سیف در ادامه گفت: در سالهای اخیر تفاهمنامههایی میان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سایر وزارتخانهها و دستگاههای اجرایی و همکاریهای خوبی آغاز شده که نتیجه آن واگذاری پروژههای تحقیقاتی به مراکز علمی، دانشگاهها و پژوهشگاههای کشور است.
او بیان کرد: اعضای هیئت علمی به عنوان مجری اصلی این پروژهها نقش مؤثری در به حرکت درآوردن چرخه ارتباط با صنعت و اقتصاد کشور ایفا میکنند و از طرف دیگر آمارهای حاصله نشان میدهد تعداد قراردادهای کلان دانشگاهها با وزارتخانهها و دستگاههای اجرایی به نسبت دانشجویان و اعضای هیئت علمی کمتر است.
سیف افزود: هنوز از پتانسیل دانشگاهها به خوبی استفاده نشده است و میتوان انتظار رشد بسیار بیشتری از آنها داشت چراکه دانشگاهها نقش اساسی در ارتقای صنعت کشور دارند.
بیشتر بخوانید: وام دانشجویی ۹۸ شامل چه کسانی میشود؟
او با بیان چالشهای موجود در راستای مهارتافزایی و اشتغال فارغالتحصیلان، بیان کرد: این چالشها میتواند ناشی از ناهمخوانی برنامهها با متون درسی با نیازهای واقعی بازار کار، عدموجود مهارتهای عمومی و شغلی، کمبود فرصتهای تجربه عملی و عدموجود آمار اشتغال فارغالتحصیلان دانشگاهی و نبود زمینههای کاری در جامعه باشد.
مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم گفت: آمارهای موجود در خصوص اشتغال دانشآموختگان و تعداد دانشجویان کشور بیانگر نامناسب بودن نرخ اشتغال فارغالتحصیلان دانشگاهی است که عوامل متعددی از جمله بهبود فضای کسبوکار، کاهش تصدیگری دولتها و نهادها، استفاده بهینه از بازار کار و نیازهای کشور، مدیریت همکاریهای بینالمللی و بهبود کیفیت نیروی کار دانشآموخته منجر به حل این مشکل میشود که بالا بردن کیفیت وضعیت کار دانش آموختگان از وظایف نظام آموزشی کشور است.
سیف گفت: ما با اجرای برنامه مهارتافزایی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی، توسعه دورههای کارآموزی، همکاری در تدوین چارچوب نظام صلاحیت حرفهای و رصد اشتغال فارغالتحصیلان دانشگاهی را در برنامه کار خود قرار دادهایم که شامل ارتقای توانمندیهای مهارتهای شغلی و حرفهای دانشجویان و دانشآموختگان دانشگاهی به عنوان نیروی ماهر و مورد نیاز بازار کشور، توسعه آموزشهای مهارتی متناسب با نیاز بازار کار از طریق همکاری با دستگاههای اجرایی و ساماندهی برگزاری دورههای آموزش مهارتی در دانشگاه و همافزایی در سیاستهای موجود است.
انتهای پیام/