سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گزارش باشگاه خبرنگاران جوان بخوانید؛

افزایش هر ساله مصرف سوخت و آلایندگی خودروهای تولید داخل/ محسن هاشمی: فقط ادعا دارند!

خودروهای سواری و کیفیت سوخت مصرفی دو متهم آلودگی هوای تهران هستند که هر کدام دیگری را مقصر می‌داند.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، شاخص آلودگی هوای تهران طی دو روز گذشته از ۱۴۰ واحد هم بالاتر رفت و در نهایت استانداری تهران بار دیگر تصمیم به تعطیلی سنگرهای علم و دانش در روز گذشته در تمام مقاطع تحصیلی گرفت.

علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت گفته است طبق آمار، میزان مرگ‌و‌میر ناشی از آلودگی هوا در تهران در سال‌۹۷، بالغ بر ۲ ‌هزار نفر از افراد بالای ۳۰‌سال بود که بیماران مزمن تنفسی ۸۵‌نفر، سرطان ریه ۹۶‌نفر، بیماران قلبی ۱۰۵۸‌نفر و سکته‌های مغزی ۵۲۶نفر بودند.

بسیاری از مدیران کلانشهرهای دنیا توانستند با تدبیر و  برنامه‌ریزی، میزان منابع آلاینده در شهرهایشان را کاهش دهند و دوباره نظاره گر آسمانی آبی باشند و از تنفس در هوای پاکیزه لذت ببرند.

در کشور ما هنوز با رسیدن فصل سرما مردم مجبورند تبعات ناشی از آلودگی هوا را تحمل کنند، در این وضعیت بسیاری از افراد مبتلا به سرطان می‌شوند و بعد از صرف هزینه‌های گزاف سرانجام در کمتر از ۲ سال جان می‌بازند.

خودروهای سواری (بنزین سوز)، خودروهای دیزلی (گازوئیل سوز)، کارخانه‌های صنعتی، منازل مسکونی و موتورسیکلت‌ها از جمله منابع آلاینده‌ای هستند که هوای شهرها را آلوده می‌کنند، اما در این بین خودروهای سواری بیش از سایر آلاینده‌ها در معرض اتهام هستند.

طی چند دهه گذشته برای کاهش میزان آلودگی هوا توسط خودروهای سواری، محدودیت‌هایی نظیر طرح ترافیک در شهر تهران ایجاد شد تا سلامت مردم تهران در خطر قرار نگیرد، البته وضعیت امسال هوای تهران نشان داد این گونه طرح‌های محدودیت زا بیش از آن که اندکی در کاهش آلودگی هوا موثر باشند،  خاصیت محدودیت زایی و درآمدزایی دارند، البته شهرهای دیگر دنیا که توانستند آلودگی هوا را بکاهند، تنها به ایجاد محدودیت برای خودروسواران بسنده نکردند، بلکه برای خودروسازان هم محدودیت‌هایی ایجاد کردند و تولید خودرو را مشروط به رعایت برخی از استاندارهای محیط زیستی کردند تا اگر خودرویی وارد خیابان‌ها می‌شود، دیگر سبب آلودگی شدید هوا، به خطر انداختن جان سایر افراد جامعه و ایجاد محدودیت تردد برای خودروسواران نشود.

در حال حاضر کشورهای اسکاندیناوی و حتی آلمان در حال تولید خودروهای برقی هستند، تا میزان آلایندگی خودروها به صفر برسد و کم کم هم با خودروهای دارای سوخت فسیلی خداحافظی کنند.

در کشور ما هم سازمان محیط زیست تکالیفی را برای خودروسازان مشخص کرده که به موجب رعایت آن‌ها، میزان تولید گازهای خطرناک توسط خودروهای سواری کاهش می‌یابد، اما وضعیت هوای تهران نشان می‌دهد، یا تکالیفی که سازمان محیط زیست تعیین کرده اثری برای جلوگیری از آلودگی هوا ندارند، یا خودروسازان این تکالیف را رعایت  نمی‌کنند. فرضیه سوم هم این است که محیط زیست و خودروسازان وظایف خود را به درستی انجام می‌دهند و مشکل آلودگی شدید هوا به خاطر استاندارد نبودن بنزینی است که وزارت نفت به دست مردم می‌دهد.

خودروهای خارجی علت آلودگی هوای تهران هستند

احمد نعمت‌بخش دبیر انجمن خودروسازان ایران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،گفت: سوخت خودرو‌های وارداتی یورو ۷ است، در حالی که این نوع سوخت در کشور وجود ندارد و زمانی که این نوع خودروها از سوخت یورو ۴ استفاده می‌کنند، موتور آن‌ها  آسیب می‌بیند و در نتیجه آلایندگی آن‌ها از خودرو‌های یورو ۴ هم بیشتر می‌شود.

او با با بیان اینکه در شرایط کنونی برای کاهش آلایندگی خودروها محدودیت داریم، تصریح کرد:  اگر بخواهیم به استاندارد یورو ۵ دست یابیم باید سوخت آن را فراهم کنیم، در حالی که اکنون سوخت یورو ۵ در سراسر کشور توزیع نمی‌شود.

او افزود: اگر سوخت یورو ۵ در تمام کشور توزیع شود، باید سنسور‌ها و ایسیو این خودروها هم تأمین شود که اکنون ارتباط ما با قطعه‌سازان خارج از کشور قطع است و امکان اینکه این کار را انجام دهیم وجود ندارد.

محیط زیست: باید مدیران را تغییر داد

مسعود تجریشی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص تعیین تکلیف خودروسازان برای ساخت خودرو‌هایی با استانداردهای بین الملی اظهار کرد: اگر در بسیاری از موارد نتوانستیم به اجماع برسیم به این دلیل است که حاضر نیستیم در لوای قانون حرکت کنیم.

وی افزود: اگر قرار باشد به دلیل تحریم‌ها و یا هر مساله‌ دیگری بگوییم که به این قانون عمل نمی‌کنیم، نمی‌توانیم در یک کار جمعی به اهدافمان برسیم.

تجریشی گفت: اگر در قانون ضعیف هستیم باید آن را تصحیح کنیم، این موضوع مانند این است که خودروساز بگوید: «چون این مشکلات را دارم به قانون عمل نمی‌کنم»، بنابراین یا باید مدیران را تغییر داد  یا به صورت مکتوب عمل نکردن به قانون  را ارائه دهند.

تحریم بهانه خودروسازان برای عمل نکردن به قانون

سید آرش حسینی میلانی رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با بیان اینکه سازمان حفاظت از محیط زیست ۸۵ استاندارد را برای جلوگیری از تولید آلایندگی خودرو‌ها برای خودروسازان مشخص کرده است، اظهار کرد: وقتی قرار است این استاندارد‌ها در سیستم خودرو کنترل شود، خودروسازان مشکلاتی را عنوان می‌کنند و می‌گویند ما اینک در تحریم هستیم و رعایت این ۸۵ استاندارد مشکل است، هرچند که آن‌ها پیش از تحریم‌ها نیز این مسائل را بیان می‌کردند.

این عضو شورای شهر تهران افزود: به نظر من، خودروسازان طی سال‌های گذشته و پیش از اعمال مجدد تحریم‌ها باید از نظر تحقیق و توسعه در تولید موتور‌های کمتر آلاینده سرمایه‌گذاری می‌کردند و این فناوری را به دست می‌آوردند که میزان آلایندگی خودرو‌ها را کاهش دهند.

رئیس شورای شهر تهران: با مسائل شعاری برخورد کرده ایم

محسن هاشمی رفسنجانی رئیس شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا خودروسازان داخلی اقدامی برای کاهش میزان آلایندگی خودروهایشان کرده‌اند یا خیر؟ گفت: نه، متأسفانه خودروسازان اقدامی برای کاهش آلایندگی خودروهایشان نکرده‌اند.

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه دو پیشرفت درباره خودروسازی در دنیا در حال رخ دادن است تا میزان آلایندگی کمتر شود، گفت: یک اقدام این است که مصرف سوخت خودروها در دنیا بسیار در حال کاهش است، به طوری که اکنون در اروپا میزان مصرف خودرو در هر صد کیلومتر به زیر ۳ لیتر رسیده و متأسفانه ما این تکولوژی را نداریم، در حالی که ادعا زیاد داریم.

هاشمی رفسنجانی خاطر نشان کرد: دومین پیشرفت این است که دنیا به سمت برقی شدن خودروهای تولیدی می‌رود، چنانچه در کشورهای اسکاندیناوی و حتی آلمان و فرانسه اعلام کرده‌اند که می‌خواهند تعداد زیادی خودروی برقی بسازند، این در حالی است که ما در مورد خودروهای کم مصرف دچار مشکل هستیم و علت آن‌ هم این است که تکنولوژی ما سطحی بوده و عمیق نیست.

او در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه آیا عزمی برای این کار وجود داشت که موفق نشد و یا در کل هیچ اقدامی نشده است، گفت: ما با مسائل شعاری برخورد می‌کنیم و چون زیادی از خودمان تعریف می‌کنیم اینگونه می‌شود و در این مورد هم فقط دلمان خواسته که میزان آلایندگی کاهش یابد.

بنزنین ما یورو ۲ هم نیست!

اما مجید فراهانی عضو دیگر شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: در حال حاضر خودروسازان داخلی خودروهایی تولید می‌کنند که دود تولید شده حاصل از آن‌ها بسیار خطرناک است و بنزینی هم که ما تولید می‌کنیم اگرچه گفته می‌شود که دارای استاندارد یورو ۴ است، اما کیفیت یورو ۲ را هم ندارد و من امیدوارم چنین مطلبی صحت نداشته باشد چون افغانستان بنزین ما را پس فرستاده و فقط بنزین سوپر ما را خریداری کرده است.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه خودروهای ساخت داخل امکان تصفیه دود را ندارند، اظهار کرد: بسیاری از خودروهای ما فاقد فیلتر دوده هستند و اتوبوس‌های تولید داخل هم هیچ کدام فیلتر دوده نداشتند که شهرداری مجبور شد با هزینه‌های گزاف کاری برای تجهیز اتوبوس‌ها به فیلتر دوده انجام دهد.


بیشتر بخوانید: برخورد جدی با خودروساز‌انی که استاندار‌های زیست محیطی را زیر پا می‌گذارند


وی بیان کرد: باید فرهنگ و روحیه کار‌های جمعی را بین خودمان تقویت کنیم، نه اینکه هر کسی به دلیل منفعت خود کاری که می‌خواهد را انجام دهد.

فراهانی گفت: هم اکنون به جایی رسیدیم که جمع بندی در فرآیندها و کار جمعی و مشترک نیاز به بازنگری جدی دارد و این یکی از وظایف وزرا و معاونان هر وزارتخانه است تا بین بخش‌های مختلف هماهنگی‌ها ایجاد دهند.

اما زهرا صدر اعظم نوری رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر تهران معتقد است که کیفیت بنزین داخلی در حد استاندارد است و علت آلودگی هوا خوب نسوختن بنزین توسط خودروهای غیر استاندارد است.

بنزین استاندارد است، مشکل از خودروسازان است

زهرا صدراعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با تاکید بر اینکه میزان آلودگی بنزین ما بالا نیست و گوگرد آن هم پایین و در حد استاندارد است، گفت: بنزین ایران وضعیت مناسبی دارد، اما وقتی خودرو وضعیت مناسب و استانداردی نداشته باشد، وقتی بنزین استاندارد را هم داخل آن بریزیم عمل احتراق به درستی انجام نمی‌شود و هوا را آلوده می‌کند، لذا باید تکنولوژی خودرو در ایران عوض شود.

او با اشاره به اینکه وقتی یک خودروی ایرانی خریداری می‌کنیم از ابتدای کار مشکلاتی دارد و هوا را آلوده می‌کند، گفت: ما باید این صنعت را عوض کنیم و به سمت خودرو‌های استاندارد برویم.

او افزود: وقتی به خاطر تولید خودرو در داخل به اقدام خود می‌نازیم حتما این توانایی هم وجود دارد که میزان آلایندگی آن را کاهش دهیم.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران هم با صدراعظم نوری هم عقیده است و گفت: مشکل آلودگی به خاطر استاندارد نبودن خودروها است.

محسن پورسیدآقایی معاون سابق حمل و نقل ترافیک شهردار تهران پیش از استعفا در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛  با بیان اینکه نحوه احتراق خودرو‌ها ناقص است، گفت: به همین علت خودرو‌ها ذرات معلق تولید می‌کنند و این وضعیت نشان می‌دهد صنعت خودروی ما به اندازه‌ای که سوخت بهبود یافته بهتر نشده است.

او با تأکید بر اینکه میزان مصرف خودرو‌های داخلی هنوز کاهش جدی پیدا نکرده است، گفت: ممکن است یک خودرو در روز اولی که طراحی می‌شود احتراق درستی داشته باشد، اما بعد از دو سال کارکرد شرایط استاندارد خود را از دست می‌دهد، چنانچه در اندازه‌گیری‌هایی که اخیرا نسبت به آلایندگی خودرو انجام دادیم مشخص شد تمام خودرو‌های سواری که موسسه استاندارد آن‌ها را تأیید کرده است بعد از دو سال کارکرد شرایط بدی پیدا کرده‌اند.


بیشتر بخوانید: تحریم، بهانه خودروسازان برای امتناع از کاهش آلایندگی خودرو‌ها


معاون سابق حمل و نقل ترافیک شهردار تهران تأکید کرد: ۹۰ درصد خودرو‌هایی که در خیابان تردد می‌کنند هیچ کدامشان دارای استاندارد اولیه آلایندگی نیستند.

پورسید آقایی با اشاره به اینکه خودرو‌ها بعد از مدتی کارکرد استاندارد خود را از دست می‌دهند، گفت: بر همین اساس محیط زیست دیگر مجوز تولید خودرو‌ها را به صورت زمان دار می‌دهد، به این معنا که مثلا یک خودرو تنها برای دو سال مجوز استاندارد می‌گیرد و بعد از دو سال اگر شاخصه‌های استاندارد‌های روز را داشته باشد، دوباره اجازه تولید می‌گیرد.

گزارش از علی کاظمی

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۰:۵۹ ۲۶ آذر ۱۳۹۸
تا وقتی مسولین خودرو ساز با این کیفیت خوردو دست مردم میدن همین الودگی هوا و محیط زیست و ... است
ناشناس
۱۰:۴۶ ۲۶ آذر ۱۳۹۸
تعرفه خودروهاي هيبريدي را صفر كنيد
ناشناس
۱۰:۴۱ ۲۶ آذر ۱۳۹۸
محسن هاشمی هرچه زودتر باید استیضاح بشه.
ناشناس
۱۰:۳۹ ۲۶ آذر ۱۳۹۸
معلوم نیست کی به کیه هر کی ی چیزی میگه
ناشناس
۱۰:۲۲ ۲۶ آذر ۱۳۹۸
# استاندارد پایتخت،سوخت برق
ناشناس
۱۰:۱۸ ۲۶ آذر ۱۳۹۸
تا دیروز میگفتن بنزین گرون شه آلودگی کمتر میشه چی شد آقایان ؟
ناشناس
۰۹:۵۶ ۲۶ آذر ۱۳۹۸
باتری خدروی برقی بعد از 5 سال باید عوض بشه و باتری قدیمی آلایندگیش از 30 سال بنزین سوزوندن بیشتره و این شو خودرو برقی فقط برای این هست که قیمت نفت رو پایین بیارند .
ناشناس
۰۹:۴۲ ۲۶ آذر ۱۳۹۸
گران کردن بنزین هیچ تغیری دربهبود هوا وآلو دگی وترافیک ایجادنکرد واوضاع بلکه بدترشد؟? ؟؟!!!
ناشناس
۰۹:۳۱ ۲۶ آذر ۱۳۹۸
متاسفانه دولت و تشویق مردم به خرید خودرو اینکه یه خودرو بعد از کارکرد چندین ساله اش را میتوان به قیمت بالاتر از خریدش فروخت و به همین دلیل هم مردم در استفاده از خودرو نیز بیشتر تشویق میشن
ناشناس
۰۹:۱۹ ۲۶ آذر ۱۳۹۸
چی بگم
Vahid
۰۹:۱۵ ۲۶ آذر ۱۳۹۸
چرا از خودروهای برقی استفاده نميشه شایدم مافیایی بنزین اجازه نمیدند و یا شاید هم نمایندگان و مسئولین بالا دست سهامی در شرکت های خودرو سازی دارند. اول از همه باید ناوگان حمل ونقل عمومی ارتقاء پیدا کنه بعد هم باید از خودروهای برقی استفاده بشه
ناشناس
۰۹:۰۸ ۲۶ آذر ۱۳۹۸
اگه واقعاً به فکر رفع آلودگی هوا هستید یکی از کارهای خوب حذف تعرفه واردات فقط یک نوع خودرو هیبرید یا کم مصرف مثل تویوتا است که وارد بشه به تعداد زیاد. هم مصرف پایینه هم برقی هم قیمت خودرو ها میاد پایین.
یه پرشیا یا 405 جای سه تا پریوس مصرف میکنه!
ناشناس
۰۸:۴۲ ۲۶ آذر ۱۳۹۸
خیلی تند نرو
"فقط ادعا داریم"
ناشناس
۰۸:۱۱ ۲۶ آذر ۱۳۹۸
این همه ادم نظر دادن فقط اینو و اون رو مقصر اعلام کردن. جالبه
ناشناس
۰۸:۵۱ ۰۳ دی ۱۳۹۸
خودت چی ،یه نظری هم تو می دادی
ناشناس
۰۷:۵۲ ۲۶ آذر ۱۳۹۸
اخیرا ترکیه خط تولید خودروی ملی الکتریکی را راه اندازی کرد چرا ما خودروی الکتریکی تولید نمیکنیم ؟