سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کمیسیون انتخابات افغانستان:

فقط آرای بایومتریک شده معتبر است/ قبل از بازشماری آرا نمی توان هیچ رایی را باطل اعلام کرد

کمیسیون انتخابات افغانستان ضمن تاکید مجدد بر عدم اعتبار آرای غیر بایومتریک شده افزوده است که آرای تقلبی فقط بعد از بازشماری آرا باطل اعلام می شود.

 

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان با صدور بیانیه ای اعلام کرد که قبل از بازشماری آرا نمی توان هیچ رایی را باطل اعلام کرد.

در بیانیه کمیسیون انتخابات آمده است: بر اساس قانون انتخابات، در صورت موجودیت شکایت یا علایم مشهود مبنی بر ارتکاب تخلف یا جرم در رابطه به صندوق های حاوی ورق رای، کمیسیون این صندوق ها را قرنطین و در حضور ناظرین، مشاهدین، رسانه ها و نماینده های کاندیدها بررسی می کند، بنابراین نمی توان قبل از انجام بررسی ها (تفتیش و بازشماری) آرا را باطل ساخت.

کمیسیون انتخابات افزوده است که گردهمایی‌های اعتراض‌آمیز یکی از حقوق اساسی شهروندان است و این کمیسیون به حفاظت از آرای مردم و رعایت قوانین، مقررات، لوایح و طرزالعمل‌هایی که در خصوص انتخابات به تصویب رسیده، متعهد است.

این بیانیه تاکید کرده است که کمیسیون انتخابات بر مبنای قانون و اصل استقلالیت، از آرای مردم حفاظت کرده و تحت هیچ شرایطی حق دخالت در روند انتخابات را به اشخاص، گروه ها و یا نهادها نمی‌دهد.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان افزوده است: به جوانب ذیدخل، کاندیدان انتخابات ریاست جمهوری و مردم اطمینان می دهیم که تنها به آرایی که اساس بایومتریکی داشته باشد معتبر است.

این کمیسیون از جوانب ذیدخل، سیاسیون، کاندیدهای ریاست جمهوری و مردم خواسته است که در امر بازشماری و تفتیش هفت ولایت باقی مانده همکاری کنند تا روند تفتیش و بازشماری آرا به اتمام رسیده و نتیجه‌ ابتدایی انتخابات ریاست‌ جمهوری هرچه زودتر اعلام شود.

گفتنی است که روز جمعه هزاران نفر از هواداران تیم انتخاباتی «ثبات و همگرایی» به رهبری عبدالله عبدالله در کابل دست به تظاهرات زدند.

معترضین خواستار ابطال ۳۰۰ هزار رای هستند که به عقیده آنها تقلبی است. این تیم انتخاباتی در هفت ولایت اجازه بازشماری آرا را نداده و تاکید دارد که ابتدا این آرا باید توسط کمیسیون انتخابات باطل اعلام شود.

انتهای پیام/

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.