سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

انتظار برای توسعه روابط ایران و اتحادیه اروپا با سکانداری یک اسپانیایی

روز گذشته رئیس جدید اتحادیه اروپا در مراسمی به صورت رسمی کار خود را آغاز کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، موگرینی در تاریخ یک نوامبر ۲۰۱۴ در رأس سیاست خارجه و امور امنیتی اتحادیه اروپا قرار گرفت. وی پیش از برعهده گرفتن این سمت، وزیر امور خارجه ایتالیا بود.

موگرینی ۴۵ ساله که در سن ۴۱ سالگی به عنوان سیاستمداری جوان کرسی مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا را برعهده گرفت، با مقاومت کشور‌های شرق اروپا مواجه بود که وی را فردی بی تجربه و با روابط بسیار نزدیک با مسکو قلمداد می‌کردند.

فدریکا موگرینی که مهمترین اختلافاتش به غیر از برجام با آمریکا، بر سر مسائل تجاری، بودجه ناتو و مهاجرت است؛ چندی پیش گفت که اروپا می‌تواند خلاء ناشی از حضور واشنگتن را پر کند و آن را فرصتی برای اتحادیه اروپا و اروپایی‌ها برای همکاری با کشور‌ها در جهان و برعهده گرفتن نقش رهبری آمریکا ارزیابی کرد.

این دیپلمات ایتالیایی نقش موثری را در مذاکرات با ایران در برنامه هسته‌ای داشته است و اعلام کرده بود که اتحادیه اروپا «بیشترین تلاش خود را به کار خواهد بست تا این توافق را بعد از خروج آمریکا حفظ کند،ولی با این وجود تاکنون هیچ اقدام موثری را در این باره از سوی طرف های اروپایی برجام شاهد نبوده ایم.

جوزپ بورل، وزیر امور خارجه سابق اسپانیا، دوم ژوئیه از سوی رهبران اروپایی به عنوان مسئول آینده دستگاه دیپلماسی اتحادیه اروپا و نایب رئیس اورسولا در لاین، رئیس کمیسیون اروپا معرفی شد. انتصاب  بورل به عنوان جانشین فدریکا موگرینی پیشتر به تصویب پارلمان اروپا رسیده است.

وی نگاهی منطقی به برجام و نقض عهد آمریکا در این زمینه دارد. بول اردیبهشت سال جاری درباره برجام گفت: خوشبختانه ایران توافق هسته‌ای را پاره نکرد و باید مانع از پاره شدن کامل آن شد. البته محکوم کردن توافق هسته‌ای از سوی آمریکا خبر بدی است.سیاستمدار اسپانیایی آبان سال گذشته نیز با انتقاد از خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران، تاکید کرد که مادرید تهدید‌ها علیه ایران را نمی‌پذیرد.

 

 
 

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.