سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

راسموسن: اختلافات کنونی ناتو در تاریخ بی‌سابقه است

دبیرکل پیشین ناتو اختلاف کنونی میان اعضای این سازمان را در تاریخ آن بی‌سابقه خواند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، آندرس فو راسموسن، دبیرکل پیشین ناتو که از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۰۱۴ مسئولیت این سازمان را برعهده داشت، آشکارا از اختلافات عمیق در میان اعضای این سازمان سخن گفت و تاکید کرد این اختلافات در تاریخ ناتو بی‌سابقه است.

در حالی که ناتو برای برگزاری هفتادمین سالگرد تاسیس خود آماده می‌شود، راسموسن در گفت‌وگو با رادیو «دینیش» اظهار کرد: «هرگز پیش از این در تاریخ ناتو با اختلاف سیاسی که اکنون شاهد آن هستیم روبرو نبوده ایم.» او سه دلیل عمده را که سبب تحریک بحران فعلی می‌شود و ممکن است جشن سالگرد را در لندن برهم بزند برشمرد.

اول از همه از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، نام برد که سنگ‌بنای همکاری در ناتو، به اصطلاح ماده ۵، را زیر سوال برده است؛ ماده‌ای که می‌گوید حمله به یک کشور عضو به معنای حمله به تمامی اعضای این سازمان است. بنا به گفته رئیس‌جمهور آمریکا، سایر کشور‌های عضو پول کافی برای دفاع از خود خرج نمی‌کنند به همین دلیل بار‌ها دیگر کشور‌ها را مورد انتقاد قرار داده و نسبت به تعهد آمریکا در این پیمان اظهار شک و تردید کرده است.

دوم توصیف اخیر امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، درباره ناتو که گفته بود دچار «مرگ مغزی» شده است. این اظهارنظر بحث‌های شدید و انتقادات زیادی را میان کشور‌های عضو این سازمان سبب شده است.

سوم و آخر آنکه مخالفت داخلی زیادی با حمله نظامی اخیر ترکیه، یکی از اعضای ناتو که در سال ۱۹۵۲ به این سازمان پیوست، به شمال سوریه که ظاهرا برای تامین امنیت مرز‌های خود صورت داده بود وجود دارد.

بنا به گفته راسموسن، علت نگرانی آن است که ترکیه خطر به حاشیه رانده شدن در همکاری‌های دفاعی ناتو را پس از انتخاب خرید تجهیزات دفاعی از روسیه به جان خریده است. با این حال، دبیرکل پیشین ناتو گفت این سازمان باید در برابر ترکیه صبر کند و سرباز زدن ناتو از کمک کردن به آنکارا یک اشتباه تاریخی است، چه برسد به آنکه این کشور را از همکاری‌های نظامی محروم بسازد.

بنا به گفته راسموسن، پرداختن به هریک از این موضوعات به تنهایی ممکن است نشست ناتو در لندن را از مسیر اصلی خود خارج کند. او در ادامه افزود: بالاتر از همه اینها، انتخابات انگلیس است که چند روز پس از این نشست برگزار می‌شود و هیچ اطمینانی در خصوص این انتخابات وجود ندارد. این نبود اطمینان پیامد‌های جدی بر سایر کشور‌های عضو ناتو خواهد داشت.

وی گفت همه این اختلاف‌ها و اطمینان نداشتن‌ها ممکن است روسیه را بر آن دارد تا تردید ناتو را بیازماید.

او در پایان روسیه را «حریف استراتژیک ناتو» نامید و تاکید کرد «ماشین نظامی این اتحادیه به خوبی پیش می‌رود. اکنون بیش از هر زمان دیگری پس از پایان جنگ سرد اتحاد ناتو مورد نیاز است.»

نشست سالانه ناتو قرار است امروز در لندن آغاز شود. فردا نیز سران کشور‌های عضو این سازمان در یک جلسه کاری سه ساعته برای گفت‌وگو درباره موضوعات مختلف از جمله چین، امنیت سایبری و حضور ناتو در فضا ملاقاتی خواهند داشت.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.