به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم، بیستم سوم ربیع الاول چشم قم روشن و لبریز از عطر شکوفه کرامت و بخشندگی شد، بانویی از تبار آفتاب با قدومش خاک قم را بهشتی کرد، سلام بر آفتاب کرامت، سلام بر دختر امامت، سلام بر خواهر ولایت، آمدنت مبارک، خوش آمدی به شهر قم یا معصومه (س)، شفیعه روز جزا.
بانو تنها مهمان هفده روزه شهر قم بودی، اما سال هاست میزبان میهمانان شهر قمی و مرهمی بر تمام دلهای شکسته.
و چه سنت زیبایی است اکنون پس از گذشت ۱۲۳۹ سال از روزی که قدم به کویر خشکیده قم نهادی، هنوز هر ربیع با شاخههایی از گل سلام و صلوات به استقبالتان میآییم.
امروز شهر مقدس قم در سالروز ورود سراسر پر خیر و برکت خواهر هشتمین خورشید،حضرت فاطمه معصومه(س)مملو از دلدادگانی است که آمده اند از ولی نعمتشان ،بانوی کرامت استقبال کنند.
در این روز پر خیر و برکت هزاران نفر از زائران و مجاوران بارگاه کریمه اهل بیت، حضرت فاطمه معصومه (س) خود را به این مکان سراسر نور رسانده اند.
مردم قم به رسم هر ساله همزمان با ۲۳ ربیع الاول، سالروز ورود حضرت معصومه (س) به شهر قم برنامههای متنوعی از جمله خطبه خوانی خادمان، مراسم استقبال از کاروان نمادین بانوی کرامت، عطر افشانی و غبار روبی ضریح مطهر آن حضرت را برگزار میکنند و به این طریق عشق و ارادت خالصانه خود را به خاندان عصمت و طهارت (ع) نشان میدهند.
بیست و سوم ربیع الاول، مصادف با سالروز ورود بانوی کرامت، حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها به قم، روز قم نامگذاری شده است.
حجتالاسلام احمدی،معاون فرهنگی حرم مطهر حضرت معصومه (س) در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم، با اشاره به این که از سالروز ورود بانوی کرامت تا رحلت شهادت گونه ایشان، آستان مقدس برنامههای مختلفی را در نظر گرفته است.
او با توجه به این که قم به برکت وجود بانوی کرامت به قم تبدیل شده است،افزود: همزمان با روز قم مراسمی همزمان با شب سالروز ورود پر برکت بانوی کرامت(س)در شبستان امام خمینی (ره)و با سخنرانی حجتالاسلام مؤمنی برگزار میشود.
بر اساس مصوبه پارسال شورای اسلامی شهر قم، سالروز ورود حضرت معصومه (س) به شهر قم به نام روز قم نامگذاری شده است.
معاون فرهنگی آستان بانوی کرامت بیان کرد: مراسم نمادین استقبال از حضرت در سالروز ورود ایشان از میدان معصومیه به سمت حرم مطهر با مدیحهسرایی رضا تحویلدار برگزار می شود.
او افزود: سفیران کریمه در مبادی ورودی شهر از زائران استقبال خواهند کرد و امیدواریم بتوانیم در این ایام به صورت ویژهتر میزبان زائران باشیم.
معاون فرهنگی حرم مطهر کریمه اهلبیت (س) بیان کرد: در ایام معصومیه ۶۰۰ زوج که مراسم عقد خود را در حرم مطهر برگزار کردهاند در همایش زوجهای بهشتی گردهم آمده و به صورت ویژه از آنها میزبانی خواهد شد.
او از اجرای برنامه شخصیتشناسی حضرت معصومه (س) در مدارس استان با مشارکت سفیران کریمه یاد کرد و گفت: بچههای بهشت با محوریت حلقههای کودکانه بهمنظور نگهداری از کودکان زائران و آشنایی این کودکان با آموزههای دینی دنبال خواهد شد.
یکم ذیقعده سال ١٧٣ هجری قمری، با ولادت حضرت معصومه (س) مدینه فروغی دیگر یافت و خانه پرمهر امام کاظم (ع) و نجمه خاتون، غرق سرور و شادمانی شد.
بیست و پنج سال تمام، امام رضا (ع) تنها فرزند نجمه خاتون به شمار میرفت، تا اینکه بعد از یک ربع قرن انتظار، ماه تابانی از افق امامت درخشید.
نام مبارک ایشان فاطمه و القاب معروفشان معصومه، کریمه، طاهره، حمیده، رضیه، رشیده، مرضیه ایشان است.
شرافت نسبی حضرت معصومه (س)، فراتر از آن است که قلم، توان درکش را داشته باشد. نیاکان او، پرچم داران هدایت و فضیلت هستند کریمه اهل بیت، حضرت معصومه (س) لحظهای از خورشید فروزان امامت جدا نمیشد و از دریای بی کران علوم پدر و برادر، کسب فیض میکرد.
سالروز میلاد حضرت فاطمه معصومه (س) در تقویم با عنوان روز ملی دختر نامگذاری شدهاست، نامگذاریای که ظاهرش ریشه در ازدواج نکردن آن حضرت و تجرد ایشان دارد و باطنش نیز در پی معرفی الگویی برجسته برای دختران مسلمان است.
حجت الاسلام قاسمی نیا، کارشناس مذهبی و معاون سواد آموزی استان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم ؛ در خصوص جایگاه علمی حضرت گفت: حضرت فاطمه معصومه از عالمان بزرگ جهان اسلام است، ایشان از روات حدیث هستند و به ویژه در سلسله سند حدیث غدیر حضور دارند همچنین روایاتی که ایشان از رسول الله (ص) نقل کردهاند هم در کتب شیعه آمده است و هم در کتب عامه نقل شده است.
این کارشناس مذهبی عنوان کرد: باتوجه به اینکه شهر قم شهر محدثان شیعی است و شهری است که در اوج فشارهای عباسیون توانست میراث حدیثی شیعه را از گزند ناملایمات زمان و دشمنان کینهتوز حفظ کند، بزرگترین محدثین شیعه برخواسته از شهر قم هستند، درخواست اهالی قم از فاطمه معصومه برای ورود به شهر قم نشان از اشتهار فاطمه معصومه به علم و تقوی داشت، ایشان در نبود پدر گرامیشان به سوالات شرعی و اعتقادی مردم پاسخ میدادند.
او ادامه داد:یکی از القاب حضرت زاهده است، درباره زهد حضرت معصومه (س) همین مقدار کافی است که در مدت اقامت ایشان در قم مهمترین یادگاری که از آن حضرت باقی مانده است محراب عبادت ایشان است مکانی که بدون شک به واسطه عبادتهای حضرت معصومه محل نزول فرشتگان بوده است و مردم قم چه نام زیبایی برای این محل گذاشتهاند: «بیت النور» به طور کلی زاهده بودند یعنی دنبال امور دنیوی و زرق و برق آن نبودند.
حجت الاسلام قاسمی نیا عنوان کرد: ایشان به لقب کریمه مشهور هستند چرا که کرامت و بزرگواری ایشان بر همگان ثابت شده است و در برآورده ساختن حوایج، واسطه فیوضات الهی و شفیع مردم در روز جزا هستند.
او در پایان تاکید کرد: بر دختران و زنان و آحادجامعه لازم است تا هرچه بیشتر وبهتر زندگانی نورانی حضرت فاطمه معصومه (س) را الگوی خودقرار دهند و سعادت و رستگاری دنیا و آخرت را به ارمغان آورند.
یعقوبی از مورخین شیعه مینویسد، حضرت امام موسی کاظم (ع) وصیت فرمود که دخترانش ازدواج نکنند، به جز ام سلمه که او هم ازدواج واقعی نبود، بلکه وی از مصر عازم حج بود برای اینکه در این سفر محرمی داشته باشد با پسر عمویش قاسم بن محمد بن جعفرالصادق (ع) عقد محرمیت جاری کرد.
مرحوم کلینی در کتاب شریف کافی نقل میکند: حضرت امام موسی کاظم (ع) در این وصیت نامه در مورد فرزندانش فرموده هرکدام از آنها اگر بخواهد خواهرش را تزویج دهد، بدون اجازه و فرمان امام رضا (ع) چنین حقی را ندارند، زیرا او به مصالح قومش در امر ازدواج از همه آنها آگاهتر است.
دومین دلیل که برای این امر به آن اشاره شده، نبودن هم کفو بانو در زمان ایشان است که سبب تجرد حضرت بود.
مهمترین دلیل تجرد حضرت معصومه (س) و سایر خواهرهای ایشان از دیدگاه اکثر مورخین اختناق شدید حاکمیت عباسی بوده است.
دوران هارون الرشید دورانی است که امام هفتم با بدترین وضعیت در زندان عباسی به سر میبردند و خفقان و اختناق در عصر هارون الرشید به جایی رسیده بود که کسی جرئت نداشت به در خانه امام کاظم (ع) آمد و شد کند.
با وجود تاکید فراوان ائمه بر مسئله ازدواج، وضعیت خاندان اهل بیت به گونهای نبود که دختران امام کاظم (ع) بتوانند براحتی ازدواج کنند و در نتیجه دختران ایشان مجرد ماندند.
بیتالنور حجرهای است که حضرت معصومه (سلام الله علیها) در مدت اقامت هفده روزهاش در منزل موسی بن خزرج، در آنجا مشغول عبادت بودند که هماکنون نیز این حجره در محله میدان میر قم وجود دارد و مورد توجه دوستداران اهل بیت است. عبادت و شب زندهداری هفده روزه این بانوی مکرمه در واپسین روزهای عمر شریفش، گوشهای از یک عمر عبودیت و خضوع و خشوع او در برابر ذات پاک الهی است.
بعد از ۱۷ روز اقامت در منزل موسی بن خزرج در قم که به بیت النور شهرت یافت، در دهم ربیع الثانی سال ۲۰۱ هجری دیده از جهان فرو بسته و در باغ بابلان محل فعلی مزار آن حضرت دفن گردید.
عمر حضرت فاطمه معصومه (س) تنها ۲۸ سال بود و در عمر کوتاه و بابرکت خود توانستند به بلندترین مقام علمی، عصمت و ولایت پذیری برسند.
از آن جایی که حضرت فاطمه معصومه علیها السلام پیام آور فرهنگ و معارف اهل بیت علیهم السلام و مدافع مظلومیت امامان شیعه و تداوم بخش راه پدر بزرگوارش در مبارزه با طاغوتهای زمان بود، عوامل حکومتی بنی عباس، در شهر ساوه به کاروان آن حضرت حمله کرده و همراهان آن حضرت را به شهادت رساندند.
طبق نوشتهی شیخ جعفر مرتضی عاملی در کتاب حیاة الامام الرضا (ع) حضرت فاطمه معصومه (ع)، را مسموم نمودند.
ایشان بر اثر مسمومیت و شدت غم و اندوه در شهر ساوه بیمار گردید و فرمود: مرا به شهر قم ببرید؛ زیرا از پدرم شنیدم که میفرمود: شهر قم مرکز شیعیان ماست. برای همین حضرت معصومه (س) در ۲۳ ربیع الاول سال ۲۰۱ قمری به شهر قم وارد شده و مورد استقبال عده زیادی از مردم مشتاق و شیفتهی اهل بیت (ع) قرار گرفت.
بعد از ۱۷ روز اقامت در منزل موسی بن خزرج در قم که به بیت النور شهرت یافت، در دهم ربیع الثانی سال ۲۰۱ هجری دیده از جهان فرو بسته و در باغ بابلان محل فعلی مزار آن حضرت دفن گردید.
عمر حضرت فاطمه معصومه (س) تنها ۲۸ سال بود و در عمر کوتاه و بابرکت خود توانستند به بلندترین مقام علمی، عصمت و ولایت پذیری برسند.
در سال ۲۰۱ قمری در پی انتقال اجباری امام رضا علیه السلام به خراسان، حضرت معصومه علیها السلام بعد از یک سال تحمل دوری برادر بزرگوارش از مدینه منوره عازم خراسان گردید.
از آن جایی که حضرت فاطمه معصومه علیها السلام پیام آور فرهنگ و معارف اهل بیت علیهم السلام و مدافع مظلومیت امامان شیعه و تداوم بخش راه پدر بزرگوارش در مبارزه با طاغوتهای زمان بود، عوامل حکومتی بنی عباس، در شهر ساوه به کاروان آن حضرت حمله کرده و همراهان آن حضرت را به شهادت رساندند.
طبق نوشته شیخ جعفر مرتضی عاملی در کتاب حیاة الامام الرضا (ع) حضرت فاطمه معصومه (س)، را مسموم نمودند.
ایشان بر اثر مسمومیت و شدت غم و اندوه در شهر ساوه بیمار گردید و فرمود: مرا به شهر قم ببرید؛ زیرا از پدرم شنیدم که میفرمود: شهر قم مرکز شیعیان ماست. برای همین حضرت معصومه (س) در ۲۳ ربیع الاول سال ۲۰۱ قمری به شهر قم وارد شده و مورد استقبال عده زیادی از مردم مشتاق و شیفتهی اهل بیت (ع) قرار گرفت.
بعد از ۱۷ روز اقامت در منزل موسی بن خزرج در قم که به بیت النور شهرت یافت، در دهم ربیع الثانی سال ۲۰۱ هجری دیده از جهان فرو بسته و در باغ بابلان محل فعلی مزار آن حضرت دفن گردید.
قم قبل از اسلام به صورت چند قلعه بوده که عدهای زرتشتی و یهودی در آن زندگی میکردند. بعد از اسلام با آمدن اشعریها (که اصالتا شیعه و یمنی تبار بوده اند)، کم کم این سرزمین توسعه یافت. در اوائل قرن اول و در سال ۲۳ هجری شهر قم توسط لشکر اسلام فتح گردید و رفت و آمد مسلمانان عرب به قم آغاز شد.
نخستین کسانی که از اشعریها به قم آمدند عبدالله بن سعد و عبدالله احوص و عبدالرحمن و اسحاق از فرزندان سعد بن مالک بن عامر اشعری بودند و به این ترتیب ارتباط شیعیان خالص علوی با قم برقرار شده و مامن شیعیان گردید. از آن زمان مردم قم به مذهب اهل بیت علیهم السلام علاقه خاصی پیدا کرده و به همین جهت مورد سختگیری و بی مهری خلفای حاکم و ستمگر عصر خود بودند.
شهر قم قبل از ورود حضرت معصومه (س) از آبادانی ظاهری بی بهره بود و اهالی شیعی مذهب آن در اثر بی توجهی حاکمان مورد آزار و اذیت بودند، اما از لحاظ ایمان و اعتقاد مذهبی، این شهر بهترین فضای معنوی را داشته و زمینه پذیرش اهل بیت پیامبر صلی الله علیه و آله و یاران با وفای آنان در این منطقه کاملا فراهم بود.
ورود حضرت فاطمه معصومه (س) به شهر قم و دفن پیکر مطهر آن بانوی کبریا در این شهر، آثار و برکات فراوانی را به همراه داشته است. از لحظه ورودشان به قم، پیوسته این شهر از جهات فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، عمرانی و اقتصادی رو به رشد و پیشرفت نهاده است.
قم با این ویژگیها در میان شهرهای شیعه نشین از شهرت جهانی برخوردار شد و یکی از شهرهای مهم جهان اسلام به شمار آمده و از مراکز مهم فرهنگی و فقهی شیعه شد و از همه مهمتر به عنوان هسته مرکزی و پایگاه اصلی بزرگترین و باشکوهترین انقلاب در تاریخ جهان گردید.
پرورش عالمان و اندیشمندان بزرگی، چون شیخ صدوق، خواجه نصیر الدین طوسی وصدها عالم و دانشمند و شاعر و وزیر و مورخ و رجال علمی و مردان سیاست و وزارت از این خطه است.
یکی دیگر از برکات مزار مقدس بانو رونق گرفتن حوزه علمیه است. تاریخ این کانون علم و فقاهت به قرنها قبل بر میگردد. ابراهیم بن هاشم قمی، سعد بن عبدالله قمی، احمد بن اسحاق قمی، علی بن بابویه قمی و دهها محدث و عالم شیعی از اوایل قرن سوم هجری به بعد، زمینه گسترش علم و ادب و حدیث را در این شهر ایجاد کرده بودند.
این رشد علمی همچنان رو به بالندگی بود تا در سال ۱۳۱۵ شمسی مرحوم شیخ عبدالکریم حائری پرچمدار علم و فضیلت از اراک به قم آمده و روحی تازه به کالبد این کانون فقاهت و معنویت دمید. اقبال آیت الله العظمی بروجردی رحمه الله به قم، فعالیتهای فرهنگی واجتماعی را در این شهر تسریع نموده و همچنین ورود مراجع و دانشمندان بزرگ شیعی و همراهی آنان با حرکت حوزه علمیه در شکوفائی آن نقش به سزایی داشت.
حجت الاسلام سید محمود موسوی، کارشناس مذهبی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم، گفت:هرکس بخواهد ثواب زیارت حضرت زهرا (س) را درک کند، به زیارت فاطمه معصومه (س) برود، خداوند سبحان، مقام حضرت فاطمه (س) را به فاطمه معصومه (س) عنایت فرموده است.
وی ادامه داد:حضرت معصومه (س)، معصومیت خود را از امام موسی کاظم (ع) گرفته اند و در میان بانوان تاریخ اسلام به استثنای حضرت زینب و خدیجه کبری و فاطمه سلام الله علیها بالاترین مقام را دارد.
حجت الاسلام موسوی عنوان کرد: ولایت پذیری حضرت معصومه (س) که قصد داشتند از برادرشان در راه ولایت حمایت کنند یادآورحمایت حضرت زهرا (س) از امیرالمومنین (ع) است که سرانجام در همان راه به شهادت رسیدند و این دلیل برابر بودن ثواب زیارت این دو بانوی بزرگوار تاریخ اسلام است.
حضرت فاطمه معصومه(س) پرورش یافته مکتب اهل بیت (ع) و یادگار صاحبان آیه ی تطهیر است، نمونه عالی از طهارت و پاکی و این ویژگی به زیبایی در لقب ایشان(معصومه) متجلی است.
انتهای پیام/ش
گزارش از زهره شعبانی