سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خبرگزاری آناتولی گزارش داد؛

متحدان آمریکا به مشتریان پروپاقرص تسلیحات نظامی روسیه تبدیل شده‌اند

خبرگزاری آناتولی در مطلبی به روند رو به رشد خرید تسلیحات نظامی روسیه از سوی متحدان آمریکا پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری آناتولی، در سال‌های اخیر بسیاری از متحدان آمریکا به خریداران جدی تسلیحات نظامی روسیه تبدیل شده‌اند.

روسیه که از قدرت‌های نظامی برتر دنیاست، تسلیحات نظامی خود را به ۱۶۶ کشور از ۱۹۰ کشور عضو سازمان ملل متحد می‌فروشد.

کشور‌های چین، بنگلادش، ویتنام، عراق، ایران و هند از خریداران اصلی تسلیحات نظامی روسیه در آسیا هستند. الجزایر و نیکاراگوئه از آفریقا و آمریکای لاتین از دیگر مشتریان پروپاقرص تسلیحات نظامی ساخت روسیه هستند. در عین حال در سال‌های اخیر متحدان آمریکا و شماری از کشور‌های عضو سازمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، به جمع خریداران تسلیحات نظامی از روسیه پیوستند.

در حال حاضر روسیه در حوزه نظامی و فنی با فرانسه، یونان، بلغارستان و اسلواکی، اعضای برنامه صلح ناتو، فنلاند، کره جنوبی، امارات، کویت، اردن و عربستان سعودی ارتباط دارد. همکاری نظامی و فنی روسیه و فرانسه براساس توافق نامه سال ۱۹۹۴ ادامه دارد که به دو کشور اجازه می‌دهد در زمینه حمل و نقل هوایی و صنایع فضایی، وسایل زرهی و کشتی سازی با هم همکاری کنند.

یونان یکی دیگر از بزرگترین خریداران تسلیحات نظامی روسیه است. روسیه بار‌ها سامانه‌های پدافند هوایی مختلف از جمله سامانه اس-۳۰۰ را در اختیار یونان قرار داده است. همکاری روسیه با بلغارستان و اسلواکی بر حفظ و نوسازی تجهیزات نظامی استوار است. مسکو و صوفیه قراردادی را برای نوسازی بالگرد‌ها و با اسلواکی برای بهسازی هواپیما‌های جنگنده میگ-۲۹ امضا کردند. همچنین روسیه و کره جنوبی از دسامبر سال ۲۰۰۷ همکاری خود را در بخش نظامی و فنی گسترش دادند. مسکو از دهه ۱۹۷۰ میلادی همکاری نظامی جدی خود با کویت را شروع کرد و در دهه ۱۹۹۰ میلادی این همکاری‌ها گسترش یافت.

امارات و عربستان از متحدان جدی آمریکا در خارومیانه نیز در سال‌های اخیر به مشتریان پروپاقرص تسلیحات نظامی روسیه تبدیل شده اند. این در حالیست که آمریکا مدتهاست که بر سر خرید سامانه اس-۴۰۰ از سوی ترکیه با این کشور دچار مناقشه شده است و علیرغم تحویل این سامانه از سوی آنکارا همچنان امیدوار است ترکیه در این خصوص تجدیدنظر کند.

روسیه همچنان قدرتمندترین رقیب آمریکا در فضای سایبری است به طوری که دنیل کوتس، مدیر آژانس اطلاعات ملی آمریکا چندی قبل در این باره گفت مسکو یک برنامه سایبری تهاجمی بسیار پیشرفته دارد و در سال‌های اخیر، موقعیت سایبری تهاجمی‌تری به خود گرفته است.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.