سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش:

باید تعلیم و تربیت را از دوران کودکی آغاز کنیم

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت:اگر بخواهیم فرزندانمان رنگ و بوی ایرانی و اسلامی داشته باشند باید تعلیم و تربیت را از دوران کودکی آغاز کنیم تا نهال فرهنگی را دراین آب و خاک زنده کنیم.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان ،مراسم اختتامیه دومین همایش ملی هویت کودکان ایران اسلامی در دوره پیش دبستانی عصر یکشنبه با حضورموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، خیرالله رحمانی مدیرکل آموزش و پرورش استان در سالن دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین برگزار شد.

رضوان حکیم زاده در این مراسم گفت: برنامه‌های همایش هویت از یک سال قبل شروع شد و حاصل تلاش مجموعه بزرگی است که امروز نتایج آن آشکار می‌شود.

وی افزود: این همایش یک تجربه در کار گروهی و تیمی در اداره کل آموزش و پرورش قزوین بود که بسیار ارزشمند است، زیرا همه خود را در آن سهیم دانستند و یک کار جمعی را تجربه کردند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: در سند تحول به فرآیند تعالی و تحکیم هویت در دوره پیش دبستانی تاکید شده است.

وی بیان کرد: هویت شناسه و مجموعه‌ای از ویژگی‌ها و خصوصیاتی است که تعلق و وابستگی ایجاد می‌کند و قصه وابستگی و دل بستگی به تمایز فردی و جمعی است.

حکیم زاده افزود: فرد یا جمع هویت یافته می‌دانند چه می‌خواهند و هویت بخشی مانند نخ دانه‌های تسبیح است که باید از رها شدن وجود انسان‌ها جلوگیری کنیم.

وی گفت: هویت قصه ریشه دواندن در بسترهاست و این بستر باید ایرانی و اسلامی باشد.

حکیم زاده یادآور شد:انچه در هویت مطرح می‌شود ریشه ایرانی و اسلامی بودن دارد و اگر بخواهیم فرزندانمان رنگ و بوی ایرانی و اسلامی داشته باشند باید تعلیم و تربیت را از دوران کودکی آغاز کنیم تا نهال فرهنگی را دراین آب و خاک زنده کنیم.

وی افزود: دوران کودکی بسیار مهم است و ویژگی هویت اسلامی برگرفته از کتاب الهی و قرآن است که مبنای کار قرار دارد.

حکیم زاده اظهار داشت: عناصر ایرانی هویت، از فرهنگ غنی ایرانی گرفته شده و الهام یافته از شاهنامه است که نشان می‌دهد ایرانی از اهریمن و بیگانه اطاعت نکرده و همواره مقاوم و با عزت زندگی کرده است.

وی افزود ریشه‌های ایرانی از رودکی، سعدی، حافظ، مولانا و خیام ادامه یافته و به دوره معاصر می‌رسد و در واقع رنگین کمانی از فرهنگ و آداب و پوشش و غذا‌های مختلف دارد و این هویت ایرانی اسلامی یک رنگین کمان زیباست.

حکیم زاده بیان کرد: حاصل هویت موجب بالندگی می‌شود و خروجی آن شهدایی، چون بابایی، لشگری، رجایی و ۳۶ هزار شهید والامقام و صد‌ها دانش آموز شهید است که موجب عزت کشور شدند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: باید کودکان ما رنگ خدایی بگیرند و بتوانند در مسیر بزرگان و شهدا پا بگذارند و برای تحقق این امر به مدیران معلمان و مربیانی توانمند و متعهد نیازمندیم.

کرامت کودکان را حفظ کنیم

وی افزود: باید کرامت کودکان را پاس بداریم و با نگاهی ملی به همه اقوام و آداب و رسوم به کرامت همه اقوام و افراد احترام بگذاریم.

حکیم زاده بیان کرد: وظیفه داریم کرامت کودکان را حفظ کنیم و قبل از هر تصمیمی ببینیم سهم دانش آموزان از آن موضوع چیست.

حکیم زاده یادآورشد: حذف خشونت از مدارس، حفظ کرامت، فرهنگ پاسداشت از جایگاه و کرامت کودکی در مدرسه، خانواده و جامعه باید نهادینه شود و همه به آن اهمیت دهند.

وی گفت: باید مسیر درست را شناسایی کرده و در آن جهت حرکت کنیم و با اصلاح اشتباهات گذشته برای تعالی برنامه‌ها لازم است پای صحبت کودکان بنشینیم و نظر آن‌ها را گرامی بداریم.

در ادامه از کتاب دومین همایش هویت کودکان ایران اسلامی در قزوین رونمایی شد.

انتهای پیام/ف

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.