سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

سوءاستفاده فیلمسازان از نیاز مخاطب به شادی و آرامش/ سوداگرانی که به جان گیشه سینما افتاده‌اند

در حال حاضر فیلم‌های کمدی با شوخی‌های فیزیکی و کلامی نامناسب به قصد سوداگری در گیشه تولید می‌شوند.

به گزارش حوزه سینما  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، مدتی است که سینمای کمدی کشور دچار نوعی تکرار شده است، فیلم‌هایی کمدی که تهران قدیم را به تصویر می‌کشند و موضوعات مختلف را دست مایه شوخی‌های خود قرار می‌دهند.

«نهنگ عنبر» را می‌توان به عنوان فیلمی موفق در این زمینه مثال زد که توانست در گیشه رکورد بزند. همین امر باعث شد تا «نهنگ عنبر ۲» نیز ساخته شود و بعد از آن هم فیلم‌هایی با همین موضوع ساخته شد. بی شک موفقیت این اثر در بحث فروش، انگیزه کارگردان‌های دیگر را برای تولید چنین فیلم‌هایی دو چندان کرد.

اما سوال این است که آیا ایده‌های نویسندگان ما فقط در این حیطه خلاصه می‌شود؟ آیا کارگردان‌ها نمی‌توانند با تولید آثاری متفاوت از این موضوع، گیشه‌ سینما ها را به دست آورد؟ آیا واقعا مخاطب، این موضوعات را می‌پذیرد یا انتخاب دیگری ندارد؟

جبار آذین منتقد سینما درباره وضعیت سینمای کمدی کشور به خبرنگار ما گفت:اوضاع سینمای ایران خوب نیست چراکه روندی مناسب وتعریف شده در سینمای جاری کشور حاکم نیست و اغلب عملکرد‌های متولیان وسینماگران بر مبنای سلیقه اجرایی می‌شود، به همین دلایل است که فضا برای ورود و فعالیت باند‌های مافیایی و ابتذال گرایان هموار شده است تا بر مبنای گیشه دست به تولید آثار سینمایی بزنند.

او ادامه داد:اغلب تولیدات به اصطلاح کمدی کشور، فیلم‌هایی ضعیف و سطحی و بدون محتوی هستند که صرفا از طریق سرگرم سازی کاذب مخاطب و بهره گیری از شوخی‌های فیزیکی و کلامی نامناسب به قصد سوداگری در گیشه تولید شده اند.

آذین در پاسخ به این سوال که آیا واقعا مخاطب موضوعات تکراری و شوخی‌های رایج را می‌پذیرد، گفت:فیلمسازان به جای احترام به نظر مردم و تولید آثار قوی در ژانر‌های کمدی و اجتماعی از نیاز مخاطب به شادی و آرامش سوء استفاده می‌کنند چرا که تولیدات آن‌ها به هیچ عنوان مناسب جامعه امروز ما نیست، گرچه برخی فیلم های شبه کمدی در گیشه به موفقیت می‌رسند، اما علت اصلی این موفقیت کیفیت آن‌ها نیست بلکه نبود فیلم‌های استاندارد و دارای محتوی و نبود بازار رقابتی در سینمای کشور است.

او به فیلم‌های کمدی خوبی که ساخته شده و طنزی تکراری و بی مغز ارائه نداند نیز اشاره کرد و گفت:در سال‌های اخیر ما فیلم‌های کمدی خوب و دارای محتوی مناسب نیز داشته ایم که برای مثال می‌توان به (اجاره نشین ها) ساخته داریوش مهرجویی و (ایران برگر) اشاره کرد که دارای مضامین و ساختار حرفه‌ای بوده اند.

آذین در پایان درباره بهبود وضعیت سینمای کمدی کشور گفت:مدیران سینمایی باید با طراحی و ایجاد ساز و کار‌های تخصصی شرایطی را فراهم کنند که هر فیلم نازل و بی کیفیتی تولید نشود و از سوی دیگر به تولید فیلم‌هایی مجوز داده شود که سازندگان آن‌ها حرفه‌ای بوده و تخصص و تعهد اجتماعی داشته باشند.
انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۵:۰۹ ۰۷ آذر ۱۳۹۸
بابا دیگه خسته شدیم شدیدا نیاز به فیلم های اکشن مثل دهه هفتاد و اکشن تاریخی هستیم فیلمی که بتونه غرورمون به اوجش برسونه و مو به تنمون سیخ بشه
ملودی
۱۴:۱۱ ۰۷ آذر ۱۳۹۸
واقعا موضوعات کمدی جدیدا خیلی بی محتوا و زشت هست مخصوصا شوخی های جنسی که داخل فیلم های کمدیه این روزها میشه و واقعا زشت و بی محتواس
ناشناس
۱۴:۱۱ ۰۷ آذر ۱۳۹۸
دوسوم فیلم های کمدی تکراری مبتذل بی محتواوچرت وپرت است.اصلاحیف وقت که ببینی.
ناشناس
۱۲:۴۸ ۰۷ آذر ۱۳۹۸
متاسفانه مدیران کشور همانطور که در بحث اقتصادی کم کاری میکنند کوتاهی میکنند در بحث فرهنگی هم همان بی تفاوتی و کم کاری و کوتاهی را می بینیم کشور در این دو حوزه که در جنگ هست اما می بینیم مدیران در این بخشها چطور کار میکنند مشکل سینما خود پزارت ارشاد هستش چطور میشه که اینا به این فیلمهای مبتذل و پوچ پروانه میدن سینمای ایران و حتی عده ای از بازیگران‌وطن فروش غربزده بیسواد خودشیفته‌بزرگترین ضربه را به فرهنگ کشور وارد کردند