سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس مرکز ملی فرش ایران:

فرش دستباف بعد از نفت تحریم شد / ۳۰ درصد صادرات فرش به آمریکا

دست پاک گفت: فرش دستباف بعد از نفت تحریم شد، اما غافل از اینکه فرش کالایی ۱۰۰ درصد مردمی به شمار می‌رود و ربطی به سیاست دولت ندارد.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، فرشته دست پاک رئیس مرکز ملی فرش ایران در نشست خبری، گفت: باید پاسخگوی نیاز مردم باشیم و امیدوارم رسالت فرش را در این روز‌های سخت به ارمغان بگذاریم.

رئیس مرکز ملی فرش ایران ادامه داد: مشکلات این مملکت زمانی حل می‌شود که به رونق اقتصادی توجه ویژه‌ای داشته باشیم. فرش دستبافت در همه اعصار به کمک اقتصاد آمده و همیشه نقش ارزشمندی را داشته است.

او بیان کرد: فرش دستباف اولین کالای استراتژیکی است کته به صنعت کمک می‌کند و باعث رونق اقتصادی می‌شود.

دست پاک گفت: ۸۰ درصد تولیدات فرش دستباف صادر و ۲۰ درصد آن صرف واحد‌های داخلی شده است و اعتقاد داریم باید آن را رونق دهیم. فرش کالایی تأثیرگذار در سلامت جسمی است. کاری با دانشگاه شهید بهشتی انجام می‌دهیم که نشان می‌دهد فرش دستباف در درمان بسیاری از بیماری‌ها تأثیرگذار است.

رئیس مرکز ملی فرش ایران تشریح کرد: ما باید از داستان‌های فرش دستباف تجاری سازی و کاربردی کنیم. بسیاری از طرح‌های دانشجویی حمایت نمی‌شد که به کاربردی کردن فرش دستباف کمک می‌کند.

او با تأکید بر اینکه فرش دستباف کالایی با ارزش است، گفت: ترامپ پس از نفت فرش دستباف را تحریم کرد، اما غافل از اینکه فرش کالایی ۱۰۰ درصد مردمی به شمار می‌رود و ربطی به سیاست دولت ندارد.


بیشتر بخوانید: افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت فرش دستباف در سه ماهه امسال/ نگرانی از آینده صنعت فرش


دست پاک افزود: اکنون ۲۹ منطقه بافت فرش ایرانی ثبت جهانی شده و در نظر داریم ۲۲ منطقه دیگر را به ثبت برسانیم. یکی از کار‌های مهم این بود که سال گذشته به دستور وزیر فرش دستباف برای پیمان سپاری ارزی به یک سال تبدیل شد و این فرصت مناسبی است که تجار از فضا استفاده کنند.

رئیس مرکز ملی فرش ایران بیان کرد: بحث فرش‌های مرجوعی مطرح است که تاکنون فضای واردات آن‌ها تسهیل نشده بود که به دنبال آن هستیم فضا را برای واردات آن‌ها فراهم کنیم تا فر‌ش‌ها به داخل کشور بازگردد.

او تشریح کرد: یکی از دغدغه‌های بافندگان ما بحث بیمه تأمین اجتماعی است که در بودجه ۹۸ پیش‌بینی کردیم این کار انجام شود که با کمبود بودجه مواجه شد خوشبختانه تفاهم نامه‌ای را با بیمه روستایی بسته‌ایم تا بتوان بافندگان را بیمه کرد و بحث بیمه آن‌ها نباید به عنوان یک مشکل مطرح باشد.

صادرات ۲۰ درصد صادرات فرش به آمریکا بود

دست پاک افزود: ۲۰ درصد صادرات فرش به کشور آمریکاست، اما پس از تحریم‌ها این صادرات لغو شد، ۱۲ درصد صادرات به آلمان انجام می‌شود که اکنون در سال ۹۸ بیشترین صادرات را به ژاپن داریم.

رئیس مرکز ملی فرش ایران افزود: بالای بیش از ۸۰ غرفه در نمایشگاه فرش حاضر شدند که این حرکت ارزشمندی بود. سال گذشته فروش بالایی در زمینه فرش داشتیم که امسال این فروش نیز همچون پارسال روند صعودی را داشت. امسال از میزان تولیدات فرش دستباف کم نشده و در نظر داریم آن را افزایش دهیم.

در ادامه مراسم مجیدرضا حریری رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین گفت: از سال ۲۰۰۶ به موضوع صادرات نگاه جدیدی داریم و از سال ۲۰۱۰ موفق شدیم این قصه را پیش ببریم.

او بیان کرد: احتیاج است سیاست‌گذار با تجّار هماهنگ باشد تا بتوانیم کار تجارت را بهتر پیش ببریم.

به گفته رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین، تمام ظرفیت صادرات را در اختیار کالا‌های صادراتی می‌گذاریم که یکی از این کالا‌ها فرش است.

در حال تکمیل...

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.