اما این یک ۹۱۱ عادی نیست. در واقع حتی به جدیدترین نسل این خودرو هم تعلق ندارد. این ۹۱۱ اسپیدستر است که بر پایه نسل پیشین ۹۹۱ شکل گرفته و در تعدادی محدود بهمنظور گرامی داشت هفتادمین سالگرد تأسیس کمپانی روی خط تولید میرود.
البته حتی اگر بخواهید هم نخواهید توانست مالک این خودرو شوید. در کل جهان تنها ۱۹۴۸ دستگاه ۹۱۱ اسپیدستر ارائه میشود و اگر بخواهید به هر طریق ممکن پشت فرمان یکی از اینها بنشینید باید منتظر فروش خودرو با بهای نجومی در بازار باشید.
برای مثال یک دستگاه ۹۱۱ اسپیدستر با قیمت ۱ میلیون پوند عرضه شده است؛ و چرا نباید این خودرو را خواست؟ ۹۱۱ اسپیدستر شاید یکی از زیباترین ۹۱۱های تاریخ باشد. برآمدگیهای پشت کابین با شیشهی جلوی خمیدهتر ترکیب شده و شکلی جذاب و متمایز را به وجود آورده است. البته همین تغییرات به ظاهر کوچک هم هزینههای مهندسی بسیار زیادی را در پی داشتهاند.
سقف نیز خاص این خودرو بوده هرچند باید بهصورت دستی آن را باز و بسته کرد. یک دکمه کوچک روی کنسول مرکزی قفل سقف را باز کرده و پس از آن باید از خودرو پیاده شده و بخش عقب بزرگ و فیبر کربنی را برداشته و سقف پارچهای را داخل فضای مدنظر قرار دهید. شما همچنین نیازمند اطمینان از عدم بارش باران خواهید بود چراکه نصب دوباره سقف فرایند چندان راحتی نخواهد بود.
این خودرو زیر پوست خود یک فرانکشتاین تمامعیار است. شاسی و نمای جلو از مدل ۹۱۱ GT۳ گرفته شده و کاپوت و بالهای جلو به مدل ۹۱۱ R تعلق دارند. نمای عقب نیز از خودروی GT۳ تورینگ گرفته شده است. این خودرو همچنین از برخی پانلهای فیبر کربنی برای کاهش وزن سود برده است. در واقع بخش عقب خودرو بزرگترین تکهی فیبر کربنی بکار رفته در کل محصولات گروه فولکسواگن میباشد.
در پشت اکسل عقب پیشرانهی ۶ سیلندر ۴ لیتری تنفس طبیعی متعلق به GT۳ قرار گرفته، اما این نیروگاه در اسپیدستر ۱۰ اسب بخار قدرت بیشتری داشته است؛ بنابراین قدرت و گشتاور این خودرو به ترتیب برابر با ۵۰۳ اسب بخار و ۴۷۰ نیوتون متر میباشد.
وقتی وارد کابین شوید تمرکز اصلی خودرو روی رانندگی را سریعاً حس می کنید. یک فرمان چرمی جذاب و اهرم تعویض دنده کوتاه وجود دارد که از تونل گیربکس بیرون آمده و هیجان را به راننده میبخشد. حتی آپشن حذف سیستم تهویه مطبوع و سیستم اطلاعات سرگرمی نیز وجود دارد که در این صورت تمام تمرکز راننده روی رانندگی خواهد بود.
فرایند استارت و از خواب بیدار کردن اسپیدستر هم سنتی است. کلید را درون داشبورد گذاشته، کلاچ را گرفته، کلید را چرخانده و به صدای جذاب پیشرانه ۶ سیلندر گوش میدهیم. علیرغم اینکه ریشهی این خودرو به مدل GT بازمیگردد، اما در سرعتهای پایین سواری خوبی داشته و اذیت کننده نیست. کلاچ هم سبک بوده و گیربکس نیز تعویضهای کوتاه و دقیقی دارد. کیفیت سواری نیز پذیرفتنی میباشد.
وقتی سرعت بگیرید اسپیدستر بهتر خواهد شد و هر پیچی زیر چرخهای خودرو قرار خواهد گرفت. پیشرانهی ۴ لیتری خودرو یک ستاره بی، چون و چرا بوده و صدای جذاب آن با قدرت زیاد آمیخته شده است. این نیروگاه آهنین تا عدد جذاب ۹ هزار دور گرفته و قطعاً ارزش دارد که همیشه در بالاترین دور پیشرانه دنده را عوض کنید. هرچند مغز به شما خواهد گرفت دنده را در دور حدود ۳ هزار تعویض نمایید.
گیربکس ۶ سرعته دستی نیز به اندازه پیشرانه لذتبخش بوده و تعویضهای تیزی دارد. حتی عملکرد هماهنگی با دور پیشرانه نیز وجود دارد که به معکوسهای بسیار نرم کمک میکند. این سیستم بسیار خوب کار میکند و هرگز تأثیر منفی روی تجربه رانندگی ندارد.
موضوع دیگری که متوجه خواهید شد میزان بالانس خودرو و احساس پایداری و اعتمادبهنفس آن است. فرمان کاملاً تیز بوده و شاسی نیز فوقالعاده پاسخگوست و دقیقاً از آنچه زیر خودرو میگذرد باخبر خواهید بود.
حتی در جادههای ناهموار بریتانیا نیز بخش جلویی اسپیدستر عملکرد خوبی دارد. البته باید در زمان بازی کردن با پدال گاز دقت کافی را داشته باشید چراکه این خودرو با هیچکسی شوخی ندارد.
۹۱۱ اسپیدستر در واقع یک ۹۱۱ قدیمی و گرانقیمت است که نمیتوانید آن را بخرید. اسپیدستر میتواند خودرویی بیربط جلوه کند، اما اینجاست که موضوع اصلی را گم میکنید. اسپیدستر یک پورشه در بهترین حالت خود است. خودروی پرفورمنس زیبا، اعتیادآور و استثنایی…
قیمت: ۲۱۱۵۵۹ پوند
پیشرانه: ۶ سیلندر ۴ لیتری بنزینی
قدرت/گشتاور: ۵۰۳ اسب بخار/۴۷۰ نیوتون متر
گیربکس: ۶ سرعته دستی، دیفرانسیل عقب
شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۴ ثانیه
حداکثر سرعت: ۳۰۹ کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت: ۱۳.۷ لیتر در هر صد کیلومتر
انتهای پیام/