قادری فر در ادامه بیان کرد: این شرکتهای دانش بنیان به مرور در عرصه اقتصادی و همین طور چارچوب مفهومی توسعه زیست بومی فناوری و نوآوری در کشور عرض اندام میکنند. اینکه بنگاههای بزرگ اقتصادی و بخشهای مختلف اقتصادی با منطق نوآوری باز بتوانند از ظرفیتهای شرکتهای دانش بنیان استفاده کنند و به نوعی اقتصاد دانش بنیان را مقوم و پیشران اقتصادی مقاومتی بدانیم جز رویکرد محوری معاونت علمی بوده است که توفیقاتی هم در این زمینه حاصل شده است.
بیشتر بخوانید: بزرگترین معضل شرکتهای دانشبنیان فضای کسب و کار است
رئیس مرکز توسعه فناوریهای راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه بیان کرد: نکته اصلی که به عنوان چالش هم چنان پیش روی کسب و کارهای دانش بنیان و تجاری سازی فعالیتها علمی و دستاوردهای تحقیقاتی امروز وجود دارد و از اساسیترین چالشها است، بازار است.
قادری فر ادامه داد: بازار سازی برای محصولات فناورانه چه کسب سهم مناسب از بازارهای داخلی باشد و چه بازاهای منطقهای و بین المللی یکی از مهمترین چالشهای این حوزه است. به عنوان مثال هم اکنون در منطقه آسیای جنوب غربی جمعیتی بالغ بر ۶۰۰ میلیون نفر وجود دارد، اما سهم محصولات فناورانه ما و صادرات محصولات دانش بنیان ایرانی در این بازار بکر و بزرگ و بلقوه چقدر است؟ این موضوعی است که به عنوان دغدغه کلیدی پیش روی اصحاب فناوری کشور و شرکتهای دانش بنیان قرار دارد و معاونت علمی هم در تلاش است که با در تعامل با دستگاه اجرایی و نهادهای حاکمیتی و بستر سازی قانونی لازم درقوه قضائیه با ابزارهایی مثل توسعه مالکیت فکری و مالکیت معنوی بتواند موضوع تسهیل گری و بازار سازی برای شرکتهای دانش بنیان را بیش از گذشته فراهم کند.
انتهای پیام/