سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آزمون سخت «شبکه ملی اطلاعات» پس از اغتشاشات اخیر/ اینترنت ملی یعنی خداحافظی با اینترنت جهانی؟

در سند شبکه ملی اطلاعات بر ایجاد شبکه‌ای متشکل از زیرساخت‌های ارتباطی با مدیریت مستقل کاملاً داخلی تأکید شده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  دی ماه سال ۹۲ سندی تحت عنوان «ضرورت تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات» در شورای عالی فضای مجازی تصویب و به وزارت ارتباطات به عنوان مجری شبکه ملی اطلاعات ابلاغ شد. در این سند بر ایجاد شبکه‌ای متشکل از زیرساخت‌های ارتباطی با مدیریت مستقل کاملاً داخلی، شبکه‌ای حفاظت‌شده نسبت به اینترنت و شبکه‌ای با امکان عرضه انواع محتوا و خدمات ارتباطی سراسری برای آحاد مردم با تضمین کیفیت، تأکید شده است.

شبکه ملی اطلاعات با تفاسیری که دارد، جمهوری اسلامی ایران را در صدر کشور‌های جهان اول که شبیه این شبکه عمل کرده‌اند، قرار خواهد داد؛ امروزه کشور‌هایی همچون چین و روسیه از اینترنت داخلی بهره می‌برند تا بتوانند از گزند دشمنان خود در امان بمانند.

اینترنت داخلی در دنیای امروز بیش از گذشته مورد توجه کشور‌های جهان قرار گرفته، به نحوی که حتی کشور‌های اروپایی مثل آلمان نیز به دنبال این تکنولوژی هستند؛ دلیل این اتفاق جاسوسی‌های بی‌پایان آمریکا از افرادی همچون مرکل است که آلمان را خواهان ایجاد اینترنت داخلی کرده است.

تسلط بیگانگان بر فضای مجازی اکیدا ممنوع

تسلط بیگانگان بر فضای مجازی امری غیرقابل قبول است که هیچ کشوری نمی‌تواند آن را بپذیرد؛ برای مثال می‌توان از پیام‌رسان‌ها نام برد؛ تلگرام که در کشور ما این روز‌ها بیشترین مخاطب را از آن خود کرده است، در کشور‌های اروپایی و آمریکایی مخاطبی ندارد؛ در برخی کشور‌ها مانند آلمان تلگرام یک پیام‌رسان داعشی معرفی می‌شود و در کشوری همچون انگلیس هم به خاطر عدم تطابق قوانین این کشور با فعالیت تلگرام، مورد استقبال قرار نمی‌گیرد. اینکه یک پیام‌رسان در کشوری فعالیت کند، مستلزم وجود سرور‌هایی در داخل کشور است، وگرنه اجازه فعالیت نخواهد داشت. دلیل هم مشخص است؛ سوءاستفاده کشور‌های دیگر از اطلاعات مخاطبان پیام‌رسان می‌تواند یک کشور را به ویرانی سوق دهد. در ابتدا ذائقه‌سنجی و بعد ذائقه‌سازی آن هم بر اساس خواسته کشور مهاجم، می‌تواند هر کشور میزبانی را تسلیم کند.

حال در کشور ما اتفاقی عجیب رخ می‌دهد؛ تلگرام بدون حضور سرورهایش یکه‌تازی می‌کند و پیام‌رسان‌های داخلی در گوشه‌ای دست و پا می‌زنند تا یک درصدی مخاطب جذب کنند. در نگاه اول شاید حضور تلگرام منفی تلقی نشود، اما کافی است به فعالیت ۴ سال اخیر این پیام‌رسان خارجی نگاهی انداخت؛ از محتوا‌های غیراخلاقی که در اختیار قشر نوجوان قرار می‌گیرد تا اخبار دروغی که یک‌طرفه به خورد مخاطب داده می‌شود. نتایج همین دو مورد و ذائقه‌سازی که توسط این پیام‌رسان می‌شود می‌تواند برای کشور بی‌نهایت خطرآفرین باشد.

کوتاهی در اجرای شبکه ملی اطلاعات

برای جلوگیری از این رخداد و تبدیل شدن به یک کشور مستقل در فضای مجازی و اینترنت باید بیش از گذشته به شبکه ملی اطلاعات بها داد؛ اهمیت شبکه ملی اطلاعات در حدی است که مقام معظم رهبری نیز بار‌ها بر لزوم ایجاد شبکه ملی اطلاعات تأکید داشته‌اند و کوتاهی در این خصوص را گوشزد کرده‌اند. ایشان در بخشی از سخنانشان با بیان اینکه «فضای مجازی خیلی مهم است و آنچه از همه مهم‌تر است، مسئله شبکه ملی اطلاعات است»، تأکید کردند: «امروز فضای مجازی مخصوص ما نیست و همه دنیا با فضای مجازی درگیرند و کشور‌هایی که شبکه ملی اطلاعات درست کرده و فضای مجازی را به نفع خودشان و ارزش‌های موردنظر خودشان کنترل کرده‌اند، یکی دوتا نیستند. متأسفانه در زمینه شبکه ملی اطلاعات در کشور کوتاهی شده و کاری که باید انجام گیرد، انجام نگرفته است.»

آخرین خبر‌ها از گزارش پیشرفت شبکه ملی اطلاعات

خرداد ماه امسال بود که آذری جهرمی وزیر ارتباطات در خصوص شبکه ملی اطلاعات گزارشی به نمایندگان مجلس شورای اسلامی ارائه کرد و از محقق شدن ۸۰ درصدی این شبکه خبر داد. هر چند این خبر از سوی شورای عالی فضای مجازی تأیید نشد، اما امید‌ها بر محقق شدن و اجرای شبکه ملی اطلاعات بیش از پیش زنده شد.

بعد از انتشار این گزارش عباس آسوشه، معاون مرکز ملی فضای مجازی در گفتگویی با اشاره به اینکه خیلی از مجموعه‌ها شبکه ملی اطلاعات را با کل فضای مجازی یکی می‌دانند، گفت: به همین دلیل وقتی شما شبکه ملی اطلاعات را نه به عنوان زیرساخت ارتباطی، بلکه به عنوان کل فضای مجازی بدانید، آن زمان کل خدمات دولت الکترونیک نیز جزئی از شبکه ملی اطلاعات می‌شود. در حالی که این خدمات روی بستر شبکه ملی اطلاعات باید ارائه شود. متأسفانه در گزارش اولیه‌ای که وزارت ارتباطات ارائه کرده است؛ گاهی دیده می‌شود که اقدامات مربوط به بحث دولت الکترونیک نیز در این گزارش وجود دارد و راجع به آن نیز بحث شده است. احتمال می‌دهیم اشتباهاتی در این زمینه صورت گرفته که باید اصلاح شود.

در روز‌های گذشته نیز رضا تقی‌پور، عضو شورای عالی فضای مجازی با اشاره به ادعای مطرح شده، اظهار کرد: مرکز ملی فضای مجازی، گروهی را مسئول ارزیابی شبکه ملی اطلاعات کرد و این گروه، ادعای پیشرفت ۸۰ درصدی شبکه ملی اطلاعات را کارشناسی شده و موجه ندانست و کاستی‌هایی را مشخص کرد و رقم بسیار کمتر از ۸۰ درصد است.

احساس ضعف در شبکه ملی اطلاعات در هفته اخیر

در روز‌های اخیر و اغتشاشاتی که بعد از ماجرای سهمیه‌بندی بنزین رخ داد، قطع اینترنت جهانی ضربه‌های شدیدی به کسب‌وکار‌های اینترنتی داخلی زد؛ شبکه ملی اطلاعات در روز‌های اخیر شاید برای اولین بار بود که به مرحله اجرا در سطح کشور رسید و همان‌گونه که مشاهده شد ضعف‌های بسیاری داشت. توفیقی اجباری در روز‌های اخیر بر پیکره این شبکه، نتیجه‌ای جز عیان شدن اشکالات فراوانش نداشت.

در تعریف ساده‌تر باید گفت شبکه ملی اطلاعات نمی‌خواهد اینترنت و ارتباط جهانی را قطع کند بلکه اینترنت یکی از خدمات اصلی این شبکه است و مهم‌ترین موضوع در شبکه ملی اطلاعات، حفظ استقلال است. شبکه ملی اطلاعات مجموعه‌ای از طرح‌های اقماری ازجمله موتور جستجو، شبکه‌های اجتماعی، دولت الکترونیک، به‌روزرسانی قوانین و وضع قوانین جدید است که باید به‌طور هم‌زمان رخ دهد تا بتواند پاسخگوی نیاز‌ها باشد.

با تمامی این تفاسیر و قطع اینترنت در هفته اخیر نشان داد که شبکه ملی اطلاعات باید بیشتر از گذشته موردتوجه قرار گیرد و با برطرف شدن مشکلاتش بتواند به نیاز‌های افراد و مخصوصاً کسب‌وکار‌های اینترنتی پاسخ مناسبی دهد.

البته نباید از نکات مثبت این شبکه چشم‌پوشی کرد؛ بعد از قطع اینترنت جهانی، شبکه ملی اطلاعات نشان داد که می‌تواند به‌طور نسبی نیاز‌های اساسی مردم اعم از حوزه ارتباطات، بانکداری، حمل‌ونقل و ... را پوشش دهد. شاید اساسی‌ترین مشکلی که در روز‌های اخیر احساس شد عدم ارائه خدمات موتور جستجوگر با کیفیت بالا و بعضی الزامات دیگر بود که با میدان دادن به جوانان ایرانی می‌توان در فرصت کوتاهی این نواقص را حل کرد.

منبع: آنا

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰۵
در انتظار بررسی: ۰
پسر جنوبی
۱۳:۴۳ ۰۸ آذر ۱۳۹۸
انصافا خجالت اوره این وضعیت
اینترنت "دانشگاه تهران" با اون وضعیت قرمزی که داشت سریعا وصل شد اما نت "دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز" بعد دو هفته هنوز قطع هست.
دانشجوهای تحصیلات تکیملی چ گناهی کردن اخه که باید قربانی این وضعیت مسخره بشن.
ناشناس
۰۱:۲۱ ۰۸ آذر ۱۳۹۸
لطفا پیگیر وصل اینترنت برای باقی استان ها باشید، شهرستان های غرب استان تهران
غزل
۱۸:۵۳ ۰۷ آذر ۱۳۹۸
خب حالاکه چی
میخاید نت بین المللی رو کلا قطع کنید دیگه چرا طفره میرید رک وراست بگید
ناشناس
۱۳:۲۷ ۰۷ آذر ۱۳۹۸
دشمنی که میخواد مارو نابود کنه هرگز نمیاد تنها راه گول زدن و اغفال کردن مردم ایران رو تحریم کنه
ناشناس
۱۱:۲۸ ۰۷ آذر ۱۳۹۸
من جوون بخوام از پیام رسانای داخلی استفاده کنم امنیت نداره مثلا دارم با دوستم چت میکنم یه نفر سومی داره چتای ما رو می خونه
صاد
۱۱:۱۷ ۰۷ آذر ۱۳۹۸
پس بگيد ما موش آزمایشگاهی شون بودیم ديگه؟ دو هفته س مردم رو از کار و زندگی انداختن که ببینن شبکه ی ملی اطلاعات ایراداش چیه!
ناشناس
۱۰:۱۶ ۰۷ آذر ۱۳۹۸
باشگاه تو رو خدا یه خبری بدید اینترنت استان فارس کی وصل میشه
مهیار حسنوندی
۱۰:۱۴ ۰۷ آذر ۱۳۹۸
سلام و خسته نباشید،من قبلا پیگیر اخبار نبودم ولی الان تقریبا هر روز به سایت شما سر میزنم. میخواستم بابت تلاشتون ازتون تشکر کنم و خدا قوت بگم.ولی تا اینترنت استانمون وصل نشه غیر از تلگرام از هیچ اپلیکیشن دیگه به کانالتون نمیام
ناشناس
۱۰:۱۳ ۰۷ آذر ۱۳۹۸
خواهشا اینترنت مشهد رو وصل کنید چقد بگیم و ازتون خواهش کنیم پیگیری کنید خسته شدیم زبونمون مو ددآورد
Hani
۱۰:۱۱ ۰۷ آذر ۱۳۹۸
وصل کنیداینترنتو تا بیشتر از این از چشم ما نیوفتادین....
ناشناس
۱۰:۱۱ ۰۷ آذر ۱۳۹۸
yjcجان خاستم ازت تشکر کنم نت ما وصل شد برا همه پیگیریات مرسی
آرمان
۱۰:۱۰ ۰۷ آذر ۱۳۹۸
نه خداییش اینکارو نکنین که بدبخت میشیم شما همین که خودرو ملی تولید میکنین بسه دیگه اینترنتو بیخیال شین
ناشناس
۱۰:۱۰ ۰۷ آذر ۱۳۹۸
اگ بخاطر مردم می خواین ملی کنین ک لازم به زحمت نیس چون مردم نت ملی رو قبول ندارن
ناشناس
۱۰:۱۰ ۰۷ آذر ۱۳۹۸
نت کرماااااان چیشد
ناشناس
۱۰:۰۹ ۰۷ آذر ۱۳۹۸
هیچ دیگه ، تو این وضعیت ، کارمون رو هم از دست دادیم
ناشناس
۱۰:۰۷ ۰۷ آذر ۱۳۹۸
yjcلطفا پیگیر باشید ک نت خراسان رضوی کی وصل میشه؟؟! چرا همرو وصر نمیکنن؟؟ توروخدا یه خبر دقیق بدین بخدا از کاروزندگی ودرامد افتادم.
ناشناس
۱۰:۰۶ ۰۷ آذر ۱۳۹۸
بنظرتون کسی ک با نت جهانی کار کرده نت ملی میتونه قانعش کنه انگار ب کسی ک دور دنیا زندگی کرده بگی از این به بعد تو این غار زندگی می کنی
امید
۱۰:۰۶ ۰۷ آذر ۱۳۹۸
اینترنت وصل کنید
ناشناس
۰۹:۵۸ ۰۷ آذر ۱۳۹۸
شاید بدترین کار ممکن همین از بین بردن اینترنته. البته هیچوقت نظر آحاد مردم مهم نبوده براتون. اینترنت ملی!!!
ناشناس
۰۹:۵۷ ۰۷ آذر ۱۳۹۸
گیلان اینترنت همــــــــــــــــــــراه و ایــــــــــــــــــــرانسیل رو پیگیری کنید
اینترنت گیلان رو پیگیری کنید
اینترنت گیلان رو پیگیری کنید
ناشناس
۰۹:۵۶ ۰۷ آذر ۱۳۹۸
خبری از اینترنت همراه نشد؟ چرا مردمو بازی میدن آخه!
ایرانی
۲۲:۵۱ ۰۷ آذر ۱۳۹۸
بخدا اینطور از چشم مردم می افتید والله قسم
ناشناس
۰۹:۵۱ ۰۷ آذر ۱۳۹۸
زودتر از الان باید ب این فکر میافتادین حالا فعلن اینترنت و وصل کنید
ناشناس
۰۹:۴۵ ۰۷ آذر ۱۳۹۸
نت کرج چیشد؟
ناشناس
۰۹:۳۸ ۰۷ آذر ۱۳۹۸
اینترنت همراه استان البرز چی شد؟چرا وصل نمیکنن،لطفا پیگیری کنید
ناشناس
۰۹:۳۳ ۰۷ آذر ۱۳۹۸
ما نخوایم از شبکه ملی اطلاعات استفاده کنیم باید کیو ببینیم؟
Something
۰۹:۲۴ ۰۷ آذر ۱۳۹۸
اینترنتو وصل کنید دیگه مردیم بخداااااا
ناشناس
۰۹:۱۸ ۰۷ آذر ۱۳۹۸
چرا نت همراه فارس وصل نمیشه
فرخ
۰۹:۱۷ ۰۷ آذر ۱۳۹۸
آقا چرا بازم نت قطع شده. وصل کنید تورو قرآن
ناشناس
۰۹:۱۶ ۰۷ آذر ۱۳۹۸
اینترنت همراه استان البرز هنوز وصل نشده ادمین محترم لطفاا پیگیری کنید ساعت9.13صبح پنجشنبه 7آذر.کاش یکی جواب بدههه
محمد هادی
۰۹:۱۴ ۰۷ آذر ۱۳۹۸
اینترنت رایتل چرا برای تهران وصل نشده
ناشناس
۰۹:۱۱ ۰۷ آذر ۱۳۹۸
سلام پس اینترنت همراه اصفهان کی وصل می شه
ناشناس
۰۹:۱۱ ۰۷ آذر ۱۳۹۸
اینترنت رو وصل نمیکنید حداقل لیست کاملی از سایت های داخلی رو قرار بدید تا ببینیم باید چکار کرد
ناشناس
۰۹:۰۸ ۰۷ آذر ۱۳۹۸
این حرفا رو نزنید اینترنت جهانی رو وصل کنید اینترنت داخلی نمیخوایم.ما کارامون با اینترنت جهانی راه میوفته
ناشناس
۰۹:۰۶ ۰۷ آذر ۱۳۹۸
نت کرمانشاه همچنان قطع...
ناشناس
۰۹:۰۳ ۰۷ آذر ۱۳۹۸
خندم میگیره معلوم نیست چیکار میکنن
ناشناس
۰۹:۰۳ ۰۷ آذر ۱۳۹۸
آخرشم شد این
ناشناس
۰۹:۰۲ ۰۷ آذر ۱۳۹۸
مازندارن نت همراه هنو وصل نییییییییییییییییییییییسسسسسستتتتت
چرا هیشکی جواب نمیده؟
بخدا نت توی مازندران قطع
ناشناس
۰۸:۵۹ ۰۷ آذر ۱۳۹۸
نت کرمان رو وصل کنید
Amir Arshia barak
۰۸:۵۱ ۰۷ آذر ۱۳۹۸
یعنی میخوان اینترنت جهانی رو برای همیشه قطع کنن
ناشناس
۰۸:۴۸ ۰۷ آذر ۱۳۹۸
گیلان اینترنت همــــــــــــــــــــراه و ایــــــــــــــــــــرانسیل رو پیگیری کنید
اینترنت گیلان رو پیگیری کنید
اینترنت گیلان رو پیگیری کنید
ناشناس
۰۸:۴۶ ۰۷ آذر ۱۳۹۸
دوهفته نت و ملی کردین اعتراض اعتراض بعد فک کن همیشه ملی کنین میگیم دستتون درد نکنه میشینیم نگاتون می کنیم
ناشناس
۰۸:۴۳ ۰۷ آذر ۱۳۹۸
پنجشنبه شد
نت همراه کرج هنوز قطه هنوز قطه هنوووز قطه میفهمی؟میگم هنوز قطهههه
ناشناس
۰۸:۱۹ ۰۷ آذر ۱۳۹۸
اینترنت
سحر
۰۸:۰۶ ۰۷ آذر ۱۳۹۸
ایا نت همراه در مشهد وصل میشه یان؟؟؟
شیراز
۰۷:۴۴ ۰۷ آذر ۱۳۹۸
شماحالا نت رووصل کنین بعد تصمیم خواهیم گرفت،شییییرااااززززز
Reza
۰۷:۱۶ ۰۷ آذر ۱۳۹۸
این کار رو نکنید
ناشناس
۰۷:۱۳ ۰۷ آذر ۱۳۹۸
اینترنت بی اینترنت ؟ چی شد الان ؟ وصل میشه یا خیر ؟
سجاد
۰۷:۰۳ ۰۷ آذر ۱۳۹۸
باو این اینترنتِ همراه کرجو وصل کنید خسده شدیم
ناشناس
۰۶:۵۷ ۰۷ آذر ۱۳۹۸
اینترنت ملی ب هیچ عنوان ب درد نمی خوره..
آقااا تحقیقات دارم نیاز دارم ب منابع جدید
حق الناس
۰۶:۵۷ ۰۷ آذر ۱۳۹۸
قطع ارتباط با دنیا برگشت به گذشته اینترنت ملی داشتن خوب اما به چه قیمتی درسته اینترنت جهانی مشکلات امینتی ایجاد کرده اما این کم کاری ها دلیل نمیشه که ارتباط با دنیا رو قطع کنن اینترنت جهانی نیاز برای تبادل اطلاعات چرا همش از جنبه بد بهش توجه میکنن و از مزایای دیگش چشم پوشی میشه
ناشناس
۰۶:۵۵ ۰۷ آذر ۱۳۹۸
الان یعنی چی یعنی باید نتِ بین الملل قطع بمونه...؟
ناشناس
۰۶:۵۰ ۰۷ آذر ۱۳۹۸
بابا اینترنت همراه اول استان کرمانشاه برای روز ۱۴هنوز قطعه

تورخدا وصلش کنید پیاممم نشون بدید
ناشناس
۰۶:۴۲ ۰۷ آذر ۱۳۹۸
هیچکس به فکر وصل شدن استان فارس نیست حتی yjc ☹☹☹☹
هیچکس به فکر وصل شدن استان فارس نیست حتی yjc ☹☹☹☹
هیچکس به فکر وصل شدن استان فارس نیست حتی yjc ☹☹☹☹
ناشناس
۰۶:۴۲ ۰۷ آذر ۱۳۹۸
آقا یعنی چی خدافظی با اینترنت اینترنتمون بدین اینترنت الان چیکار کنیم اینترنت قطعه هیچی نداریم
ناشناس
۰۶:۳۷ ۰۷ آذر ۱۳۹۸
یه سرچ ساده جواب نمیده
ناشناس
۰۶:۳۰ ۰۷ آذر ۱۳۹۸
خااا مازندران کی نت همراه وصل میشه؟؟؟؟؟؟
ناشناس
۰۶:۲۰ ۰۷ آذر ۱۳۹۸
ان شاء الله که توی این امر مستقل شویم ،
ناشناس
۰۵:۱۷ ۰۷ آذر ۱۳۹۸
اینترنت جهانی را فعلا وصل کنید تا وقتی دیگر در این مورد بحث می کنیم
ناشناس
۰۵:۱۷ ۰۷ آذر ۱۳۹۸
اینترنت جهانی را فعلا وصل کنید تا وقتی دیگر در این مورد بحث می کنیم
برزو
۰۵:۱۵ ۰۷ آذر ۱۳۹۸
باسلام.خلاصه از مسئولین خواهش میکنم قسم میدم تورو به فاطمه زهرا اینترنت جهانی وصلش کنین تنها سرگرمیه ما ملته ایرانه.باتشکر
برزورستمی
۰۵:۰۰ ۰۷ آذر ۱۳۹۸
باسلام.احترام.نظره بنده این است که واقعا چون اینستاگرام نداره خوبه ولی اینکه تویه اینترنت نمیشه بریم خیلی مسخرس اونم تویه این قرن بدونه اینترنت چی بگم......واقعا از مسولین خواهشمندیم که اینترنت رو به روال عادی خودش برگرده با تشکر
ناشناس
۰۴:۳۷ ۰۷ آذر ۱۳۹۸
فقط میتونم بگم متاسفم برای سطح سواد و تخصص آقایون!
ناشناس
۰۳:۲۸ ۰۷ آذر ۱۳۹۸
اينترنت همراه رو پيگير باشبد
ناشناس
۰۳:۲۸ ۰۷ آذر ۱۳۹۸
مردم ی دلخوشی دارن تو این مملکت اونم اینترنته
همینم بگیرین ازمون تا راحت شین!
ناشناس
۰۳:۰۶ ۰۷ آذر ۱۳۹۸
بخواين نت جهانى رو قطع كنين قطعا ميرم قطعاااا
نادر
۰۲:۵۹ ۰۷ آذر ۱۳۹۸
اینترنت اگر ملی بشه اقتصاد کشور برشکسته میشه و مردم صداشون در میاد
ناشناس
۰۲:۲۶ ۰۷ آذر ۱۳۹۸
ما اينترنت جهانى ميخوايم
حق انتخاب رو ازمون بگيرين
ناشناس
۰۱:۵۹ ۰۷ آذر ۱۳۹۸
عجب
ناشناس
۰۱:۵۸ ۰۷ آذر ۱۳۹۸
خوب بود من نمره ده از بیست میدم بازم از هیچی بهتر بود ولی انصافاً باید حسابی رو نقطه ضعفش کار کرد
ali
۰۱:۴۳ ۰۷ آذر ۱۳۹۸
اهواز خرم اباد کرمانشاه سنندج کی وصل میشه خسته شدیم!!!!!
ali
۰۱:۴۳ ۰۷ آذر ۱۳۹۸
اهواز خرم اباد کرمانشاه سنندج کی وصل میشه خسته شدیم!!!!!
ناشناس
۰۱:۴۲ ۰۷ آذر ۱۳۹۸
خودتون میفهمین چی میگین دارین میگین اینترنت زیر مجموعه ی شبکه ملیه در حالی که کاملا برعکسه و در مورد این که چرا تلگرام فقط در کشور ما با استقبال مواجه شده پاسخش واضح وشفاف است چون پیام رسان و سایت های مختلف را بی جهت فیلتر کرده اید و مردم به سمت آن رفته اند
ممد
۰۱:۴۱ ۰۷ آذر ۱۳۹۸
تورو خدا نت رو وصل کنین کارمون شده فقط غیبت
Мехди
۰۱:۳۸ ۰۷ آذر ۱۳۹۸
واقعا متوجه نمیشم این حجم از طرفداری بیجا برای چیه. من به عنوان یه دانشجوی ایرانی دقیقا هیچکدوم از خواسته ها و کارامو نتونستم با این شبکه به اصطلاح داخلی انجام بدم.حتی در حد یک هزارم درصد هم نتونست درخواست منو براورده کنه‌. ساده ترینش اینه یه گوگل ترنسلیت رو هم فیلتر کرده. پارسی جو اسم تام کروز رو به انگلیسی بنویسی هیچی نمیاره برات. وای به حال اینکه بخوای بحث تحقیقاتی و مطلب پیدا کنی.واقعا چه جانب داری ای هست که شما میکنید اخه.
ناشناس
۰۱:۳۸ ۰۷ آذر ۱۳۹۸
این یعنی اینکه اینترنت جهانی رو میخوان قطع کنند دیگه؟؟؟
ناشناس
۰۱:۳۵ ۰۷ آذر ۱۳۹۸
اینترنتا وصل کنین چشم مردم سپید شد از بس صبحا با عشق وصل شدن اینترنت میپرن رو گوشیاشون تا شب که میخان بخابن چک میکنن اینم بدونین انتخابات در پیش است...
جواد
۰۱:۳۴ ۰۷ آذر ۱۳۹۸
ینی چه منظورش چیه لطفا جواب بده؟؟؟
ناشناس
۰۱:۳۳ ۰۷ آذر ۱۳۹۸
دلایل قانع کننده ای برای داخلی کردن اینترنت عنوان کردین اما بسیاری از شرکت ها از طریق اینترنت خارجی برای واردات و صادراتشون بهش نیاز دارن. دانشجوها برای کسب علوم جدید...خیلی ها اقوام و دوستان خارج از کشور دارن و حتی شاید خودشون بخوان با کشورهای دیگه مکاتبه کنن... فقط جستوجو کردن در گوگل مطرح نیس و برای حفظ اطلاعات کاربران قطعا قطع ارتباط با دنیای بیرون تنها راه حل نیس. باتشکر
Dr.Killer
۰۱:۲۶ ۰۷ آذر ۱۳۹۸
خدایی همینو کم داشتیم اخه ببین روسیه یا چین چه امکاناتی دارن ما چه امکاناتی خیلی فرق هست بینمون‌
Sina
۰۱:۲۴ ۰۷ آذر ۱۳۹۸
اگه داخلی یشه چطور سیستمهایی مث مایکروسافت یا هرچیز دیگه ای برنامه هاشونو اپدیت کنن؟
اینکار نامردیه واقعا
ناشناس
۰۱:۲۲ ۰۷ آذر ۱۳۹۸
اینترنت ملی خیلی ضعیفه حوصله مان را سر می برد
ناشناس
۰۱:۲۰ ۰۷ آذر ۱۳۹۸
اتفاقا همه دنیا در تعجب کار ایرانند که بدون ارتباط با خارج اینترنت داخلی را برقرار نگه داشت برای شروع عالی بود
ناشناس
۰۱:۱۲ ۰۷ آذر ۱۳۹۸
خیلی جالبه با پارسی جو قطعی اینترنت رو سرچ میکنی تازه ترین نتیجه ش مال ۳ سال پیشه که اونم باز نمیشه عجب امکاناتی
ناشناس
۰۱:۱۱ ۰۷ آذر ۱۳۹۸
الا سرعت این جستجوگرای ایرانی از سرعت لاک پشت کمتره .آدم یاد زمانی میفته که با دایل آپ وارمیکرده.تازه دایل آپ یه چیزی میاورد اینا که هیچی بالا نمیارن
Mehran
۰۱:۱۱ ۰۷ آذر ۱۳۹۸
خواهش میکنم به فکر جوونا باشىد. مشکل بىکارى بزرگترىن معضلمونه. اىنترنتم که قطع کردىن چى شد پس پىگىرى جلسه امروز
ناشناس
۰۱:۰۶ ۰۷ آذر ۱۳۹۸
این نت همراه و در مشهد و دیگر شهرها وصل کنید انقد اذیتمون نکنین تو رو خداااا :(((((
ناشناس
۰۰:۴۱ ۰۷ آذر ۱۳۹۸
اینترنت همراه رو وصل کنید همه استان ها والا راه دوری داریم و راه برقراری ارتباط همینه
ناشناس
۰۰:۴۰ ۰۷ آذر ۱۳۹۸
اینترنت ملی
ناشناس
۰۰:۳۷ ۰۷ آذر ۱۳۹۸
اینترنت وصل شه
علی
۰۰:۳۶ ۰۷ آذر ۱۳۹۸
من هیچ علاقه ای به اینترنت داخلی ندارم واصلا نیاری بهش ندارم
ناشناس
۰۰:۳۳ ۰۷ آذر ۱۳۹۸
اینترنت بین الملل نباید قطع بشه به حرف ما مردم احترام بزارین مسولین
ناشناس
۰۰:۳۲ ۰۷ آذر ۱۳۹۸
ما اینترنت جهانی میخاییم.ملی دوست نداریم
ناشناس
۰۰:۳۰ ۰۷ آذر ۱۳۹۸
چرا يه جواب درست به مردم نميدن اخه
ناشناس
۰۰:۳۰ ۰۷ آذر ۱۳۹۸
دنیا بهمون میخنده
محمد
۰۰:۲۹ ۰۷ آذر ۱۳۹۸
با خوندن این خبر چهار ستون بدنم به لرزش افتاد●___●
علی
۰۰:۲۶ ۰۷ آذر ۱۳۹۸
اینجوری بشه هیچکس اینترنت نمی خرد
.
۰۰:۲۵ ۰۷ آذر ۱۳۹۸
نت لرستان همیشه محروم رو وصل کنید هرچه سریعتر
ناشناس
۰۰:۲۵ ۰۷ آذر ۱۳۹۸
خب پس مشخص شد چرا وصل نمیکنن
خدافظ دنیا
ناشناس
۰۰:۲۴ ۰۷ آذر ۱۳۹۸
خبری از اون جلسشون درباره نت همراه نشده هنوز دو هفته گذشت کی میخوان وصلش کنن دیگه
Dj Mostafa
۰۰:۲۴ ۰۷ آذر ۱۳۹۸
باز شروع کردن