سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

محیط برخی آثار تاریخی بندر سیراف پاکسازی شد

محیط آثار تاریخی بندر سیراف با مشارکت نیرو‌های داوطلب پاکسازی شد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، محیط آثار تاریخی گمرک بنگسار، کوره سفال پزی و بخشی از خانه‌های اعیانی بندر سیراف به همت پایگاه ملی این بندر تاریخی و مشارکت داوطلبان پاکسازی شد و اکنون این آثار برای حضور گردشگران آماده می‌شوند.

پایگاه ملی میراث فرهنگی سیراف اولویت کاری خود را در سال ۹۸، ساماندهی و احیا آثار تاریخی مورد غفلت واقع شده قرار داده است که یکی از آن‌ها گمرک بنگسار است.

این اثر در جداره ساحلی واقع شده و بخش‌هایی از آن با گذر زمان و به علت بر خورد امواج دریا با آن از بین رفته است. بنایی مستطیل شکل که دارای فضایی مرکزی و در پیرامون آن رواق‌ها و اتاقک‌هایی است.

گمرک بنگسار با مصالحی مانند سنگ و ساروج و گچ ساخته شده و با توجه به نزدیکی آن به دریا کاربری تجاری به آن داده‌اند. برخی از پژوهشگران از آن با عنوان بارانداز کاروانیان و کشتی‌های تجاری یاد کرده اند.

این بنای تاریخی مدت‎‌هاست به محلی برای انباشت زباله و نخاله تبدیل شده و درختچه‌ها و گیاهان خودرو محیط آن را فرا گرفته است.

این اثر با تلاش ۱۰ نیروی داوطلب از اقصی نقاط کشور در دو مرحله پاکسازی شده  که مرحله اول مرداد بوده و مرحله دوم یازدهم تا هجدهم آبان.

پس از آن از نوزدهم تا بیست و پنجم آبان،  اثر تاریخی کوره سفال پزی و بخشی از خانه‌های اعیانی سیراف پاکسازی شد که در آینده‌ای نزدیک این آثار برای بازدید گردشگران بهره برداری خواهد شد.

در پاکسازی این آثار نیز ۱۵ نیروی داوطلب و بومی، برخی از صنایع مستقر در منطقه و یک موسسه فرهنگی همکاری داشتند.

انتهای پیام/ک

پاکسازی آثار تاریخی سیراف

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.