سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز؛

کشف ۴ هزار میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال لوازم خانگی قاچاق

خرم آبادی مقابله با قاچاق کالا و ارز را مهم خواند و گفت: امروز اگر از همه ما سوال شود که تجارت، اقتصاد و اشتغال از چه چیزی رنج می‌برد، همه ما از پدیده مخرب، پیچیده و مخوفی به نام "قاچاق" یاد می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، علی مؤیدی خرم‌آبادی رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در گردهمایی ارائه نیاز‌های فناورانه در پیشگیری و مبارزه با قاچاق کالا و ارز، گفت: این رویداد  جزء بهترین اتفاقات در طول خدمت خود در عرصه مقابله با قاچاق کالا و ارز است، امروز اگر از همه ما سوال شود که تجارت، اقتصاد و اشتغال از چه چیزی رنج می‌برد، همه ما از پدیده مخرب، پیچیده و مخوفی به نام قاچاق یاد می‌کنیم.

وی با بیان اینکه تاکنون جمهوری اسلامی ایران در زمینه مبارزه با قاچاق تلاش‌های زیادی انجام داده است، افزود: چهار دهه مبارزه با قاچاق کالا و ارز جزو توفیقاتی بوده است که نظام در کارنامه خود ثبت کرده و توانسته است سیاست‌های خوبی را اتخاذ کند و مقررات و آئین‌نامه‌های زیادی وضع و آن را ابلاغ کند و انسجام و وحدت نسبی خوبی در این زمینه میان دستگاه‌ها ایجاد شده است.

مؤیدی با طرح این سوال که چرا با همه این اقدامات کشور نتوانسته است از این گردنه عبور کند، ادامه داد: با مرور وضعیت کنونی متوجه می‌شویم که سرمایه‌های زیادی از سوی نظام جمهوری اسلامی ایران در این حوزه صورت گرفته است و علی‌رغم همه تجارب و اطلاعات زیادی که در اختیار داریم، تا کنون به نتیجه‌ای در خصوص قاچاق دست نیافته‌ایم.


بیشتر بخوانید: کشف ۴ هزار میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال لوازم خانگی قاچاق


رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با تاکید بر اینکه در این ستاد رویکرد جدیدی در این امر اتخاذ شده است، تصریح کرد: اینکه ما بعد از ۴۰ دهه در یک رویداد علمی توانسته‌ایم همه مراکز علمی و فناوری و مدیران عالی رتبه یک عرصه را در زیر یک سقف قرار دهیم، شاید گویای این است که در سه دهه گذشته غفلت‌هایی داشته‌ایم و آگاهانه و هوشمندانه به این حوزه وارد نشده‌ایم، ولی امروز تنها راه برون‌رفت ما از معضلات اقتصادی و اجتماعی از مسیر دانشگاه‌ها و مراکز علم و فناوری است.

وی با بیان اینکه‌ای کاش یک دهه قبل چنین فکر و ایده‌ای در مجموعه‌های کشور حاکم می‌شد، ادامه داد: لازم بود تا از دهه‌های قبل از فناوری‌ها و ایده‌های جدید در حوزه قاچاق استفاده می‌کردیم تا امروز پشتوانه علمی مناسبی را در این زمینه ایجاد می‌کردیم و در مرز‌های کشور به صورت آگاهانه به مبارزه با قاچاق کالا و ارز می‌پرداختیم.

رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه این ستاد امروز به عنوان اتاق فکر، علم را ترویج می‌دهد تا در حوزه‌های مرتبط از فناوری استفاده کند، ادامه داد: این امر موجب می‌شود که مرزبانان، درجه‌داران و سربازان با استفاده از فناوری با مافیای قاچاق مبارزه کنند. نه اینکه به علت عدم استفاده از پتانسیل‌های کشور درجه‌داران با اسلحه به جنگ پدیده مقابله با قاچاق بپردازند. من صحنه‌های دلخراشی را در مرز‌ها شاهد بودم که سربازان چگونه با قاچاق کالا مقابله می‌کنند.

مؤیدی با بیان اینکه ما در این زمینه عقب ماندگی‌های زیادی داریم، بیان کرد: در رویکرد جدید این ستاد در تلاش هستیم که با استفاده از محققان دانشگاهی ستاد را به "ستاد تولید اندیشه" تبدیل کنیم و در این راستا از همه ظرفیت‌های علمی دانشگاه‌ها حداکثر استفاده را خواهیم کرد. به گونه‌ای که شاهد هستیم که این ستاد با صد‌ها گروه و تیم تحقیقاتی همکاری دارد.

وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص مبارزه هوشمندانه با پدیده قاچاق یادآور شد: این فرمایشات مقام معظم رهبری مربوط به ۱۷ سال گذشته می‌شود، ولی ما نیرو‌ها را در منطقه‌ای بردیم و تلاش کردیم با قاچاق مبارزه کنند؛ اما بعد‌ها مشاهده شد که این پدیده یک پدیده امنیتی، سیاسی و فرهنگی است و در ادامه تلاش کردیم که به سمت شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز علمی برویم تا با استفاده از فناوری نسبت به رصد و پایش مرز‌ها اقدام کنیم.

مؤیدی با تاکید بر اینکه در حال حاضر ما بخشی از این راه را رفته‌ایم، ادامه داد: علاوه بر این، ما نشست‌هایی با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی داشتیم و در این نشست‌ها توانمندی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه مقابله با قاچاق معرفی شد.

وی با بیان اینکه این گردهمایی موجب قرار گرفتن نهاد‌های اجرایی در کنار صاحبان فناوری شده است، افزود: این امر در سرریز کردن این فناوری‌ها در دستگاه‌های اجرایی موثر است و رویکرد ما در حوزه قاچاق یک رویکرد پیشگیرانه و علمی است و امیدواریم در این گردهمایی که از امروز آغاز شده است، شاهد ایجاد گفتمان میان صاحبان فناوری با دستگاه‌های مرتبط باشیم.

مؤیدی با بیان اینکه توسعه اشتغالزایی و رسیدن به خودکفایی در گرو مقابله با قاچاق و شفاف‌سازی فضای تجارت است، اظهار کرد: ما معتقدیم تنها راه برون‌رفت از اقتصاد سیاه و رسیدن به اقتصاد شفاف بهره‌مندی از علم و فناوری، وحدت و همفکری است و انتظار داریم که شرکت‌های دانش‌بنیان علاوه بر رفع معضلات کشور در این زمینه چگونگی استفاده از کالای ایرانی را ترویج کنند و در این مسیر ما را یاری رسانند.

مویدی بیان کرد: امروز تنها راه حل برون رفت از معضلات اقتصادی و اجتماعی فقط علم و فناوری است، اگر ما بتوانیم یک ایده مطلوب بستر علمی و فناوری و فضا را طوری ایجاد کنیم تا جلوی گسترش قاچاق کالا و ارز در کشور گرفته شود گام مهمی نهادینه کرده ایم.

او افزود: در ۲ سال گذشته ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با یک رویکرد علمی و دانشگاهی توانسته از همه ظرفیت های دانشگاهیان بهره ببرد و در این خصوص صدها گروه و کارگروه تشکیل شده است.

رئیس ستاد مبارزه با کالا و ارز تصریح کرد: در واقع مبارزه با قاچاق کالا و ارز با همکاری و ظرفیت شرکت های دانش بنیان و مراکز علمی میسر است.

مویدی خرم آبادی بیان کرد: برگزاری نشست مبارزه با قاچاق کالا و ارز اتفاق بزرگی است و باید به فال نیک گرفته شود چراکه سرازیرشدن به این تکنولوژی می تواند موثرباشد.

او گفت: متاسفانه قاچاق کالا و ارز در تجارت ما سایه افکنده و استفاده از تمامی ظرفیت های شرکت های دانش بنیان می تواند موثر باشد، ما از همه دستگاه‌های انتظار داریم در شفاف سازی در زمینه تجارت همکاری کنند چرا که اشتغال زایی در گروه شفاف سازی قاچاق کالا و ارز است.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

اقتصاد و اشتغال کشور از قاچاق کالا و ارز رنج می برد

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.