سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

لایحه نحوه مدیریت تعارض منافع به مجلس رفت

رئیس جمهور لایحه «نحوه مدیریت تعارض منافع در انجام وظایف قانونی و ارائه خدمات عمومی» را برای طی مراحل قانونی به مجلس ارسال کرد.

به گزارش حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس جمهور لایحه «نحوه مدیریت تعارض منافع در انجام وظایف قانونی و ارائه خدمات عمومی» را پس از تصویب در جلسه ۱۹ آبان ۱۳۹۸ هیئت دولت، برای طی مراحل قانونی به مجلس شورای اسلامی ارسال کرد.

یکی از اصول حقوق عمومی، لزوم رعایت منافع عمومی از سوی مقامات، مسئولان، کارگزاران و کلیه کارکنان بخش عمومی در اعمال وظایف و اختیارات تقنینی‏، اجرایی و قضایی و به طور کلی، در ارائه خدمات عمومی است. به موجب این اصل‏، جانبداری، رفتار تبعیض‌آمیز و غرض‌ورزی در انجام وظایف قانونی و ارائه خدمات عمومی ممنوع است.

با وجود این، اشخاص مذکور ممکن است عمداً یا ناخواسته در موقعیت‌هایی قرار بگیرند که منافع شخصی آن‌ها در تعارض با منافع عمومی قرار گیرد و در نتیجۀ این تعارض، تأمین منافع شخصی بر منافع عمومی مرجح دانسته شود یا برآن تأثیر ناروا بگذارد.

از این رو، در کشور‌های مختلف تلاش شده با هدف ارتقای اعتماد عمومی به نظام سیاسی و اداری کشور، پیشگیری از تأثیر منافع شخصی مقامات، مسئولان و کارمندان بر نحوه انجام وظایف و اختیارات قانونی آنها، ارتقای شفافیت در امور عمومی جامعه، تقویت پاسخگویی نظام سیاسی و اداری در برابر مردم، ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد و تقویت کارآمدی و کارآیی مقامات، مسئولان و کارمندان، با وضع قوانین و اتخاذ تدابیر لازم، ابتدا حوزه‌های مهم تعارض بین منافع عمومی و شخصی شناسایی شده و سپس، با اتخاذ تدابیر متناسب، نسبت به پیشگیری از بروز تعارض منافع و مدیریت تعارض‌های پیش‌آمده اقدام شود.


بیشتر بخوانید: موادی از لایحه نحوه مدیریت تعارض منافع در انجام وظایف قانونی در دولت تصویب شد


در این راستا لایحه «نحوه مدیریت تعارض منافع در انجام وظایف قانونی و ارائه خدمات عمومی» به پیشنهاد معاونت حقوقی رئیس جمهور در دستور کار دولت قرار گرفت و با طی مراحل بررسی، در جلسه ۱۹ آبان ۱۳۹۸ هیئت وزیران مشتمل بر (۴۰) ماده تصویب شد.

شناسایی موقعیت‌های تعارض منافع، پیش‌بینی تشکیلات نظارتی و مدیریتی، تبیین الزامات ناظر بر چگونگی مدیریت تعارض منافع، تکالیف اشخاص مشمول و بیان ضمانت‌های اجرا، محور‌های اصلی این لایحه را تشکیل می‌دهد.

تعارض منافع به موقعیتی اطلاق می‌شود که موقعیتی که منفعت شخصی مشمولان این قانون در مقام انجام وظایف یا اعمال اختیارات قانونی آنان در تعارض با منافع عمومی قرار می‏گیرد و می‏تواند انجام بی‏طرفانه و بدون تبعیض وظایف مذکور را مانع شود.

مدیریت تعارض منافع نیز کلیه اقدامات و تدابیر اداری، نظارتی، قضایی و شبه‌قضایی لازم برای پیشگیری از بروز تعارض منافع و رفع یا کاهش تأثیرات سوء موقعیت‌های تعارض منافع را در بر می‌گیرد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶۰
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۸:۳۱ ۰۱ خرداد ۱۳۹۹
⁉️
ناشناس
۰۱:۵۱ ۰۱ خرداد ۱۳۹۹
دیوان عدالت اداری شکایت مبنی بر ابطال بخشنامه را رد و بخشنامه را قانونی تلقی کرد
ناشناس
۲۱:۳۴ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
تعارض منافع... شکایت... دیوان عدالت اداری...

اعضای هیأت مدیره ، بازرسان ، شورای انتظامی و هیأت رئیسه ی گروه های تخصصی سازمان های نظـام مهندسی یا کاردانی ساختمان استان ها تا پایان تصـدی در دوره جـاری می توانند صرفاً به تصـدی مسئولیت های فوق ادامه دهند. در انتخابات و انتخاب ارکان فوق از دوره آتی به بعد رعایت موضوع این دستورالعمل الزامی است.
ناشناس
۱۸:۴۷ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
جای تاسف دارد که جناب مهندس خطیبی عضو محترم هییت مدیره استان تهران اشاره میکنند تعارض منافع نیاز به مصوبه مجلس دارد .
جناب مهندس خطیبی برخورد با دو شغله ها مصوبه مجلس در سال ۹۴ دارد و تعارض منافع ابلاغیه وزارتخانه ، لطفا اطلاعات تان را تکمیل کنید .
سوال ، ایا برای برخورد با دو شغله های سازمان اقدامی کرده اید ؟
ناشناس
۱۸:۴۰ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
اعضای جدیدی که وارد شورای انتظامی می شوند مشمول تعارض منافع هستند و همانند اعضای هیئت مدیره باید از پروانه اشتغال محروم باشند ، استثنا فقط مربوط به اعضای قدیمی است.
ناشناس
۱۸:۳۸ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
اعضای جدیدی که وارد شورای انتظامی می شوند مشمول تعارض منافع هستند و همانند اعضای هیئت مدیره باید از پروانه اشتغال محروم باشند ، استثنا فقط مربوط به اعضای قدیمی است.
ناشناس
۱۳:۰۱ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
با توجه به عدم اجرای دستور معاون دادستان همدان در حقوق عامه پیرامون اجرای قانون تعارض منافع در نطام مهندسی بر اساس بند ۵ ماده دو مکرر اصلاحی آیین نامه اصلاحی نظام مهندسی ساختمان و درج سهمیه بعضی از مهندسین مشمول این قانون و بخشنامه تعارض منافع وزیر وقت راه و شهرسازی این موضوع به ذهن نزدیک می شود که شاید دستور قاطع !!!! ریاست محترم سازمان نظام مهندسی همدان بعنوان پاراف نامه مذکور نوشته ای روی کاغذ به جهت انجام روال اداری نامه نگاری و نگه داری آن در بایگانی سازمان باشد .
ناشناس
۱۲:۵۹ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
با توجه به عدم اجرای دستور معاون دادستان همدان در حقوق عامه پیرامون اجرای قانون تعارض منافع در نطام مهندسی بر اساس بند ۵ ماده دو مکرر اصلاحی آیین نامه اصلاحی نظام مهندسی ساختمان و درج سهمیه بعضی از مهندسین مشمول این قانون و بخشنامه تعارض منافع وزیر وقت راه و شهرسازی این موضوع به ذهن نزدیک می شود که شاید دستور قاطع !!!! ریاست محترم سازمان نظام مهندسی همدان بعنوان پاراف نامه مذکور نوشته ای روی کاغذ به جهت انجام روال اداری نامه نگاری و نگه داری آن در بایگانی سازمان باشد .
ناشناس
۰۹:۳۲ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
ناشناس
۰۹:۳۰ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
دیدگاه وزیر راه وشهرسازی در تسری تعارض منافع در سایر امورات سازمان/
دردیدگاه معاون سابق مسکن و ساختمان وزیر تعارض منافع فقط شامل واحد کنترل نقشه میشد ودرحال حاضرهمان دیدگاه و دستورالعمل مبنای کار سازمانهای نظام مهندسی ساختمان است/بنظرمی رسد باصدوراین نظر وزیر جدید بزودی دستورالعمل جدیدی صادرشود
ناشناس
۰۹:۲۶ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام جناب مهندس خطیبی چرا تعارض منافع اجرا نمیشه ؟ نمی خواهیم مهندسی را شغل کنیم
ناشناس
۰۹:۰۹ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
ناشناس
۰۸:۴۱ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
✳️یادداشت وزیر راه وشهرسازی در خصوص پرهیز سازمانها از تعارض منافع ...

✅دراین یادداشت اشاره شده است که وجود یک واحد کنترل نقشه در سازمانهای نظام مهندسی به معنای نفی منافع متعارض از سایر ارکان سازمان نمیباشد...

✔️بطور خلاصه از کارمندان جزء سازمان تا هیئت مدیره و ...اگر در مدتی که در سازمان نظام مهندسی مشغول بکار هستند از صلاحیت نظارت و طراحی پروانه خود استفاده نمایند تخلف محسوب میشود !!!
ناشناس
۰۸:۰۵ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
سرپرست شهرداري رشت به خودش نامه نوشته که یه خونه برا خودش برداره، خودش هم موافقت کرده
ناشناس
۰۷:۵۶ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
شورای اسلامی شهر تهران لایحه تعارض منافع را طی مصوبه ای در دیماه ۹۸ به شهرداری تهران ابلاغ کرده است .
ناشناس
۰۰:۵۸ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
نماینده مجلس نباید عضو هیات مدیره و رییس نظام مهندسی باشد ‌
ناشناس
۰۰:۴۵ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
هرکس توانسته با خرید مهر و پروانه مهندسان محاسب یک دفتر طراحی تاسیس کرده و کارهای آزمایشگاه خاک را تصاحب میکند چون دفاتر طراحی برای آزمایشگاه ها کار می فرستند و سیستم ارجاع برداشته شده .
ناشناس
۱۸:۲۸ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
دکتر آخوندی خودش در ۹۶/۱۲/۲۷ بخشنامه تعارض منافع صادره خودش در ۹۶/۱۱/۵ را ابطال کرد
ناشناس
۰۰:۴۸ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
آقایان امری و بابک بهرامی از اعضای کمیته ژئوتکنیک و خدمات آزمایشگاهی اراک نظام مهندسی هر کدام ۲ آزمایشگاه خاک و بتن صوری تاسیس کردند با خریدن پروانه سایر مهندسان ، این تعارض منافع نیست
ناشناس
۰۱:۰۰ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
آقای غلامرضا جهانشالو کارمند نظام مهندسی اراک چرا و چگونه ۴۰۰۰ متر کار نظارت گرفته ؟ جز با رابطه بازی و سواستفاده از موقعیت کاری
ناشناس
۰۸:۰۲ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
ممنوعيت پرداخت حقوق يا حق الجلسه ماهانه و مستمر به بازرسان سازمان نظام مهندسی استان كه موجب تعارض منافع مى گردد و صرفاً بايستى پاداش سالانه مصوب مجمع پرداخت گردد
نامه وزارت راه و شهرسازى-١٣٩٥
ناشناس
۰۸:۲۳ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
آقای مهرداد البرزی عضو نظام مهندسی اراک صاحب ۲ دفتر طراحی و ۲ آزمایشگاه خاک و بتن و یک شرکت مجری حقوقی است و تمام کارهای آزمایشگاهی را تصاحب کرده و بقیه شرکت ها را بیکار کرده . خودش طراحی میکند و خودش آزمایش میکند . این تعارض منافع نیست ؟
ناشناس
۰۹:۲۷ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
دوستانی که در زمان کاندیداتوری هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی همدان نسبت به تودیع پروانه اقدام نمودند و حتی در تاریخ ۴ اردیبهشت سال ۹۸ نامه اداره راه و شهرسازی همدان مبنی بر ملاک عمل بودن بخشنامه وزارت برای اعضای هیئت مدیره تاکید گردیده چگونه نسبت به درج سهمیه طراحی و نظارت در پرونده های کاری خود اقدام نمودند .
مطمئنا این موضوع نیز در مراجع قانونی پیگیری خواهد شد .
ناشناس
۱۷:۲۰ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
کارمندان نظام مهندسی و مدیران اجرایی سازمان چندین شرکت صوری ایجاد کردند و این تعارض منافع است
ناشناس
۱۸:۲۹ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
دکتر عباس آخوندی خودش در ۹۶/۱۲/۲۷ بخشنامه تعارض منافع صادره خودش در ۹۶/۱۱/۵ را ابطال کرد
ناشناس
۰۸:۴۵ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
▫️ در سالیان گذشته، ۹۰۰ نفر از مهندسان شاغل در شهرداری تهران که بسیاری از آن‌ها در رده‌های بالای مدیریتی حوزه شهرسازی مسئولیت داشته‌اند، بیش از ۱۷۰۰۰ پرونده ساختمانی را در شهر تهران طراحی و نظارت کرده‌اند.
ناشناس
۰۷:۴۴ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
استخدام های بدون ضابطه در شهرداریها باید ممنوع شود
ناشناس
۱۷:۲۳ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
چرا اغلب بازنشستگان سپاه دوباره به استخدام شهرداری در میایند ، آیا این فساد و رانت و تعارض منافع نیست ؟؟
ناشناس
۱۷:۲۸ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
فرزندان قضات از استخدام در دادگستری منع شوند
ناشناس
۱۷:۳۰ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
چرا کارمند شهرداری عضو دفتر طراحی نظام مهندسی ساختمان است تا تمام کارها را با زد و بند تصاحب کند
ناشناس
۱۵:۳۵ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
حسن فرهمندپور عضو هیات مدیره نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی با آشنا بازی و زد و بند ۷۰ میلیون تومان کار طراحی گرفته .
ناشناس
۰۷:۴۷ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
شرکت های صوری متعلق به مدیران نظام مهندسی برچیده شود
ناشناس
۱۹:۳۷ ۲۶ بهمن ۱۳۹۸
با دستور قضایی معاون دادستان همدان در حقوق عامه مردم
افراد شامل بند ۵ ماده دو مکرر اصلاحی ایین نامه اجرایی سازمان نظام مهندسی و بخشنامه و دستورالعمل وزارت مسکن در ۱۲ دستگاه پیوست دستورالعمل موصوف از ارایه خدمات مهندسی منع شدند .
ناشناس
۱۵:۳۷ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
بازرسان سازمان نظام مهندسی باید پروانه اشتغال خود را باطل کنند .
ناشناس
۱۵:۴۳ ۲۴ بهمن ۱۳۹۸
شورای شهر تهران طی مصوبه ای و با توجه به قانون تعارض منافع کلیه افراد شاغل در شهرداری و سازمانهای آن را از انجام خدمات مهندسی منع کرد .
ناشناس
۱۹:۴۱ ۲۶ بهمن ۱۳۹۸
در انتهای دستور قضایی مذکور قید گردیده است که موارد تخلف احراز شده بایستی به شورای انتظامی سازمان نظام مهندسی همدان جهت برخورد انتظامی ارجاع گردد.
ناشناس
۱۹:۲۲ ۲۳ بهمن ۱۳۹۸
چرا فرزند امام جمعه با رابطه بازی و پارتی بازی در پتروشیمی شازند استخدام میشود ؟
ناشناس
۰۹:۱۷ ۲۴ بهمن ۱۳۹۸
چرا فرزندان کارکنان شرکت برق باختر برای استخدام در این ارگان دولتی از سهمیه استخدامی برخوردار هستند ؟
ناشناس
۲۲:۱۹ ۲۲ بهمن ۱۳۹۸
نمایندگان چندشغله مجلس برکنار شوند
ناشناس
۱۷:۳۵ ۲۳ بهمن ۱۳۹۸
اموال و دارایی های مدیران نظام مهندسی بررسی شود
ناشناس
۲۲:۰۳ ۲۲ بهمن ۱۳۹۸
تاسیس چند شرکت حقوقی توسط یک نفر ممنوع شود
ناشناس
۰۹:۳۵ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
عضویت بازنشستگان در شورای شهر ممنوع شود .
ناشناس
۲۲:۰۷ ۲۲ بهمن ۱۳۹۸
مقابله با چندشغلگی مدیران نظام مهندسی
ناشناس
۱۹:۲۴ ۲۳ بهمن ۱۳۹۸
چرا فرزند فلان قاضی با رابطه بازی در شورای حل اختلاف استخدام میشود ؟
ناشناس
۰۹:۱۹ ۲۴ بهمن ۱۳۹۸
چرا فرزندان کارمندان شهرداری برای استخدام در شهرداری از سهمیه استخدامی برخوردار هستند ؟
ناشناس
۲۲:۴۴ ۱۴ بهمن ۱۳۹۸
چرا مجوز تاسیس دفاتر پلیس بعلاوه ۱۰ فقط به بازنشستگان ناجا داده میشود ؟ این تعارض منافع نیست
ناشناس
۰۹:۳۷ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
کارمندان اداره کل راه و شهرسازی از عضویت در شرکت های مجری حقوقی و آزمایشگاه های خاک نظام مهندسی منع شوند
ناشناس
۲۲:۰۵ ۱۴ بهمن ۱۳۹۸
چرا مجوز مدارس غیرانتفاعی فقط به معلمان بازنشسته داده میشود ؟
ناشناس
۲۱:۳۹ ۱۴ بهمن ۱۳۹۸
مدیران شستا نباید از بین بازنشستگان انتخاب شوند .
ناشناس
۱۱:۴۴ ۳۰ دی ۱۳۹۸
شناسایی مدیران چندشغله دولتی
ناشناس
۲۱:۴۰ ۱۴ بهمن ۱۳۹۸
اعضای هیات مدیره نظام مهندسی از عضویت در شرکت های حقوقی نظام مهندسی منع شوند .
ناشناس
۰۰:۲۳ ۳۰ دی ۱۳۹۸
ناظر و مجری یک پروژه ساختمانی نمیتواند یکی باشد یعنی شخصی که خانه میسازد خودش هم نظارت کند بر عملکرد خویش
ناشناس
۱۱:۴۶ ۳۰ دی ۱۳۹۸
یک پزشک سهمیه ای نباید عضو کمیسیون عمران مجلس باشد .
ناشناس
۰۰:۰۲ ۳۰ دی ۱۳۹۸
برخی مهندسان چندین دفتر طراحی صوری ، چندین آزمایشگاه خاک صوری تاسیس کردند با خریدن پروانه و مدرک سایر مهندسان
ناشناس
۲۲:۳۲ ۲۹ دی ۱۳۹۸
یک کارمند اداره راه و شهرسازی اراک به نام قطب زاده با خرید پروانه مهندسان دیگر ، ۲ دفتر طراحی به نام افراد دیگر تاسیس کرده و ۱ آزمایشگاه خاک هم تاسیس کرده و تمام کارهای ساختمانی را می بلعد .
ناشناس
۲۳:۳۵ ۱۴ بهمن ۱۳۹۸
انتخاب شهرداران کلانشهرها از بین بازنشستگان سپاه پاسداران ممنوع شود .
ناشناس
۲۰:۴۹ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
عالیه! مثلا دولت دوست داره درامدش از مالیات زیاد بشه
ناشناس
۲۲:۱۴ ۲۹ دی ۱۳۹۸
نمایندگان مجلس از عضویت در هیات مدیره نظام مهندسی منع شوند
ناشناس
۰۰:۲۶ ۳۰ دی ۱۳۹۸
فساد اداری بیداد میکند
ناشناس
۱۷:۲۶ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
چرا مجوز دفاتر ازدواج و طلاق به شکل موروثی داده میشود ؟؟