سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نمونه‌ای از تعامل رضاخان با انگلیسی‌ها در بیانات رهبر انقلاب

صفحه اینستاگرام "تاریخ ایران و جهان" به مناسبت فرارسیدن روز لغو قرارداد دارسی، مطلبی را درباره تعامل رضاخان با انگلیسی‌ها منتشر کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان،‌ صفحه اینستاگرام تاریخ ایران و جهان از صفحات وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب اسلامی در آخرین پست این صفحه، بخشی از بیانات مقام معظم رهبری را درباره تعامل رضاخان با انگلیسی‌ها منتشر کرد.

در متن این پست آمده است:

زورش به انگلیسی‌ها نرسید...
 نمونه‌ای از تعامل رضاخان و انگلیسی‌ها

رهبر انقلاب: «چند سالی از به قدرت رسیدن رضاخان توسط انگلیسی‌ها نگذشته بود که او به فکر افتاد اگر بشود، پول بیشتری بابت نفت از آن‌ها بگیرد. مزاج قلدرمآبانه او به کمکش آمد تا با قرارداد دارسی که هنوز سی سال دیگر مانده بود تا به سر آید، برخوردِ قلدرانه کند. یعنی وارد هیأت دولت شد و قرارداد دارسی را در بخاری انداخت و سوزاند!

به‌مجرد این‌که رضاخان با قرارداد دارسی چنین برخوردی کرد، حکومت انگلیس وارد میدان شد و‌های و هوی و سر و صدا به راه انداخت. نهایتاً انگلیسی‌ها دماغ رضاخان را به خاک مالیدند و کاری کردند که همین قرار داد را که فقط سی سال دیگر از اعتبارش مانده بود، به مدت شصت سال دیگر تمدید کرد! یعنی با انگلیسی‌ها قرارداد دیگری بست.»

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.