سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون وزیر صنعت در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان؛

نیازهای صنعت باید در داخل کشور رفع شوند/نگاه غلط در انتخاب پایان نامه‌ و رساله‌های دانشجو‌يان

قباديان گفت: طرح ملی توانمندسازی تولید در وزارت صمت طراحی شده و می‌تواند عاملی برای رفع مشکلات تولید باشد.

برات قباديان معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از اجرای طرحی با عنوان توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار خبر داد و اظهار کرد: یکی از مشکلات و ایراد‌هایی که به طور عمده و در بخش‌های مختلفی از کشور از جمله اقتصاد، اجتماع، مدیریت و مواردی از این قبیل وجود دارد، فقدان نگاه و عملکرد علمی در کشور است.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت، ادامه داد: برای کارکرد علمی در کشور باید علم را در تمام عرصه‌ها به بدنه کشور تزريق كنيم و این نیازمند فعالیت بیشتر و مطلوب تر دانشگاه‌ها است.

او تصریح کرد: از مدت‌ها پیش موضوعی به نام رابطه صنعت و دانشگاه در کشور مورد توجه قرار گرفته بود، اما امروز دغدغه ما فراتر از رابطه بین این دو بخش است. دانشگاه‌ها و صنایع باید به سمت همکاری و مشارکت عملی در تمام عرصه‌ها حرکت کنند؛ دانشگاه‌ها باید عملاً در عرصه‌های اقتصادی، صنعتی، اجتماعی، سیاسی و غیره حضور پیدا کنند.


بیشتر بخوانید: اولین قدم برای اجرای نمایشگاه دائمی نیازهای صنایع


معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: برای دستیابی به این مهم طرحی به نام "طرح ملی توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار" معروف به تاپ تدوین شده است. در شرایط فعلی کشورمان وضعیت بسیار مطلوبی از نظر منابع انسانی به ویژه در دانشگاه‌ها دارد؛ برای مثال، در عرصه چاپ مقالات علمی رتبه شانزدهم دنیا را در اختیار به دست آورده‌ایم اما سود چندانی از چاپ این مقالات و در زمینه‌های عملی نصیب کشور نمی‌شود.

او افزود: در شرایط فعلی یک میلیون و ۲۰۰ هزار دانشجوی ارشد و دکترا در کشور وجود دارد و می‌توان آن را به عنوان یک لشگر عظیم علمی در نظر گرفت که می‌تواند فواید بسیاری برای کشور به همراه داشته باشد.

قبادیان با تأکید بر رويكرد مدیریت آموزش نظری در کشور گفت: رویه‌ای که پیش از این در کشور وجود داشت به دنبال پرورش کارمند در جامعه بود، اما امروزه در دنیا دانشگاه‌ها به سمت پرورش کارآفرین حرکت می‌کنند. عملکردی که در گذشته در دانشگاه‌ها رواج داشت باعث می‌شد که آن‌ها را دانشگاه‌های نسل اول بنامند، در این روش صرفاً به ارائه مدرک برای استخدام در ادارات بسنده می‌کردند.

معاون آموزش، پژوهش و فناوري وزارت صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: تا پیش از دهه اخیر تمام دانشگاه‌های ما جزء دانشگاه‌های نسل اول محسوب می‌شدند، اما به مرور به سمت دانشگاه‌های نسل دوم حرکت کرده و برای حضور در حوزه‌ها و بخش‌های مختلف علمی قدم به تحصیلات تکمیلی گذاشتند. حدود دو دهه است که تحصیلات تکمیلی به عملکرد دانشگاه‌های کشور اضافه شده، اما متأسفانه کماکان عملکرد دانشگاه‌های نسل اول را از آن‌ها شاهد هستیم.

نگاه غلط در انتخاب پایان نامه‌ها و رساله‌های دانشجو‌يان

او تصریح کرد: یکی از نشانه‌های حرکت به سمت دانشگاه‌های نسل سوم را می‌توان در تدوين پایان نامه‌ها و رساله‌های دانشجو‌يان تحصيلات تكميلي جستجو کرد. تا كنون اساساً انتخاب عنوان پایان نامه ها و رساله ها بدون در نظر گرفتن نیاز‌های کشور و جامعه انجام می‌شد؛ بنابراين، یکی از اهداف طرح تاپ را ایجاد همكاری و مشاركت ميان دانشگاه‌ها و فعالان اقتصادی برای رفع نیاز‌های علمی و فناوری قرار دادیم.

معاون آموزش، پژوهش و فناوري وزارت صمت ادامه داد: پیش از این نیاز‌های صنایع از طریق واردات با دلار‌های ارزان قیمت تأمین می‌شد، اما امروز با تغییرات به وجود آمده در نرخ ارز، کشور به سمت تأمین نیاز‌های خود از طریق دانش داخلی کشور حرکت می‌کند. این نیاز‌ها می‌تواند شامل تجهيزات، ماشین آلات یا فناوری باشد.

قبادیان ادامه داد: برای مثال می‌توانید احداث یک پالایشگاه را در نظر بگیرید. زمانی که قصد احداث یک پالایشگاه را داشته باشیم تنها چیزی که از کشور‌های خارجی وارد می‌شود تعدادی نقشه است و این نشان از ارزش علم و فناوری دارد که بابت آن مبالغ زیادی هزینه می‌شود.

او با تأکید بر اهمیت جهت دهی مناسب در پایان نامه‌ها و رساله‌ها گفت: این طرح بنا دارد تا هم تولید را به وسیله دانشگاه‌ها تقویت و هم اشتغال پایدار ایجاد کند. اشتغال پایدار به معنای آن است که نیاز ثابتی به نیروی کار وجود داشته باشد و هر فرد به راحتی بتواند بعد از اشتغال به كار، پس از سال‌ها ثبات در كار مشخصی، بازنشسته شود.


بیشتر بخوانید: هفت خان اخذ مجوز، مانعی در مقابل تولیدکنندگان / تاخیر در استعلام، روند اعطای مجوز را کُند می‌کند


معاون وزارت صمت بیان کرد: برای این طرح سامانه‌ای ایجاد شده است که در حدود ۴ ماه است شروع به کار کرده و علی رغم اطلاع رسانی ضعیفی که انجام شده است، در حدود ۱۲۰۰ بنگاه اقتصادی از حوزه‌های صنعتی، معدنی و تجاري به خود جذب کرده است

قبادیان تشریح کرد: این بنگاه‌های اقتصادی می‌توانند با ورود به این سامانه نیاز‌های علمی و فناورانه‌ای را که پیش از این از کشور‌های خارجی وارد می‌کردند، اعلام کرده و از طریق دانشگاه‌ها و سایر تولیدکنندگان آن را رفع کنند. برای تمام مشکلات و دغدغه‌های امروز صنعت و حتی جامعه کشور راهکار علمی وجود دارد و می‌توان اغلب آن‌ها را با دانش فنی مناسب رفع کرد.

او با اشاره به حضور چشمگیر فعالان اقتصادی استان اصفهان در طرح تاپ بیان کرد: بعد از اعلام نیاز‌ها و چالش‌های بنگاه‌های اقتصادی در این سامانه، دانشجويان تحصيلات تكميلی می‌توانند برای انتخاب عنوان پایان نامه‌ها و رساله‌های خود وارد قسمت مربوطه شده و از بین موضوعات مورد نیاز کشور، پروژه‌ای برای برطرف کردن نیاز یکی از بنگاه‌های اقتصادی انتخاب کنند.

معاون وزارت صمت ادامه داد: یک دانشجوی دکتری حداقل ۱۸ ماه از عمر خود را بر روی پروژه‌ای صرف می‌کند که اساساً هیچ نیازی از نیاز‌های کشور را برطرف نخواهد کرد، در حالیکه انتخاب مناسب می‌تواند فواید بسیاری برای کشور به همراه داشته باشد؛ این توافق می‌تواند راهکار ایجاد تحرک علمی در بخش فکری و علمی کشور باشد.

قبادیان تأکید کرد: در صورت مدیریت نامناسب نیرو‌ها و سرمايه هاي انسانی، در سال‌های آتی باز هم شاهد پرورش افرادی مثل پروفسور نادری یا پروفسور سمیعی براي کشور‌های خارجی خواهیم بود، اما اجرای این طرح می‌تواند مشارکت و همكاری عملی جدی بین دانشگاه و صنعت ایجاد کند.

او تصریح کرد: در حال حاضر دولت بودجه کافی برای پرداخت هزینه دانشگاه‌ها را ندارد. بنابراین خود دانشگاه‌ها باید با ورود به صنعت کشور و انجام فعالیت‌های این چنینی، بخشی از بودجه مورد نیاز خود را رفع کند.

معاون وزارت صمت گفت: با اجرای این طرح تحول عظیمی در کشور اتفاق خواهد افتاد، اما اجرای آن مشروط به همکاری تمام بخش‌های کشور است. برای این طرح بیش از ۲ سال مطالعه انجام شده است و الگو‌های مورد استفاده در تمام کشور‌های دنیا مورد بررسی قرار گرفته و تنها بخش باقی مانده، اجرای مناسب آن است.

قبادیان یادآوری کرد: بدون شک دانشجویی که به عنوان نیروی مفید در یک بنگاه اقتصادی شروع به فعالیت می‌کند، پس از فراغت از تحصيل نيز در آن بنگاه باقی خواهد ماند و به عنوان کارآفرین فعالیت خود را پیگیری خواهد کرد. این طرح در ۳۰ سال گذشته آزمون خود را پس داده و عملکرد مناسبی داشته است.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.