سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از دستاورد‌های بومی پهپادی/ ۲۳

قدرتی که روزبه‌روز در حال تکمیل است/ سینه‌سرخ بی‌صدا، کابوس سامانه‌های دفاعی دشمن + تصاویر

فناوری پهپاد‌ها به قدری گسترش یافته که به طور گسترده در زمینه‌های گوناگون به کار گرفته می‌شوند.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، پرنده هدایت‌پذیر از دور (پَهپاد) که به آن هواپیمای بدون سرنشین نیز می‌گویند؛ امروزه به قدری گسترش یافته‌اند که به طور گسترده در زمینه‌های مخابرات، ناوبری جهانی، تحقیقات هواشناسی، جغرافیایی و جاسوسی به کار گرفته می‌شوند.

در حال حاضر ۳۲ کشور در حال ساخت و گسترش ۲۵۰ مدل پهپاد‌های اکتشافی هستند.

پهپاد‌ها انواع مختلفی دارند که عبارتند از پهپاد‌های بسیار کوچک که حتی در حد چند گرم وزن دارند MAV، پهپاد‌های م k مینیاتوری که کمتر از ۲۵ کیلوگرم وزن دارند و پهپاد‌های سنگین، البته این سه نوع در دو دسته کلی بال متحرک و بال ثابت تقسیم‌بندی می‌شوند.

کاربرد‌های گوناگون هم از دیگر شاخصه‌های تقسیم بندی پهپاد‌ها هستند که پهپاد‌های نظامی با امکان حمله به اهداف زمینی یا هوایی، پهپاد‌های تجسسی و جاسوسی، پهپاد‌های پشتیبانی و لجستیکی، پهپاد‌های غیرنظامی و تجاری چهار شاخه اصلی در این تقسیم بندی به شمار می‌رود.

نخستین بار که از این محصول استراتژیک در جهان استفاده شد به سال ۱۸۴۹ میلادی در اتریش باز می‌گردد و به مرور و با گذشت زمان به تدریج پیشرفت کرده و به نقطه کنونی رسیده است.

ساخت پهپاد در ایران

ایده ساخت پهپاد در کشورمان به سال‌های پیش از انقلاب بازمی‌گردد، اما ایده با وقوع انقلاب اسلامی به اجرا نزدیک و نزدیک‌تر شد، نیرو‌های مسلح در سال‌های اول انقلاب قصد داشتند پهپاد شناسایی صدف را تولید کنند، اما به نتیجه نرسید تا این که خبر رسید جوانان انقلابی در جهاد دانشگاهی اصفهان کار را برای ساخت یک پهپاد شناسایی را آغاز کردند.

این موضوع موجب شد تا در سال ۱۳۶۴ فرماندهان سپاه هم وارد کار شوند و با همکاری این جوانان اولین پهپاد ایرانی با نام تلاش ساخته شد و در نتیجه آن گردان رعد سپاه پاسداران در جبهه‌ها برای عملیات‌های شناسایی کار خود را آغاز کرد. تلاش، پهپادی ساده با سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت بود که با رادیو کنترل هدایت می‌شد و با کار مداوم بعد از مدتی تلاش ۲ هم با سرعت ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت، شعاع عملیاتی ۵ کیلومتر، سقف پروازی ۲۷۰۰ متر و مداومت پروازی ۴۵ دقیقه ساخته شد.

ایده طراحی و ساخت تلاش منجر شد تا در بازه زمانی بسیار کوتاه پهپاد مهاجر ساخته شود و این عامل به تشکیل صنایع هوایی قدس در سپاه منجر شد که در سال‌های بعد شد مرکزی برای ساخت پهپاد‌های پیشرفته در کشورمان. البته صنایع هواپیماسازی ایران (هسا) هم بعد‌ها به سوی ساخت پهپاد‌ها رفت و روند توسعه‌ای را در پیش گرفت.

رزمایش اخیر پهپادی سپاه هم سال گذشته با نام «الی بیت المقدس ۱» با حضور پهپاد‌های تهاجمی - رزمی در منطقه عمومی هرمزگان و خلیج فارس با حضور جمعی از فرماندهان عالی رتبه سپاه اجرا و مجموعه متنوعی از پهپاد‌های نیروی هوافضای سپاه پاسداران در این رزمایش شرکت داشتند.

این رزمایش تنها گوشه‌ای از توان و قدرت پهپادی سپاه پاسداران بود که همه رسانه‌های جهان از آن با عنوان قدرت پهپادی سپاه پاسداران یاد کردند. در جریان برگزاری این رزمایش شرکت همزمان ۵۰ فروند پهپاد تهاجمی ۱۷۰ RQ ایرانی همراه با تعدادی دیگر از پهپاد‌های تهاجمی و رزمی برای نخستین بار در منطقه بود که به طور همزمان عملیات تهاجمی انجام دادند.

این رزمایش و همچنین نمایشگاه شکار کرکس‌ها که در هفته دفاع مقدس سال جاری برگزارشد نیز بر اهمیت این موضوع تاکید کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان هم قصد دارد تا مجموعه گزارش‌هایی دستاورد‌های حوزه پهپادی کشور را که به صورت بومی طراحی و ساخته شده‌اند را بررسی و تحلیل کند.

ما در گزارش‌های قبلی از این مجموعه، پهپاد‌های شاهد ۱۲۹،  مهاجر ۱، سیمرغ،  مهاجر ۲، صاعقه، مهاجر ۳ و ۴ ، صادق، مهاجر ۶ و کرار، یسیر، حماسه، ابابیل، سریر ، ابابیل ۲، کمان ۱۲ ، کیان ، حازم، مهاجم ۹۲، فرپاد و سفره‌ماهی را بررسی کردیم. در گزارش بیست و سوم پهپاد سینه‌سرخ را بررسی می‌کنیم که متن آن را در ادامه مطالعه می‌کنید.

سینه سرخ؛ پهپادی ارزان اما کابردی

نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران پس از دستیابی به دانش ساخت پهپاد‌های فوق پیشرفته، چون شاهد ۱۲۹، سیمرغ و فطرس با هزینه‌های بیشتر نیاز به ساخت پهپاد‌های ارزان با کاربری شناسایی و اهداف تمرینی داشتند از این رو بود پهپاد سینه‌سرخ متولد شد.

این پهپاد نسبتاً سبک و ارزان برای مأموریت‌های آموزشی و شناسایی با قابلیت تولید آسان توسعه پیدا کرد، برای کاهش هزینه در تولید سینه‌سرخ کامپوزیت استفاده شده که این امر باعث کاهش وزن پرنده شده است، یکی از ویژگی‌های این پهپاد سبک این است که با بیشینه جرم برخاست ۳۰ کیلوگرم می‌تواند یک محموله ۶ کیلوگرمی را حمل کند و کمترین جرم پهپاد سینه سرخ برای بلند شدن از زمین هم ۱۵ کیلوگرم است.

در زمینه پهپاد‌های شناسایی متخصصان کشور اقدامات فراوانی را انجام و نمونه‌های بسیاری را مانند خانواده پهپادی مهاجر به تولید انبوه رساندند، اما سینه‌سرخ نسبت به همه آن‌ها دارای ویژگی‌های متمایزی است، طول بدنه این پرنده بیش از ۲ متر و دهانه بال آن در حدود۳.۲۶ متر است که از این حیث کوچک‌تر از نمونه مشابه بوده و در نتیجه سطح مقطع راداری کمتر دارد.

این پهپاد بومی سرعتی بین ۷۰ و ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت برای برخاست و سرعت گشت‌زنی در حدود ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دارد و جهت فرود از یک ارابه فرود استفاده می‌کند، در حالی که نمونه دیگر برای فرود از چتر یا اسکیت فرود بهره می‌برند به همین خاطر سینه‌سرخ می‌تواند از روی باند بلند شده و روی آن فرود بیاید البته در نمونه‌های دیگر این پرنده امکان پرواز از روی خودرو برای سرعت دهی اولیه نیز وجود دارد.

شکل بال سینه‌سرخ از دو تکه مستطیل ساده تشکیل شده که در از سمت داخل به خارج باریک می‌شود، نکته مهم دیگر درباره بال این پرنده استفاده از ایرفویل نامتقارن برای افزایش نیروی برآ است و دم این پرنده هم از دوگانه V شکل معکوس است که قدرت مانورپذیری را افزایش می‌دهد.

نکته مهم دیگری که درباره دم سینه‌سرخ می‌توان گفت این است پهپاد بومی ما برای برخاست از یک موتور احتراقی و ملخ چوبی که در انتهای بدنه و زیر دم نصب شده بهره می‌برد که این امر موجب می‌شود تا جریان شکل گرفته توسط ملخ از روی دم عبور کند، این نکته وقتی مهم می‌شود که بدانیم چنین ویژگی باعث مزیت‌های هدایتی خاص می‌شود.

سینه‌سرخ به کمک پیکربندی بال بالا و ضریب منظری مناسب توانسته مداومت پروازی در حدود ۴ ساعت، برد پروازی ۱۰۰ کیلومتر و سقف پروازی ۳ هزار متری داشته باشد که در این مورد هم نسبت به هم‌رده‌های خود دست برتر را دارد، تنها موضوعی که سینه‌سرخ در آن از نمونه‌های دیگر آن عقب مانده بحث توان حمل محموله است.

سینه‌سرخ قادر است محمله‌هایی تا وزن ۶ کیلوگرم را حمل کند که این یعنی طیف متنوعی از تجهیزات ساخت داخل شامل دوربین‌های عکس و فیلمبرداری دید در روز و شب و حرارتی روی ان نصب می‌شود، اما نمونه‌های مشابه این پرنده می‌توانند تا حدود ۴.۵ برابر تجهیزات را حمل کنند که آن هم بخاطر جنس بدنه و ابعاد آن‌ها است.

طول بدنه 2220 میلی متر
طول دهانه بال 3260 میلی متر
حداکثر وزن برخاست 30 کیلومتر 
حداکثر وزن محموله 6 کیلوگرم
حداقل وزن برخواست 15 کیلومتر
سرعت کروز( گشت زنی) 100 کیلومتر بر ساعت
حداکثر سرعت 140 کیلومتر بر ساعت
حداقل سرعت 70 کیلومتر بر ساعت
روش برخاست چرخ خوردو
روش بازیابی چرخ و سینه مال(اسکید)
سقف پرواز 9000 پا(3000 متر)
برد مخابراتی بدون سیستم: 500متر
با سیستم: 100 کیلومتر
مداومت پروازی

بدون سیستم:  120 دقیقه

با سیستم 240 دقیقه

از سوی دیگر سینه‌سرخ در بخش جلویی و زیرین بدنه بخاطر برخورداری از یک طرح شیب‌دار است که احتمالاً محل نصب سامانه الکترواپتیکی پایدار شده برای مأموریت‌های شناسایی است.

وجود پهپادهایی، چون سینه‌سرخ در کنار شاهد ۱۲۹ باعث شده تا اسکادران هوایی جمهوری اسلامی ایران تکمیل‌تر شده و کشور اسلامی ما جزو ۵ قدرت برتر پهپادی در جهان قرار گیرد که قادر است آرایش قدرت در خاورمیانه را همان گونه که خود می‌خواهد ترسیم کند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۶
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۱:۵۰ ۱۴ آذر ۱۳۹۸
یه کم به فکر معیشت مردم باشید راه دوری نمیره
ناشناس
۲۱:۲۵ ۱۳ آذر ۱۳۹۸
احسنت
سعيد
۲۰:۰۱ ۱۳ آذر ۱۳۹۸
اي كاش در ضمينه كشاورزي و سم پاشي هم پهپاد متناسب و ارزان قيمت توليد مي شد
محمدجواد
۱۶:۴۹ ۱۴ فروردين ۱۳۹۹
علاوه برکشاورزی گشت زنی در مرز ها برای مقابله با گروهک های تروریستی مرزهای بلوچستان هم کاربردداره چرا مرزبانای ما الکی شهید شن
ناشناس
۱۳:۲۱ ۱۳ آذر ۱۳۹۸
Yjc سلام
گشت تعزیرات ققط همان دو سه روز اول بود چرا خبری از گشت ها نیست ؟ قیمت ها صعودی شده ، مگر قرار نبود جلوی افزایش قیمت ها گرفته شود ؟؟ چرا خبرنگار جوان به بازار سری نمیزند الان باید گزارش تهیه شود ...
ناشناس
۱۱:۲۹ ۱۳ آذر ۱۳۹۸
مطمئنم در آینده جهان زیر چتر پهپادهای ایران است.
ناشناس
۱۱:۲۳ ۱۳ آذر ۱۳۹۸
افق دید را جهانی سازیم نه منطقه ای.
ناشناس
۱۱:۲۳ ۱۳ آذر ۱۳۹۸
افق دید را جهانی سازیم نه منطقه ای.
ناشناس
۱۱:۲۲ ۱۳ آذر ۱۳۹۸
با توکل بر خدا و کمک دانشمندان و دانشجویان پهپادی جهان پیما بسازید.
عمران
۱۱:۱۹ ۱۳ آذر ۱۳۹۸
سلام.
الان دیگه شده ۱۷ روز. این اینترنت همراه سیستان و بلوچستان رو پیگیری کنید لطفا.
م.پ
۱۱:۰۹ ۱۳ آذر ۱۳۹۸
سلام و یاعلی به همه شما عزیزان که در اینگونه فن آوری های نوین همچون سربازان گمنام پیشروید . حق یارتان
م.پ
۱۱:۰۹ ۱۳ آذر ۱۳۹۸
سلام و یاعلی به همه شما عزیزان که در اینگونه فن آوری های نوین همچون سربازان گمنام پیشروید . حق یارتان
رحمان
۱۰:۴۸ ۱۳ آذر ۱۳۹۸
کارت ملی ندارم به همین دلیل سیم کارت به نامم نمیزنه می‌خواهم در سامانه یارانه ثبت نام کنند هیچ راهی ندارم کمکم کنید
ناشناس
۲۳:۵۰ ۱۳ آذر ۱۳۹۸
نگران نباش اگر ثبت نام هم کنی خبر از پول نیست ... تمام شد رفت
ناشناس
۱۰:۴۴ ۱۳ آذر ۱۳۹۸
پهپادها جای خودروها و وسایل حمل و نقل زمینی و هوایی را خواهند گرفت و کشورهای پیشرو همچون ایران در حمل و نقل و شناسایی و مسایل امنیتی و مرزداری و گشت زنی و نقشه برداری و پست و خرید های اینترنتی و درارتباطات و .....
از این پهپادها استفاده های فراوانی خواهند برد.
ناشناس
۱۰:۳۵ ۱۳ آذر ۱۳۹۸
اینترنت سیستان و بلوچستان رو وصل کنید
کیانا
۰۹:۴۶ ۱۳ آذر ۱۳۹۸
اینترنت سیستان چیشد؟؟؟ تورو خدا پیگیری کنید
عمران
۰۹:۳۸ ۱۳ آذر ۱۳۹۸
سلام.
الان دیگه شده ۱۷ روز. این اینترنت همراه سیستان و بلوچستان رو پیگیری کنید لطفا.
ناشناس
۰۹:۰۱ ۱۳ آذر ۱۳۹۸
اینترنت سیستان و بلوچستان رو وصل کنید
ناشناس
۰۸:۰۹ ۱۳ آذر ۱۳۹۸
با يك پهباد شكم چند گرسنه سير مي شود؟
سلام
۰۹:۰۵ ۱۳ آذر ۱۳۹۸
پر شدن شکم یه طرف قضیه هست ،امنیت شکم هم یه طرف قضیه

پهپاد ممکنه شکم کسی رو سیر نکنه اما جلوی گرگهای شکم پاره کن رو میگیره ،،یه کم بصیرت بد نیست،مسائل رو با هم قاطی نکنیم


شما هم برا خونه ات در و قفل نزار بجاش پول بده گوبیده
ناشناس
۰۹:۰۶ ۱۳ آذر ۱۳۹۸
جان و امنیت میلیونها گرسنه و سیر حفظ می شود.
ناشناس
۰۹:۱۸ ۱۳ آذر ۱۳۹۸
مشکل از پهباد نیست.....
مشکل از جای دیگریست وگرنه مسئله نظامی جای خودش واجبه....
حسین
۰۹:۲۰ ۱۳ آذر ۱۳۹۸
ولی چند گرسنه زنده می ماند؟
ناشناس
۱۳:۲۳ ۱۳ آذر ۱۳۹۸
قدرت زیاد ایران مانع جنگ میشه
ناشناس
۱۴:۰۵ ۱۳ آذر ۱۳۹۸
هر چیز بجای خویش نیکوست