طبق قانون هدفمندی یارانهها مصوب سال ۱۳۸۹ باید قیمت فروش داخلی بنزین، نفت گاز، نفت کوره، نفت سفید و گاز مایع و سایر مشتقات نفت، با لحاظ کیفیت حاملها و با احتساب هزینههای جانبی به تدریج تا پایان برنامه پنجساله پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران کمتر از ۹۰ درصد قیمت تحویل روی کشتی (فوب) درخلیج فارس نباشد که این برنامه نیز با قیمت هزار تومانی بنزین تاکنون عملی نشده است.
ذکر این نکته نیز ضروری است که ارزانترین قیمت بنزین بین کشورهای همسایه ایران به ترکمنستان با قیمت نزدیک به ۶ هزار تومان تعلق دارد، یعنی تا قبل از گرانی بنزین در ایران، ارزانترین بنزین منطقه حدود ۵ هزار تومان گرانتر از قیمت بنزین در کشور ما بود. گرانترین بنزین نیز در ترکیه با حدود ۱۷ هزار تومان توزیع میشود که البته این قیمت، متناسب با نوسانات قیمت نفت در جهان و سایر عوامل مرتبط، به طور روزانه در حال تغییر است و گاهی از مرز ۲۰ هزار تومان عبور کرده است، هماکنون نیز قیمت یک باک بنزین در ترکیه به حدود ۵۰۰ هزار تومان بالغ میگردد.
برخی از افراد با آگاهی از این اطلاعات، بلافاصله به درآمد سرانه کشورهای مذکور اشاره میکنند و میگویند که اگر قیمت بنزین در این کشورها بالاتر است، درآمد افراد هم به همان نسبت، بالاتر است و این در حالی است که اولاً سایر هزینههای زندگی نیز (بهجز قیمت خودرو و برخی اقلام مشابه) در اکثر این کشورها بالاتر از ایران است و ثانیاً با توجه به اینکه هزینههای زندگی در برخی کشورها بیشتر، در برخی همسطح و در برخی دیگر کمتر از درآمد سرانه است، لذا این موضوع نمیتواند مبنای درستی برای مقایسه باشد. در واقع با اینکه درآمد سرانه ایران در بین کشورها، قبلاً در حد بالا و اکنون در حد متوسط به بالا قرار دارد، اما این مؤلفه نمیتواند مبنای تحلیل درآمد و هزینهها قرار گیرد.
اما بیشترین نفع پایین بودن قیمت بنزین در ایران عاید چه کسانی میشود و به عبارت دیگر سوبسید پرداختی دولت برای تعدیل قیمت بنزین، بیشتر به جیب چه کسانی میرود؟
بهنظر میرسد بیشترین مقدار سوبسید و به عبارت بهتر، سود ناشی از پایین بودن قیمت بنزین و گازوئیل در ایران در گام نخست به کشورهای همسایه تعلق میگیرد که اکنون سوخت تولید شده و در گذشته سوخت خریداری شده توسط ایران (قبلاً بنزین و گازوئیل ایران با مبالغ گران خریداری میشد و با قیمت یارانهای توزیع و بخشی از آن قاچاق میشد) را از طریق قاچاق به یغما میبردند.
قاچاقچیان ایرانی و خارجی سوخت ایران، دومین گروهی هستند که بهرغم غارت و تاراج ثروت کشور، از بخش قابل توجهی از این سوبسید بهرهمند میشدند.
گروه سوم که تاکنون بیشترین سوبسید عایدشان شده است، افراد ثروتمند و قدرتمندی است که مالک خودروهای متعدد عمدتاً پرمصرف هستند و دائماً در حال سیر و سفر و گشت و گذار هستند، بنابراین اگرچه معمولاً اینگونه اعتراضات خیابانی به نام مستضعفین و محرومین جامعه تمام میشود، اما بررسی سر و وضع و زندگی بیشتر معترضین، بیانگر این واقعیت است که ذینفعان واقعی کسانی هستند که این موضوع را بهانهای برای دستیابی به اهداف پلیدشان قرار دادهاند.
البته ممکن است که خواسته یا ناخواسته در بین این جماعت، افرادی هم حضور داشته باشند که مسافرکشی و باربری تنها منبع درآمد آنهاست که البته خودروی بیشتر این گروه از جمله تاکسیها، دوگانهسوز است و افزایش قیمت بنزین تأثیر چندانی در کاهش درآمد آنها ندارد و لذا تردیدی وجود ندارد که گردانندگان اصلی اعتراضاتی که به آشوب و اغتشاش منتهی میشود، افراد ضدانقلاب و مزدوری هستند که دست در دست بیگانگان دارند.
کلام آخر اینکه اگرچه دولت یازدهم و دوازدهم در موضوعاتی مانند برجام مرتکب اشتباهاتی شدند اما چنانچه در مورد افزایش قیمت بنزین قبلا برای تامین پیش نیازها چاره اندیشی میکرد، این اقدام قابل ملامت نبود.
بهعنوانمثال، دولت قبل از اعلام افزایش قیمت بنزین و گازوئیل، میبایست اقدامات لازم برای جبران گرانی قیمت سوخت در قالب طرح هدفمندسازی یارانهها در اموری مانند توسعه و به روزرسانی ناوگان حمل و نقل و کاهش هزینههای حمل و نقل عمومی، بهینهسازی راهها، کاهش هزینههای درمان، کاهش هزینههای آموزش، اختصاص حقوق بیکاری، کاهش هزینههای مسکن، افزایش کیفیت و کاهش قیمت خودرو، جلوگیری از تداوم قاچاق سوخت و امثال آن و یا در نهایت افزایش حقوق معلمین، کارمندان، کارگران و کارکنان مراکز درمانی را در دستور کار قرار میداد و عملاً یکی یا بخشی از این طرحها را اجرا میکرد.
این در حالی است که دولت تدبیر و امید، در زمان مناسبی این تصمیم را اتخاذ نکرد بلکه افزایش قیمت هم در حدی نبود که بتواند مانع از ادامه قاچاق سوخت یا حذف سوبسید شود.
بدتر اینکه، تحت تأثیر شرایط پس از اعلام نرخ جدید، به جای برنامهریزی برای اجرای روشهای جبرانی منطقی (هدفمندسازی یارانهها)، مرتکب خطای بعدی یعنی افزایش یارانههای نقدی و تعهد به استمرار آن شد و این نیز در حالی است که اولاً در گذشته آن را تقبیح نموده و گداپروری اعلام نموده بود و ثانیاً این نکته را مورد غفلت قرار داده است که تداوم آن (بهخصوص با توجه به کاهش قیمت نفت)، در آینده میتواند همین دولت و دولتهای بعدی را برای تأمین بودجه مورد نیاز یارانهها با مشکلات جدی مواجه سازد.
منبع: فارس
انتهای پیام/
من بنزین مازاد بر مصرفمو لیتری 2500 میفروشم. یه کاسبی هم واسه ما راه انداختن.
این همه زیرساخت فقط واسه عمه من ایجاد نشده واسه شماهاس
تلفن(شورای امنیت ملی) رو بگذارید .
مردم خودشون پیگیری کنند .
باشگاه خبرنگاران جوان لطفا خودت جوآب بده
نه فقط بنزین
اگر همه قیمتها واقعی شود هر کارگر ایرانی میتواند پنج هزار لیتر بنزین شش هزار تومانی بخرد ولی در حال حاضر فقط میتواند پانصد لیتر بنزین با حقوق ماهانه خریداری کند در نهایت نتیجه میگیریم حتی بنزین هزار تومانی در ایران از بنزین یک دلاری در خارج گرانتر است .
دسته اولم : اونایی که با ماشین شخصیشون مسافرکشی میکنند و مجبور میشن به کرایه اضافه کنند.
لااقل میشد هر سال چند صد تومن رفت روش تا اینکه یه شبه سه برابر بشه اونم بعد این همه گرونی و تورم ...درضمن مگه الانم اوضاع واسه قاچاقچیا فرقی کرده همین الانشم حداقل چهاربرابر سود میکنن فقط گرونیو بیشتر کردین این نظارتام ماه اول به ماه دوم نکشیده تموم میشه شهرای دیگه که هیچی خبرنگار پامیشه میره خیابون از مردم میپرسه گرون شده یا نه بازرس و اینا هیچی ..تا همین الان مگه چه قدر تونستین جلوی تورمو بگیرین ..
نه اينكه به جاي حل كردن مشكلات خيلي ساده قبل يه مشكل بزرگ ديگه اضافه كند
دولت در جريان باشد كه در همين شهر ما قبلا خيلي ها يارانه نميخواستن. ولي ديروز كه تو بانك بودم تعداد زيادي را ديدم كه در حال انجام كارهاي وصل شدن يارانه بودند قول ميدهم دولت در پرداخت يارانه و كمك معيشتي كم مي آورد
در ضمن ما معترض هستيم و معترض خواهيم ماند ولي تمام دنيا بداند تا پاي جان پاي نظام و رهبرمان خواهيم ماند و اجازه نمي دهيم بيگانه اي كوچكترين نظري به كشورمام كند
چرا دولت متوجه نیست،مردم سالهاست که گرانی را تجربه کردند خصوصا زمانی که قرار شد یک جراحی اقتصادی بنام هدفمندی لنجام دهند...چیزی که امروز تحمل مردم را بریده نا امنیی اقتصادیست
مردم به خسته شده اند وقتی که دولت اعلام می کند گوشت کیلوی ۷۹ هزار تومان است اما در بازار کمتر از ۱۰۰ هزار تومان پیدا نمی شود
شوهر من مقصدی که همیشه با تاکسی میرفت ۸ تومن بود امروز ازش ۲۵ گرفتن... بیچاره ها تقصیر ندارن اونا هم بنزین مصرف میکنن...
ولی ما جوونای بدبخت,بدبختر میشیم... چجوری امید داشته باشیم که بچه هم بیاد وسط ...
چه کسانی از پایین بودن قیمت بنزین بیشترین نفع را میبرند؟ یعنی واقعا نمی دونی چه کسانی ؟ ای عجب مش رجب !!! تمامی بیکاران بی درآمد و کم درآمدان مردم زیر خط فقر اندکی منفعت می بردند و خداوند جل جلاله را شاکر بودند همه به نحوی در حال خدمات رسانی کرایه کشی و حمل بار بودند با خودروهای شخصیشون حتی اونهایی که یه عنوان شغل دومشون بعد از تعطیلی از ادارشون می اومدند کرایه کشی میکردند دانشجویان هم با خودرو پدرشون کرایه کشی و باربری می کردند در حال حاظر که بنزین شده لیتری 3000 تومان همون روزنه امید هم روی اقشار بیکار بی درآمدها و کم درآمدها بسته شد واقعا که یه وقت چش نخورید . والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر .
با بنزین هزار تومنی هزینه زندگی کمتر بود
امام علی علیه السلام: ان الله تعالی فرض علی ائمه العدل این یقدرو انفسهم بضعفه الناس کی لا یتبیغ بالفقیر فقره (نهج البلاغه, کلام 209؛ کافی, ج 1, ص 410-411)
امام علی علیه السلام: خداوند بر پیشوایان دادگر واجب کرده است که خود را با مردم ناتوان برابر نهند (در وضع زندگی کردن) تا فقر فقرا آنها را پریشان نسازد.
مسئولان (دولت, مجلس, قضائیه) شما که بالاتر از علی نیستید. طبق صریح فرمایش مولا واجب خدایی که شما حقوق تون بیاد پایین تا بتونید مردم کم درآمد رو درک کنید و قوانین تون مثل نفستون از جای گرم بلند نشه!!!! حقوق بالاتر از دو نیم میلیون (اونهم بدون مزایا) لازمه داشته باشید و گرنه بالاتر از اون رو فردای قیامت باید جواب بدید!!!!!
گروه اول دولت و مسئولین هستند که سود میبرن چون بنزین رایگان در برخی دستگاه های دولتی توزیع میشه
اگه رایگان هم نباشه حداقل نصف قیمت الان هست
مشکل اساسی سوخت مسءله قاچاق است که آن هم مقصر اصلی آن وزارت نفت است که نگاهی به جایگاه داران نداره...سوخت قاچاق از جایگاه داران تامین میشه
ایشون مطمعنم حتی ۱ بارم خارج از ایران نرفته .
یا اگرم رفته مجانی بردنش .
واگرنه این متنو نمینوشت .
چند درصدی هستند که بنزین گران و ارزان برایشان فرقی ندارد حتی شده چندتا وانت میخرند که از کارتش استفاده کنند پس فقط عموم مردم را تحت الشعاع قرار میدهد .