرنت، روند و فرانکت بر این چالش فائق امد افزود: این ارقام از ویژگی‌های شاخص دیگری همچون مغز سفید، پوست نازک، درشتی و یک‌دستی برخوردار است.

جعفری افزود: بهره برداران این استان با راهنمایی و هدایت کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی ساانه حدود ۸۰ تا ۱۰۰ هکتار از باغات گردوی خود را سرشاخه کاری می‌کنند که ۲ شهرستان بانه و سروآباد در این مهم پیشرو هستند.

انتهای پیام/م

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.